تفاوت بیمه شخص ثالث و بدنه در چیست؟

بنا بر آمار اولیه اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی، در نوروز سال 1400 به طور متوسط روزانه ۴۷.۶ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. مطابق این آمار‌، در نوروز امسال (از ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰) ۹۹۹ نفر در حوادث رانندگی فوت کرده‌اند. براساس گزارش‌های سر صحنه‌ای پلیس راهور از ابتدای تعطیلات نوروزی (۲۰ اسفند ۹۹) تا پایان این تعطیلات در مجموع ۱۱ هزار و ۱۸ تصادف در جاده‌ها رخ داده است.

با توجه به این آمار‌ها، می‌توان نتیجه گرفت که نمی‌شود خودرو داشت و از حوادث جاده‌ای و تصادف در امان بود. حادثه خبر نمی‌کند. با توجه به آمار رو به افزایش تصادفات جاده‌ای و آسیب‌‌های جدی حاصل از آن، خرید بیمه ماشین یک ضرورت به حساب می‌آید.

بیمه شخص ثالث و بدنه، در دسته پر‌فروش‌ترین بیمه‌ها قرار دارند. هر دوی این بیمه‌ها می‌توانند خسارات مربوط به تصادفات و حوادث جاده‌ای مرتبط با اتوموبیل را جبران کنند. اما آیا می‌دانید تفاوت بیمه شخص ثالث و بدنه در چیست؟ اگر به دنبال پاسخی برای این پرسش هستید، همراه ما باشید تا به تفاوت‌های بیمه بدنه با بیمه شخص ثالث بپردازیم.

بیمه

بیمه بدنه چیست و چه کاربردی دارد؟

بیمه بدنه اختیاری بوده و یکی از انواع بیمه‌ است که به یک وسیله نقلیه تعلق می‌گیرد. در این نوع بیمه، شخص بیمه‌گذار (راننده) می‌تواند با پرداخت مبلغ مشخصی (حق بیمه) به شرکت بیمه، وسیله نقلیه خود را در برابر حوادث‌ها و آسیب‌هایی که ممکن است برای خودرو رخ دهد بیمه کند.

بسیاری از رانندگان، خرید بیمه بدنه را برای ماشین ضروری نمی‌دانند؛ درحالی‌که با افزایش روزافزون قیمت خودرو، هزینه تعمیر و تعویض قطعات هم افزایش یافته و داشتن بیمه بدنه در مواقع ضروری موجب کاهش هزینه‌ها خواهد شد. 

چرا بیمه بدنه برای ماشین لازم است؟

برای شناخت بهتر و بیشتر این نوع بیمه بدنه، باید بدانید که خطرات تحت پوشش این نوع بیمه به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می‌شود. خطرات اصلی شامل رخ دادن حوادثی مانند آتش سوزی، انفجار، صاعقه، تصادف، آسیب‌های وارده به لاستیک، سرقت کلی خودرو و... می‌شود.

بیمه‌گذار (راننده) می‌تواند با پرداخت مبلغ بیشتر حق بیمه، از خدمات مرتبط با خطرات فرعی نیز استفاده کند. این خطرات فرعی شامل رخ دادن حوادث طبیعی، سرقت قطعات خودرو، شکستن شیشه، پاشیدن رنگ و اسید به ماشین، کشیدن اشیای نوک تیز به بدنه و... است.

بیمه شخص ثالث چیست و چه مزایایی دارد؟

بیمه شخص ثالث، یک بیمه اجباری بوده و تمامی دارندگان خودرو موظف به خرید آن هستند. همین عامل باعث می‌شود که بیمه شخص ثالث، به یکی از پرفروش‌ترین انواع بیمه‌ها تبدیل شود. اگر راننده برای خودرو، بیمه شخص ثالث تهیه نکند، پلیس به محض رویت وسیله نقلیه، اتومبیل را جریمه و توقیف خواهد کرد.

با بیمه شخص ثالث، تمامی افرادی که در یک حادثه زیان مالی و جانی می‌بینند تحت پوشش بیمه قرار گرفته و تمامی خسارات وارد شده به اموال و هزینه‌های مربوط به درمان و فوت جبران می‌شود.

در این بیمه منظور از شخص ثالث هر شخصی به غیر از راننده است، که در طی حادثه دچار خسارت مالی یا جانی شده است. حق بیمه شخص ثالث بر اساس مبلغی است که برای نرخ دیه کامل انسان در ماه حرام اعلام می‌شود. این رقم هر ساله توسط قوه قضاییه اعلام می‌شود.

2

لیست تفاوت بیمه شخص ثالث و بدنه

حالا که با ویژگی و تعاریف کلی بیمه ثالث و بدنه آشنا شدید، باید در مورد تفاوت بیمه شخص ثالث و بدنه هم بدانید:

  • بیمه شخص ثالث اجباری بوده و همه رانندگان به محض خرید خودرو، باید این نوع بیمه را برای وسیله نقلیه خریداری کنند. در غیر این‌صورت متحمل جریمه‌ها و مشکلات فراوانی خواهند شد.
  • بیمه بدنه اختیاری بوده و هیچ اجباری برای خرید آن وجود ندارد.
  • بیمه شخص ثالث، شامل خسارت‌های مالی و جانی اشخاص ثالث و خسارت‌های جانی راننده می‌شود و در مورد خسارات مالی راننده تکلیفی ندارد.
  • بیمه بدنه، خسارات مالی وارد شده به وسیله نقلیه راننده مقصر را جبران خواهد کرد.

1

تمدید یا خرید بیمه شخص ثالث؛ فقط با چند کلیک ساده!

با توجه به نکاتی که در مورد بیمه‌های خودرو و تفاوت بیمه شخص ثالث و بدنه گفتیم، طبیعی است که بخواهید برای تمدید یا خرید هر یک از این بیمه‌ها اقدام کنید. در این قسمت می‌خواهیم بهترین راه برای خرید بیمه شخص ثالث را به شما بگوییم.

اگر تا به حال برای دریافت و پرداخت خلافی ماشین، به دنبال راهی ساده و رایگان بوده‌اید، حتما در مورد برنامه آیتول شنیده و از خدمات آن استفاده کرده‌اید. اما خدمات آیتول تنها به استعلام و پرداخت خلافی ماشین، خلاصه نمی‌شود. اگر قصد تمدید یا خرید بیمه شخص ثالث را دارید، اما وقت کافی برای مراجعه حضوری و تحقیق در مورد شرکت‌های بیمه را ندارید، آیتول بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

برای استفاده از خدمات آیتول کافیست، به سایت رسمی آیتول مراجعه کرده و بعد از مقایسه شرکت‌های بیمه با یکدیگر، بهترین گزینه را انتخاب کنید. شما می‌توانید در کمتر از چند ثانیه، با وارد کردن کد یکتا و شماره پلاک، خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث را انجام دهید. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با فرآیند خرید بیمه شخص ثالث به صفحه محاسبه بیمه شخص ثالث دانا، یکی از بهترین شرکت‌های بیمه شخص ثالث در سایت آیتول مراجعه کنید.

آیتول در کنار استعلام و پرداخت خلافی خودرو و خرید بیمه شخص ثالث، خدمات دیگری همچون معاینه فنی خودرو بدون نوبت دهی، سرویس و تعمیر خودرو در محل و حتی تعویض روغن را نیز انجام می‌دهد. با نصب برنامه آیتول، شما در گوشی خود به مرکز 24 ساعته خدمات خودرو بدون تعطیلی دسترسی خواهید داشت. پس همین حالا با مراجعه به سایت رسمی آیتول، بازار یا مایکت، برنامه آیتول را دانلود و نصب کنید.