به گزارش افکارنیوز، بهادر كاظمي در گفتوگو با ايسنا، درباره اينكه چرا تاكنون خودروهاي گازسوز موجود در كشور بازرسي ادواري نشدهاند؟ گفت: بازرسي ادواري از خودروهاي داراي مخازن سي.ان.جي به ايجاد هماهنگي بين دستگاههاي مختلف مانند وزارت نفت، وزارت كشور، سازمان استاندارد و ستاد سوخت نياز داشته كه هماهنگيها در حال انجام است و اميدواريم ظرف چند ماه آينده بازرسي از مخازن سي.ان.جي خودروها آغاز شود.

وی افزود: علاوه بر مخازن سی. ان. جی خودروها قرار است از جایگاههای عرضه سوخت سی. ان. جی نیز بازرسی ادواری به عمل آید.

او با بیان این‌که حجم کاری مربوط به بازرسی ادواری از مخازن فوق‌العاده بالاست، اظهار کرد: طبق آمارهای منتشر شده بیش از سه میلیون خودرو گازسوز و بیش از دو هزار جایگاه سوخت‌گیری سی. ان. جی در کشور وجود دارد.

به گفته معاون سازمان ملی استاندارد ایران، در حال حاضر کارشناسان مربوطه در حال گذراندن آموزشهای مربوط به بازرسی ادواری از مخازن سی. ان. جی هستند.

این مقام مسئول عنوان کرد: مخازن سی. ان. جی خودروها باید طبق استاندارد هر سه سال یکبار باید بازرسی شوند.

او در پاسخ به این سوال که تعداد حوادثناشی از انفجار مخازن سی. ان. جی خودروهای گازسوز تاکنون چقدر بوده است‌؟ گفت: ‌ اغلب خودروهای گازسوزی که مخازن سی. ان. جی آنها منفجر شده، به صورت غیراستاندارد تجهیز شده بودند.

وزارت کشور از بیش از دو سال پیش مسئولیت بازرسی ادواری از مخازن سی. ان. جی را بر عهده گرفته، اما به گفته یک کارشناس صنعت سی. ان. جی، مسئولان این وزارتخانه آشنایی چندانی با بحثسی. ان. جی و بازرسی از مخازن ندارند و در واقع این کار در حیطه تخصصی آنها نیست و از سوی دیگر مجموعه‌های مرتبط نیز از انجام این کار شانه خالی کرده‌اند.

در ایران نخستین بار در سال ۱۳۵۶ طرح گازسوز کردن خودروها به صورت آزمایشی در شهر شیراز با تبدیل ۱۲۰۰ دستگاه خودرو سواری به مرحله اجرا درآمد. مشابه این طرح در مشهد نیز در سال ۱۳۶۶ اجرا شد. شرکت اتوبوس واحد تهران و حومه نیز در سال ۱۳۷۱ تحقیقاتی را در زمینه گاز سوز کردن اتوبوسهای درون شهری آغاز کرد که در سال ۱۳۷۵ از این نوع اتوبوس‌ها بهره‌برداری شد.

از سال ۱۳۸۳ شرکت خودروسازی سایپا شروع به تولید خودروهای گازسوز نیسان وانت و پراید کرد. بعد از آن شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به منظور اجرای تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۱۳۸۶، اقدام به دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی شامل انواع وانت‌، تاکسی‌، آژانس و تاکسی تلفنی کرد. دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا نیز برخی از محصولات خود را به صورت پایه گازسوز وارد بازار کردند.

در این میان در کنار کارخانه‌های خودروسازی، کارگاههای نصب مخزن سی. ان. جی نیز فعال بودند که اوایل سال گذشته ادامه کار این کارگاهها غیر قانونی اعلام شد.

اگرچه ایران طبق رتبهبندی انجمن جهانی خودروهای گازسوز در حال حاضر از نظر تعداد خودروهای گازسوز در رتبه دوم جهان قرار دارد، اما بعد از گذشت چندین سال از شروع گازسوز کردن خودروها در ايران هیچ نوع بازرسی از مخازن گاز نصب شده روی این خودروها صورت نگرفته است. برخي كارشناسان و حتي مسئولان دولتي از مخازن سي.ان.جي خودروها كه از آنها بازرسي نشده، به عنوان بمبهاي متحرك خياباني ياد كردهاند.