به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، بعد از گذشت ۳ ماه از عید نوروز که به بهانه تأمین نیازهای شب عید محمولههای میوههای وارداتی وارد کشور شد اما همچنان میوههای لوکس خارجی در میوهفروشیها چشمک میزند.

در بهمن و اسفند سال گذشته به رغم اینکه متولیان تولید از کافی بودن میوه داخلی برای شب عید خبر دادند و حتی مباشرانی که برای ذخیره‌سازی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شد از دو برابری ظرفیت ذخیره‌سازی خبر دادند اما همچنان میوه‌های خارجی وارد کشور می شود تا بعد از گذشت چندین ماه از زمان عید شاهد میوه‌های لوکس خارجی در بازار باشیم.

میوه‌های لوکس و پر زرق و برق خارجی اگرچه ظاهری خوشایند و مشتری‌پسند دارد اما تیشه‌ای که به ریشه تولیدی می‌زند زخم عمیقی دارد که سالها مداوا نخواهد شد.

طی یک ماه گذشته بود که دولت با اختصاص ۲۴ میلیارد دلار برای واردات مواد اولیه تولید و همچنین نهاده‌ها درصدد تنظیم قیمت بازار برآمد اما سیاست‌های نادرست وارداتی دقیقا در تضاد اهداف این برنامه‌ها پیش می‌رود و برایند آنها تولید داخل را نشانه خواهد رفت.

بحثواردات میوه و جایگزین شدن آن به جای تولید داخل در شرایطی صورت می‌گیرد که مقام معظم رهبری امسال را سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری کرده‌اند و وظیفه همه متولیان و دست‌اندرکاران بر حمایت از تولید داخل ضروری است.

گزارش میدانی خبرنگار فارس حاکی است که میوه‌های خارجی در جای مناسبی از ویترین میوه‌فروشی‌ها جا خشک کرده‌اند و با قیمت دو برابری نسبت به میوه‌های داخلی به فروش می‌روند.

در حال حاضر هر کیلوگرم سیب داخلی به قیمت ۲ هزار و ۸۵۰ تومان اما سیب فرانسوی به قیمت ۵ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه می‌شود.

هر کیلو انبه ۶ هزار تومان به فروش می‌رسید در همین حال هلو زعفرانی ۳ هزار و ۵۰۰، کیوی ۲۸۰۰، سیب ۳ هزار تومان، پرتقال مصری ۲۵۰۰، زردآلو ۳ هزار، گیلاس ۷ هزار، توت معمولی ۳ هزار، توت‌فرنگی ۵ هزار، موز ۲۸۰۰ تومان، خربزه ۲ هزار تومان عرضه می‌شود.

همچنین انواع میوههای خارجی شامل انگور شیلی، انبه، تمبرهندی ، لیموشیرین و نارنگی نیز در بازار فراوان است.