نقش مذاکرات هسته ای در بورس و اقتصاد ایران

یوسف کاووسی کارشناس بازار سرمایه و مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با افکارنیوز وضعیت بورس را تحلیل کرد: در بورس دو عامل بسیار مهم است. یک اعتماد به بورس که از دست رفته است و به این زودی ها بر نمی گردد و باید سیاست ها و برنامه هایی برای بازار بورس دیده شود تا این اعتماد برگردد. این سیاست 10 بندی که تبلیغ بسیاری روی آن شد هیچ کدام عملیاتی نشد و برخی را بردند در لایحه بودجه 1401 ببینند.

وی افزود: لذا مردم و سهامداران به رفتارها نگاه می کنند. دوم بحث پول است. بارها گفته شده زمانی که پول به اندازه کافی نباشد و تزریق نشود صف های فروش بورس جمع نمی شود و صف های فروش باید جمع شود تا بورس به تعادل در عرضه و تقاضا برسد و بعد هر سهم نرخ واقعی خود را پیدا می کند.

کاووسی ادامه داد: یک عامل دیگری هم که این روزها پیش آمده بحث مذاکرات است و افق مثبت مذاکرات و اینکه دلار از 30 هزار تومان به کانال 27 هزار تومان برگشته است. لذا شرکت های صادرات محور دچار مشکل شده اند و دلارهایی را که باید در مدت معین برگردانند باید با نرخ پایین تر به بازار عرضه کنند و سهام این ها متاثر شده است.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: زمانی که ثبات وجود ندارد و همه نگاه ها به وین است تا زمانی که به نتیجه نرسد بازار نمی تواند مثبت باشد و باید منتظر ماند تا نتیجه آنجا مشخص شود و علیرغم اینکه دولت گفته بود بحث مذاکرات را با اقتصاد گره نمی زنیم این گره خورده است و باز نمی شود.

نقش مذاکرات هسته ای در بورس و اقتصاد ایران

او تصریح کرد: بله به دلیل اینکه 85 درصد بازار بورس بازار دولت و نهادهای دولتی است پس اگر این ها ریزش کنند می تواند در اقتصاد کشور تاثیر داشته باشد. خیر آنجایی است که در آن زمانی که دولت تشویق به حضور در بورس کرده سهام های خود را با چندین برابر قیمت فروختند و سودهایشان را کرده اند و الان ضرری از این بابت نکرده اند و مردم عادی در حقیقت گرفتار هستند.

این استاد اقتصاد با بیان اینکه آیا دولت در این مسئله وظیقه ای دارد؟ ابرازکرد: هم بله و هم خیر. بازار بورس اگر قرار باشد یک بازار قابتی و عرضه و تقاضا باشد دولت نباید هیچ دخالتی داشته باشد و راهکار بازار باید نرخ را تعیین کند و شاخص بر اساس عرضه و تقاضا تعریف شود.

کاووسی درانتها خاطرنشان کرد که بله؛ از آن جهت که دولت در یک مقطعی تشویق کرده مردم را به سهامداری و عده ای بر اساس تشویق دولت ورود داشتند و امروز وظیفه دارد با توجه به تشویق هایی که دشاته بازار را از این نابه سامانی نجات دهد که البته ابزاری در اختیار ندارد و آن ابزار پول است.