تولید تنها با ۳۰ درصد ظرفیت

به گزارش افکارنیوز، هبتالله فاضلی در گفتوگو با فارس، با اشاره به وضعیت صنعت آلومینیوم در کشور اظهار داشت: در حال حاضر این صنعت نیاز به دستگاههای پیشرفته برای تولید محصولات پروفیل در صنعت ساختمان دارد که نمونههای خارجی آن در کشورهای عربستان، سنگاپور و امریکا موجود است.

وی ادامه داد: از لحاظ تولید لوازم آلومینیومی امکانات خوبی در کشور وجود دارد که با استانداردهای جهانی مطابقت می‌کند.

این کارفرما با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های تولیدی در این صنعت با ۳۰ درصد ظرفیت خود مشغول تولید پروفیل‌های آلومینیومی هستند، تصریح کرد: با توجه به اینکه سال جاری به نام سال تولید ملی و سرمایه و کار ایرانی است این قابلیت وجود دارد که بیش از ۵ هزار تن پروفیل در شرکت برگزیده سال تولید شود، اما در حال حاضر به دلیل وجود مشکلات عدیده نزدیک به هزار تن محصول تولید می‌شود.

مدیر عامل شرکت آلومینیوم‌سازی برتر کشور در خصوص علل و موانع کاهش تولید پروفیل‌های آلومینیوم بیان داشت: وجود تحریم‌های بین‌المللی و سیاست‌های داخلی کشور از عمده عوامل این موضوع هستند و در کنار این موارد می‌توان به کمبود سرمایه در گردش به منظور تولید بیشتر محصول اشاره کرد.

به گفته فاضلی، در حال حاضر هر کیلو مواد اولیه تولید محصولات آلومینیومی در کشور ۵ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می‌شود و برای تولید ۳۰۰ تن محصول نیاز به سرمایه کلان دارد که از عهده بخش خصوصی خارج است و نیاز به حمایت و کمک دولت دارد.

مدیرعامل این شرکت تأکید کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود پرداخت معوقات و اقساط تسهیلات بانکی است که به علت کاهش تولید و افزایش هزینه به موقع پرداخت نشده و همچنین برای صادرات کالا نیاز به گشایش LCهای بین‌المللی است و در حال حاضر این امکان وجود ندارد.

رییس اتحادیه صنایع آلومینیوم در ساختمان ایران، با بیان اینکه در گذشته به کشور آلمان و هلند نزدیک به ۱.۵ میلیون دلار صادرات پروفیل داشتیم، اظهار داشت: سال گذشته درخواست تحویل ۲ هزار تن پروفیل از کشور آلمان داشتیم که با توجه به عدم گشایش ‌LC و نیز مشکلات و محدودیت‌های خرید مواد اولیه این درخواست لغو شد.

فاضلی خاطرنشان کرد: این شرکت در سال گذشته به عنوان تولیدکننده برتر صنعت آلومینیوم شناخته شده و در حال حاضر به دلیل مشکلات با ۳۰ درصد ظرفیت مشغول به کار است.

وی در خصوص مواد اولیه پروفیل‌های آلومینیومی عنوان کرد: مواد اولیه این پروفیل‌ها در ایران تولید می‌شود اما به دلیل اینکه از کیفیت لازم برخوردار نیست از کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد می‌شود، اما امسال مسئولان تولیدکننده داخلی قول دادند که با توجه به سال حمایت از کار و سرمایه ایرانی بتوانند با کیفیت مرغوب و در حد استانداردهای جهانی مواد اولیه را در اختیار شرکت‌های پروفیل‌سازی قرار دهند.

فاضلی یکی از موانع تولید پروفیل در ایران را نوسانات نرخ ارز در کشور دانست و افزود: بیش از ۴۰ درصد افزایش در هزینه و قیمت تولید کالا ایجاد شده است که این موضوع در میزان تولیدات، هزینه‌ها و سودآوری شرکت تأثیرگذار است.

تولیدکننده برتر صنعت آلومینیوم کشور با اشاره به درخواست از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و نیز تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حل مشکلات موجود تصریح کرد: مسئولان این دو وزارتخانه قول دادند در سال جاری مشکلات و موانع موجود را برطرف کرده و موجب شکوفایی و ارتقاء سطح تولید شوند.

این فعال بخش خصوصی تأکید کرد: قرار است از طریق صندوق توسعه ملی مشکلات ارزی واحد تولیدی حل و فصل شود.

وی کل حجم تولید محصولات آلومینیومی در کشور را بیش از یکصد هزار تن دانست و خاطرنشان کرد: این میزان تولید در داخل مصرف می‌شود و امکان صادرات وجود ندارد.

فاضلی تأکید کرد: در حال حاضر با توجه به مصوبه دولت واردات پروفیل از کشورهای ترکیه و دیگر کشورها به داخل قطع شده و تولیدات داخلی جایگزین آن شده است.

وی خواستار حمایت مالی و قانونی دولت از تولیدکنندگان پروفیل در کشور شد و گفت: در صورت برطرف شدن موانع امکان صادرات فراهم خواهد شد که علاوه بر رشد تولید قطعاً اشتغال‌زایی را نیز به دنبال خواهد داشت.

فاضلی راهکارهای پیشنهادی برای حمایت از تولید ارائه کرد و گفت: بخشودگی سود و جرایم تسهیلات معوق این دسته از واحدها برای یک دوره حداقل پنج ساله، تقسیط بلندمدت اصل بدهی طی ۱۰ سال، خارج کردن این دسته از واحدها از سر فصل بدهکاران معوق در بانک‌ها برای دوره استمهال و تقسیط، اعطای تسهیلات ریالی یا ارزی به عنوان سرمایه در گردش از صندوق توسعه ملی یا دیگر منابع برای خرید مواد اولیه و تغییر سیاست‌های بانکی و آسان‌سازی تشریفات بانک‌ها برای واحدهای تولید جهت اعطای تسهیلات جدید خصوصاً در مورد سپردن وثیقه را از جمله این راهکارها است.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: در حال حاضر شرکت آبسکون با ۱۵۰ نیرو مشغول به فعالیت است و در صورت استفاده از تمام ظرفیتهای کارخانه به بیش از دو برابر نیروهای موجود برای تولید کالا نیاز است.