دبیرکلی اوپک به چه کشوری می‌رسد: ایران؟

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، وزیر نفت ایران رسما اعلام کرد که غلام حسین نوذری وزیر پیشین نفت در دوره نخست ریاست جمهوری احمدینژاد، نامزد سمت دبیرکلی اوپک از سوی ایران است.

به گزارش رسانه‌های خارجی ایران در حالی که فقط چند روز به نشست اوپک باقی مانده نامزد خود را معرفی کرده است. به نوشته این رسانه‌ها، ایران در دوم ماه ژوئن اعلام کرد که نامزد دبیرکلی اوپک را معرفی خواهد کرد اما روز بعد از آن حسین الشهرستانی معاون نخست‌وزیر عراق گفت: ایران از ثامر غضبان نامزد عراقی این سمت حمایت خواهد کرد.

دوره ۳ ساله دبیرکلی عبدالله البدری دبیرکل لیبیایی کنونی اوپک در پایان سال جاری به پایان می‌رسد. وزرای اوپک نامزدی دوره بعدی را در نشست ۱۴ ژوئن این سازمان در وین رسیدگی می‌کنند.

تاکنون ایران، عربستان، عراق و اکوادور به طور رسمی برای دبیرکلی اوپک نامزد شده‌اند.

به عقیده تحلیلگران و مقامات رسمی رقابت میان ایران و عربستان برای به دست آوردن سمت دبیرکلی اوپک راه را برای یک کشور سوم با یک نامزد مورد توافق که بتواند این سمت را به دست بیاورد، هموار خواهد کرد و کشورهای کوچک همواره از رقابت ایران و عربستان در درون اوپک سود برده اند.

ایران که دومین تولید کننده بزرگ اوپک است تنها برای یک دوره سه ساله و آن هم در سه سال نخست تشکیل اوپک دبیرکل این سازمان بوده است. عربستان نیز که بزرگترین تولید کننده اوپک است فقط برای ۱۲ ماه دبیرکل اوپک بوده است. در عوض اندونزی که دیگر عضو اوپک نیست در این زمینه رکوردار است و کشورهای نیجریه و الجزایر و لیبی نیز بیشترین سهم در این زمینه را داشته اند.

رای گیری بر سر دبیرکلی اوپک به صورت اجماعی انجام می شود و با توجه به دوقطبی شدن اوپک بعید به نظر می رسد نامزد ایران یا عربستان در نشست ۲۵ خرداد رای اجماعی را بدست بیاورد. با توجه به موضع عربستان علیه عراق موافقت همه اعضا بر سر نامزد عراق نیز دور از ذهن است. بنابراین اگر قرار باشد دبیرکل دائم اوپک در نشست آتی انتخاب شود کسی بجز نامزد اکوادور نخواهد بود؛ کشوری که کوچکترین تولیدکننده نفت اوپک است. در عین حال رایزنی ها و توافقات پشت پرده می تواند معادلات در این زمینه را بر هم زند.

اگر هم اعضای اوپک به اجماع نرسند فردی را به عنوان دبیرکل موقت اوپک برای سال ۲۰۱۳ انتخاب می کنند و در هر نشست های آتی در مورد دبیرکل دائم اوپک رای گیری می شود.

بر اساس این گزارش ایران در روز چهارشنبه تایید کرد که غلام حسین نوذری را برای نامزدی این سمت تعیین کرده است؛ پیش از این عربستان نیز مجید منیف را به عنوان نامزد خود برای سمت دبیرکلی این سازمان معرفی کرده بود. عراق و اکوادر نیز نامزدهای خود را معرفی کرده‌اند.

به عقیده تحلیلگران رقابت میان عربستان و ایران که منجر به جناح‌بندی در اوپک شده است، احتمال اینکه این گروه یکی از نامزدهای خنثی را انتخاب کنند، افزایش داده است.

نیل آتکینسون یک تحلیلگر انرژی گفت: بر اساس اختلافات کنونی، فکر نمی‌کنم که این سمت را عربستان یا ایران کسب کند.

وی افزود: نماینده عراق می‌تواند یک نامزد قابل‌قبول باشد. اعضای اوپک پیش از این بر سر یک نامزد به توافق رسیده‌اند.

یک نماینده آفریقایی اوپک گفت: حقیقت این است که رقابت ایران و عربستان می‌تواند سبب جناح‌بندی در اوپک برای کسب این سمت شود به همین دلیل احتمالا اعضا یکی از نمایندگان عراقی یا اکوادری را انتخاب می‌کنند. وی افزود: ما یک نامزد خنثی را انتخاب می‌کنیم.

ایران مکررا از عربستان برای تولید زیاد و پیروی نکردن از میزان حجم تعیین شده توسط اوپک انتقاد میکند. با این حال، این کشور با سقف تولید ۳۰ میلیون بشکه در ماه دسامبر موافقت کرد.