اگر قرار بود ارزان شود که گران نمی‌شد

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، روند تغییر قیمتها متأثر از افزایش قیمت ارز و چند مساله دیگر موجب افزایش تورم به ۲۱.۸ درصد در فروردین سال جاری شده است، در این میان افزایش قیمت مواد غذایی و مایحتاج ضروری خانوارها بیشتر جلب توجه میکند و اغلب مردم افزایش این کالاها را مثال میزنند. همه این مسائل موجب شد تا برای تهیه گزارشی از وضعیت قیمتها در بازار سری به میدان ۱۵ خرداد بزنیم.

در بازار تهران و یک بعد ‌از ظهر گرم، معمولا جمعیت کثیری در حال رفت و آمد و خرید هستند به قیمت‌هایی که از پشت ویترین مغازه‌ها در حال خودنمایی‌اند، نگاه می‌کنند؛ پوشاک، لباس، پارچه و سایر کالاها. مغازه‌های موجود در بازار با تبلیغات و شگردهای گوناگون در تلاش برای جذب مشتری‌های بیشتر هستند؛ اندک مغازه‌هایی با اعمال اینگونه تخفیف‌ها در جذب مشتری موفق بوده‌اند.

در بازار پوشاک، وارد مغازه لباس فروشی که می‌شویم، مردی میانسال با اشاره به پیراهن آبی رنگ جلوی مغازه، از فروشنده قیمت پیراهن را جویا می‌شود که صاحب اجناس جواب می‌دهد: ۳۸ هزار تومن…! مشتری که از چهره‌اش می‌توان نارضایتی را احساس کرد، از مغازه خارج می‌شود.

از فروشنده این مغازه درباره قیمت اجناس داخل مغازه می‌پرسیم که آیا قیمت پوشاک افزایش پیدا کرده که این طور مشتری پا به فرار می‌گذارد؟ فروشنده سرش را تکان می‌دهد و از عدم ثبات در قیمت‌ها و فروش کم ابزار نارضایتی می‌کند و می‌گوید: یک جنس در بازار فعلی ساعتی بالا و پایین می‌شود که با افزایش‌های اخیر تا الان هیچ چیز ارزان نشده؛ با این شرایط چطور می توان کاسبی کرد.

به مغازه موکت و فرشی که بخشی از اجناس آن غیر ایرانی است رفتیم، انگار خبری هم از مشتری نیست؛ سوال قبلی را از او هم می‌پرسیم که با خنده پاسخ می‌دهد: اگر قرار بود که اجناس ارزان شوند، پس چرا گران شد؟ گران شد تا ارزان نشود!

فروشنده دیگری نیز که لباس‌های زنانه می‌فروشد، با اصرار به مشتری خود قصد دارد تا تعدادی بیش‌تر به وی بفروشد اما مشتری در جواب به وی می‌گوید: با این قیمت‌ها و کیفیت نمی‌توانم بیش از یکی بخرم.

در میان شلوغی بازار سری هم به دیگر مغازه‌ها می‌زنیم تا اینکه به فروشنده‌ای که ظروف و اجناس پلاستیکی به مشتریان می‌فروشد، برمی‌خوریم؛ ظاهرا این فروشنده با مشتری درباره قیمت پلاستیک زباله بحثدارد که مشتری با اعتراض به اینکه چرا باید طی سه ماه ۹۰۰ تومان در هر کیلو از این نوع کیسه گران شود؛ در حالیکه تا قبل از این مدت قیمت آن ۲ هزار و ۱۰۰ تومان بود ولی الان ۳ هزار تومان می‌فروشید…؟ فروشنده هم با بیان اینکه گران خریده است، درصدد توجیه افزایش قیمت خود است.

این یک طرف ماجراست و حالا باید صحبت‌های مشتریان و خریداران را بپرسیم و ببینیم که آنها چه می‌گویند، حمید یکی از مشتریانی است که به بازار آمده و قصد خرید یک سری شلوار و لباس دارد، وی درباره قیمت‌هایی که فروشندگان می‌دهند و همچنین درباره کیفیت کالاهای موجود در بازار می‌گوید: کیفیت اجناس در بازار در حد قیمت‌‌های آنها نیست بنابراین قصد دارم تا از مغازه‌ها و فروشگاه‌های مختلفی برای خرید قیمت بگیرم و در نهایت خرید کنم.

وی ادامه می‌دهد: اگر نظارت دقیقی بر کیفیت اجناسی که در بازار ارائه می شود صورت بگیرد، خیلی بهتر است چراکه در صورت عدم نظارت این مصرف‌کنندگان هستند که متضرر می‌شوند.

سبحان نیز مشتری جوان دیگری است که درباره قیمت‌های اجناس و کالاها در بازار، می‌گوید: قیمت‌ها در بازار ثبات ندارند بطوریکه دو فروشنده هرکدام قیمت متفاوتی از دیگری می‌دهد.

وی همچنین از وجود مارک های تقلبی و متفرقه در بازار به جای مارک‌های معتبر و با کیفیت گلایه‌مند است و از افزایش قیمت‌ها و کالاهای وارداتی نامرغوب ابراز نارضایتی می‌کند.

مواد خوراکی و غذایی بازارهایی هستند که همواره از اهمیت بالایی در معیشت و زندگی مردم دارد، آنچنان که اگر کوچکترین تغییر در قیمت و کیفیت آن ایجاد شود، واکنش‌های زیادی را تومان خواهند داشت.

بنابراین برای کسب اطلاع از بازار مواد غذایی، خوراکی و قیمت‌ها سری هم به این بازار زدیم.

در این بین فرد میانسالی نظرمان را جلب می‌کند، او که قصد خرید از بازار را دارد درباره قیمت‌ها ابراز ناخرسندی می‌کند و می‌گوید: قیمت‌های برخی از کالاها به یک‌باره ۳۰ درصد افزایش می‌یابند و پس از مدتی ۲۰ درصد ارزان می‌شوند تا اینکه اعلام می‌کنند که قیمت فلان کالا ۲۰ درصد ارزان شد در حالیکه هنوز ۱۰ درصد قیمت آن کالا گران است.

وی با افزایش قیمت‌‌ اجناس کالاها در صورتی که بر کیفیت و مرغوبیت آنان افزوده شده باشد؛ مخالفتی ندارد؛ اما با شرایط فعلی که بر بازار حاکم است، بشدت ناراحت است.

در این بین فروشندگان مواد غذایی از افزایش حدود ۳۰ درصدی همه اجناس و کالاها طی چند ماه اخیر خبر میدهند و تاکید دارند که تاکنون هیچ کالایی ارزان نشده و فقط بر قیمت آنان با همان کیفیت و مقدار و بعضا هم کمتر افزوده شده است.