استاندار و معاونانش درجریان گرفتن پول از معدن‌داران بودند

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس؛ در ادامه هفتمین جلسه رسیدگی به پرونده اختلاس در بیمه ایران متهم م ـ خ در جایگاه قرار گرفت و قاضی دادگاه اتهاماتش را به این فرد تفهیم کرد.

متهم در دفاع از خودش با بیان این مطلب که اتهام اختلاس را قبول ندارم گفت: در این رابطه از اظهارات نماینده دادستان و گزارش‌های سازمان بازرسی استفاده خواهم کرد.

وی افزود: آقای نماینده دادستان مدعی شده من بخشی از وجوه را در اختیار مدیرانم قرار دادم در حالی که این مطالب خلاف است و من تمام وجوه را در اختیار مدیران خودم قرار دادم.

وی به گزارش سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد و گفت: در این گزارش آمده است این وجوه توسط معدن‌داران آن هم از زمان‌های بسیار قبل به استانداری پرداخت می‌شده و به عنوان عرف قلمداد می‌شده و من اصلا در تصویب اخذ این وجوه نقشی نداشته‌ام.

قاضی از متهم پرسید: آیا وجوهی گرفته‌اید یا خیر.

متهم گفت: بله من از معدن‌داران هنگام صدور مجوز وجوهی را گرفته‌ام اما این وجوه بر اساس مکانیزمی بود که پیش از من و در ازای هر متر مکعب ۵۰ تومان محاسبه می‌شده است.

متهم «م خ» با اشاره به این مطلب که گروه معادن در استانداری چک‌های معدن‌داران را اخذ می‌کرده و کارشناسان این گروه خودشان نقد کنندگان چک‌ها بودند گفت: من نه در ابتدا و نه در انتهای گرفته شدن و نقد کردن وجوه نبودم و صرفا نقش یک رابط را ایفا کردم.

قاضی دادگاه درباره اینکه چک‌ها را به چه کسانی می‌دادید و چگونه آن را نقد می‌کردید توضیحاتی ارائه کرد اما قاضی مدعی شد توضیحات شما پاسخ سوال من نبود من یک سؤال روشن و واضح پرسیدم اما شما جواب دقیقی به آن ندادید.

متهم بار دیگر به این سؤال پاسخ داد و گفت: من برخی از این چک‌ها را به حساب خودم واریز کرده و برخی دیگر را برای نقد شدن به حساب پرسنلم و اعضای خانواده‌ام می‌سپردم.

قاضی از متهم پرسید شما یک فرد مدیر هستید و با افراد عادی تفاوت دارید هیچ گاه از خودتان نپرسیدید چرا چکی که باید پولش به حساب خزانه واریز شود شما به حساب شخصیتان می‌ریزد.

متهم گفت: من به دستور مدیریت و مدیران بالادستی خودم این کار را می‌کردم من کاری نداشتم که این چک از کجا آمده و به کجا باید برود. من فقط آن را نقد می‌کردم.

وی گفت: گرفتن پول از معدن‌داران امری جاری و ساری بود که استاندار و معاونان وی از گرفتن آن خبر داشتند. این برداشت‌ها به صورت علنی رخ می‌داد.

قاضی از متهم پرسید: شما همان یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان را فقط در اختیار گرفته‌اید که متهم گفت: این مبالغ ادعا شده توسط معدن‌داران است من هنوز حسابم را کنترل نکردم تا جمع این میزان را متوجه شوم.

وی گفت: من وقتی چک‌ها نقد می‌شد آن را به آقای «ب و ق» تحویل می‌دادم که آن هم نقدی بود و حتی دیناری را هم برای خودم بر نداشتم.

قاضی از او پرسید: ایا پول‌هایی که مدیران می‌دادید را در ازایش رسید دریافت می‌کردید.

متهم گفت: به هیچ عنوان رسیدی دریافت نمیکردم.