به گزارش افکارنیوز به نقل از همراهان نیوز، حسین خزلی خرازی در حاشیه سمیناری که به همت آموزشگاه بازاربورس دات کام برگزار شد، با تأکید بر تاثیر مهم فرهنگی این قبیل سمینارها در جامعه افزود: این سمینارها کمک شایانی به فرهنگ سازی برای سرمایه گذاری در بورس می نماید و تاثیر بسزایی درآشنا سازی اقشار مختلف جامعه با بازار سرمایه دارد. خصوصا برای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی بسیار مهم است تا با بازارهای مالی آشنا شده و جذب بازارهای مالی شوند.


عضو هیأت مدیره بورس کالا با اشاره به کیفیت بالای این سمینار و استقبال گسترده ای که از آن شد خاطر نشان کرد: کیفیت برگزاری و اساتیدی که دعوت شده بودند کاملا خوب بود. جا داشت که با توجه به غنای علمی و اساتید مطرحی همچون دکتر عبده تبریزی، این سمینار در سطح گسترده تری در کشور برگزار می شد.

دبیرکل سابق کانون کارگزاران با اشاره به اینکه بورس بر اقتصاد تاثیر مهمی دارد افزود: به هر حال رابطه مستقیمی میان توسعه یافتگی اقتصاد یک کشور و توسعه یافتگی بازار سرمایه آن کشور وجود دارد. در اقتصادهای پیشرفته، بورس بزرگ و پیشرفته است و شما نمی توانید در دنیا حوزه اقتصادی کشوری را بگویید که این کشور پیشرفته اقتصادی است ولی بازار سرمایه فعالی ندارند. علاوه بر امریکا و کانادا و استرالیا و اروپا که کشورهای مطرح در این زمینه هستند، در سال های اخیر کشورهایی که به حوزه بریچ معروف هستند شدیدا توسعه یافته اند.

یکی از اساتید سمینار بزرگ آشنایی با بورس و فرآیندهای سود آوری با اشاره به چهار کشور اقتصادی که بورسشان بر اقتصاد تاثیر مهمی داشته افزود: وقتی به این چهار کشوری که در واقع برزیل و روسیه و هند و چین هستند نگاه می کنیم میبینیم که در ده سال اخیر بورسشان نقش بسیار بزرگی در توسعه اقتصادی آن ها داشته است و بخش بزرگی از منابع مورد نیاز برای توسعه اقتصادشان را از طریق بورس هایشان تامین کرده اند و بورس هاشان در کناربانک هایشان وظیفه اصلی تامین مالی اقتصاد آن کشورها را برعهده داشتند.

حسین خزلی خرازی با تاکئید بر اینکه دولت باید کمک کند تا فرآیند تامین مالی و زیر ساختارها به درستی کار کند افزود: سیاست ها و استراتژی های دولت همان قانون ها و برنامه ۵ ساله است که از یک اقتصاد بانک محور به سمت اقتصاد بازار محور تبدیل شویم و تامین مالی بنگاههای بزرگ بخش قابل توجه آن از طریق بازار بورس باشد. دولت باید کمک کند که این تامین مالی و زیر ساختارهای بورس به درستی کار کند تا امکان تامین مالی از طریق بورس وجود داشته باشد.

مديرعامل اسبق شركت كارگزاري بانك كشاورزي در پایان افزود :در حال حاضر ۳ بورس فعال در کشور داریم و یک بورس هم جدید تاسیس شده است که البته هنوز شروع به کار نکرده است . بورس اوراق بهادار تهران حدود ۴۵ سال قدمت دارد و الان خودش یک شرکت سهامی عام است و فرابورس ۴ سال قدمت دارد و خودش یک شرکت سهامی عام است . بورس کالای ایران هم حدود ۸ سال که فعال است و حدود ۶ سال که به صورت یک شرکت سهامی عام درآمده است.این ۴ بورس باید نقش اساسی در تامین مالی بنگاههای کشور و اقتصاد کشور بازی کنند.