قیمت رب گوجه در بورس کالا شفاف می‌شود

جواد فلاح  گفت: رب گوجه فرنگی یکی از کالا‌هایی است که از گذشته در بورس کالای ایران در حال معامله بود، امسال نیز ۹۷۳ تن مورد معامله قرار گرفته  اما به علت اینکه رب گوجه فرنگی به طور مستمر عرضه نشده به همین سبب در بازار فرعی پذیرش نشده است.

به گفته او  یک سری از کالا‌ها وجود دارند که بنا به دلایلی استمرار عرضه ندارند و عملا طبق مقررات امکان پذیرش و معامله آن‌ها در بازار اصلی بورس کالا وجود ندارد، مانند کالا‌های وارداتی که محموله‌ای هستند یا کالا‌هایی مانند آهن آلات قراضه که یک مقطعی در یک شرکتی ممکن است ایجاد شود و دیگر وجود نداشته باشد. این کالا‌ها بر اساس دستورالعمل امکان پذیرش در بورس کالا را نداشته اند.

گروه دیگری نیز بودند که مشخصات آن‌ها با توضیحات نوشتاری قابل تشخیص نبود و نیاز بود این کالا‌ها از نزدیک بررسی شوند مانند اموال غیر منقول یا قراضه که نیازمند بررسی حضوری کالا از نزدیک هستند و در کل برای برخی از کالا‌ها شرط بازدید برای احراز کیفیت کالا وجود داشت این گروه نیز امکان معامله در بازار فیزیکی بورس کالا را نداشته اند.

گروه سوم نیز عرضه کنندگانی بودند که در بازار اصلی پذیرش شان تعلیق می‌شد و باید اقداماتی را انجام می‌داند که بورس کالا متوجه شود اصلاح در رفتار آن‌ها صورت گرفته است همه این‌ها سبب شد بورس کالا به این فکر بیفتد که یک بازار دومی را تحت عنوان بازار فرعی نیاز دارد.

تفاوت عمده بازار فیزیکی و بازار فرعی در مدل پذیرش است در بازار اصلی یک مرتبه کالا پذیرش می‌شود و به صورت مستمر تا زمانی که شرایط پذیرش توسط عرضه کننده رعایت شود کالا عرضه می‌شود، اما در بازار فرعی کالا به صورت محموله‌ای پذیرش می‌شود.

اگر عرضه کنندگانی باشند که استمرار عرضه خودشان را در بازار فرعی نشان دهند و کالا نیز شرایط پذیرش را داشته باشد قطعا امکان پذیرش کالای آن‌ها در بازار اصلی وجود دارد.

بورس کالا بستری است برای این که عرضه و تقاضا به صورت شفاف و در غالب مکانیزم حراج در مقابل هم قرار گیرند و کشف نرخ مبتنی بر عرضه و تقاضا باشد اقتصاددانها معتقد هستند برای عمده کالاها این روش بهترین روش تخصیص است که با شفافیت همراه خواهد بود.

قیمت رب گوجه در بورس کالا شفاف می‌شود

بر اساس گزارش کارگروه رصد و پایش قیمت اقلام اساسی و پرمصرف بازار کشور منتهی به اول بهمن  که از سوی انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان منتشر شده، از بین ۵۲ کالایی که در ۹ گروه بررسی شده‌اند، قیمت ۴۸ کالا در شش ماه گذشته بین دو (روغن مایع و لاستیک پراید) تا ۸۸درصد  (رب گوجه) افزایش  داشته است.