چرا مواد شیمیایی موجود در آزمایشگاه در ظروف پلاستیکی نگهداری می شوند؟

اکثر آزمایشگاه‌های علمی از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند و معمولا آن‌ها بر تحقیقات سنتز، تولید ترکیبات، هضم اسیدهای اساسی و غیره تمرکز می‌کنند. بنابراین، انواع مختلفی از مواد شیمیایی استفاده می‌شود. متأسفانه، گزارش‌های مربوط به خطای حوادث ناشی از ذخیره‌سازی مواد شیمیایی بسیار مکرر است. افرادی که با مواد شیمیایی دست و پنجه نرم می‌کنند باید در برخورد صحیح با آن‌ها کوشا باشند. علاوه بر این موضوع، این مواد خطرناک را در ظروف مناسب نگهداری کنید. بنابراین، در این مطلب اطلاعات کلی برای نگهداری مواد شیمیایی در آزمایشگاه بیان می‌کنیم.

موضوع دیگری که به همان اندازه تعیین مقررات باید دفن زباله‌های شیمیایی مهم است، این واقعیت است که آزمایشگاه‌ها در طول زمان تکامل می‌یابند و تغییر می‌کنند. ما باید آگاهی را در مورد امکانات آزمایشگاهی افزایش دهیم. علاوه بر این، برای اطمینان از به روز بودن ایمنی کلی، مروری منظم داشته باشید.

 

مواد شیمیایی ذخیره شده در ظروف پلاستیکی

قبل از اینکه شروع به دسته‌بندی ظروف پلاستیکی مواد شیمیایی و سازماندهی مجدد آزمایشگاه‌های خود کنیم، داشتن PPE مناسب مهم است. هر آزمایشگاهی باید تجهیزات مناسبی مانند دستکش و محافظ چشم مقاوم در برابر مواد شیمیایی، کفش‌های بسته و روپوش آزمایشگاهی داشته باشد. از طرفی خرید ظروف پلاستیکی بادی باکیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

مواد شیمیایی ذخیره شده در ظروف ساخته شده از مواد مختلف مانند پلاستیک، فلز و شیشه بسته به ماده تشکیل شده‌اند. واکنش مواد پلاستیکی با موادی مانند تفلون به این صورت است که PTFE (تفلون) مواد شیمیایی را جذب نمی‌کند که در تماس با آن هستند و پیوندهای کربن و فلوئور آن را غیرواکنشی می‌کند. بنابراین، ظروف پلاستیکی برای نگهداری برخی مواد شیمیایی منحصر به فرد عالی است. برخی از این ظروف پلاستیکی مورد استفاده در آزمایشگاه‌ها عبارت‌اند از:

  • ظروف پلی پروپیلن و پلی اتیلن با چگالی بالا که برخی از مواد معطر قوی و هالوژنه را مسدود می‌کند.
  • هیدروکربن ها
  • بطری‌های پلاستیکی فشرده مقاومت‌های متفاوتی در برابر مواد شیمیایی مختلف دارند. آن‌ها بیشتر از پلاستیک مانند پلی اتیلن با چگالی بالا، پلی اتیلن با چگالی کم و پلی پروپیلن ساخته می‌شوند. علاوه بر این، در صورت قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید یا منابع UV ممکن است به مرور زمان بدتر شوند.
  • درپوش و درب ظروف پلاستیکی از تبخیر محتویات جلوگیری می‌کند. مواد اطمینان حاصل می‌کنند که محکم بسته شده است. بنابراین از هرگونه نشتی جلوگیری می‌کند و در هنگام سقوط بادوام است. ظروف پلاستیکی از تفلون یا PVC ممکن است مهر و موم بهتری ایجاد کنند. بنابراین هنگام خرید ظروف پلاستیکی تزریقی به کیفیت و مراحل ساخت آن توجه کنید.

 

نوع ظروف پلاستیکی

41

نگهداری مواد شیمیایی در ظروف مناسب ایمنی را در هنگام دست زدن به آن‌ها تضمین می‌کند. مواد مختلفی برای ظروف پلاستیکی وجود دارد. هر یک از این مواد می‌تواند خواص مختلفی از هر ماده شیمیایی را در خود جای دهد. در ادامه چند نوع ظروف پلاستیکی ذکر شده است.

 

1.پلی اتیلن (PE)

چرا مواد شیمیایی در آزمایشگاه در ظروف پلاستیکی نگهداری می‌شوند؟ زیرا رایج‌ترین پایه برای ظروف پلاستیکی است. از نظر شیمیایی برای اکثر مواد به ویژه با اکسید کننده‌های قوی مناسب است. این بدان معنی است که هر گونه مواد شیمیایی بوی قوی را مسدود می‌کند. به این ترتیب، شما نباید ظروف مواد شیمیایی را داخل بینی خود قرار دهید، زیرا می‌تواند مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند.

بنابراین، شما این ماده را در کیسه‌های مواد غذایی، کیسه‌های گرد و غبار، حتی برای جلیقه ضد گلوله پیدا می‌کنید. با این حال، برای استفاده از مواد شیمیایی، می‌تواند دماهای مختلف را تحمل کند، در حالت سرد و گرم کردن مجدد، شکل مواد شیمیایی را تغییر نمی‌دهد. بنابراین، ظروف پلاستیکی کاملی می‌سازد که به راحتی شکسته نمی‌شوند و از ریختن آن جلوگیری می‌کنند.

 

2.پلی متیل پنتن (PMP)

این ماده شفاف با مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی ظروف آزمایشگاهی عملکرد عالی را دارد. محفظه شفاف و در عین حال قوی آن را آسان می‌کند که داخل آن دیده شود اما برای نگهداری مواد شیمیایی به اندازه کافی ایمن باشد. علاوه بر این، می‌تواند نشکن باشد و در صورت افتادن آن را بسیار بادوام کند. یک ویژگی بسیار مهم برای ظروف برای جلوگیری از هرگونه نشتی است.

 

3.تفلون

دارای خاصیت آبگریز است که باعث می‌شود مواد شیمیایی نتوانند به سطح آن بچسبند. رایج‌ترین واکنش استفاده از تابه تفلون لوازم خانگی است که چسبیدن آن به غذا سخت می‌شود. این نوع ظروف پلاستیکی در برابر خوردگی مقاوم هستند که هنگام نگهداری هر گونه مواد شیمیایی اسیدی بسیار عالی است. سطح لغزنده هیچ گونه مواد شیمیایی را که در تماس باشد و ذخیره‌سازی ایمن را برای آزمایشگاه‌ها تضمین می‌کند، جذب نمی‌کند.

سایر انواع ظروف پلاستیکی که از این مواد ایجاد می‌شود عبارتند از:

  • LDPE - پلی اتیلن با چگالی کم
  • HDPE - پلی اتیلن با چگالی بالا
  • PET، PETG و PETE - پلی اتیلن ترفتالات
  •   PTFE (پلی تترا فلوئورواتیلن)
  • FEP (اتیلن پروپیلن فلوئوردار)
  • TFE (تترا فلوئورواتیلن)
  • PFA (پلی فلوروآلکوکسی)
  • کوپلیمر تترا فلوئورواتیلن اتیلن-کلروتری فلوئورواتیلن
  • ETFE (اتیلن-تترا فلوئورواتیلن)
  • FLPE - پلی اتیلن فلوئوردار
  • پلی کربنات
  • پی وی سی - پلی وینیل کلرید

این ظروف پایه پلاستیکی به عنوان یک انبار عالی برای برخی از مواد شیمیایی عمل می‌کند. ظرف خوب و بد وجود ندارد و شما فقط باید مطابقت مناسب را پیدا کنید. برخی از عطرها و مواد شیمیایی قوی با ظروف پلاستیکی عالی هستند. سایر مواد شیمیایی ممکن است برای بطری‌های قهوه‌ای مناسب‌تر باشند. شما فقط نیاز به ذخیره‌سازی مناسب مواد شیمیایی دارید. در اینجا بیشتر در مورد چرا مواد شیمیایی نباید به طور مستقیم در تعادل قرار داده شوند؟

 

ذخیره سازی مواد شیمیایی

42

نگهداری ایمن مواد شیمیایی در آزمایشگاه نیاز به بررسی دقیق دارد. استفاده صحیح از ظروف و تجهیزات آزمایشگاهی بسیار مهم است. برای نگهداری ایمن مواد شیمیایی، موارد زیر را انجام دهید.

  • برای هر ماده شیمیایی فضای ذخیره‌سازی مشخصی در نظر بگیرید و پس از هر بار استفاده آن را بررسی کنید. برخی از مواد شیمیایی باید در یخچال شیمیایی نگهداری شوند، مواد شیمیایی را باید دور از غذا گذاشت و می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
  • مواد شیمیایی سمی فرار را در کابینت‌های دارای تهویه نگهداری کنید. همیشه از پرسنل ایمنی و بهداشت محیط خود برای راهنمایی‌های خاص استفاده کنید.
  • مایعات قابل اشتعال را در کابینت‌های مجاز نگهداری کنید.
  • تمام مواد شیمیایی به خصوص مایعات را به گروه‌های سازگار جدا کنید. تمام اقدامات احتیاطی در مورد مواد ذخیره‌سازی را رعایت کنید.
  • از ظروف مقاوم مناسب برای مواد خورنده استفاده کنید. این ظروف از کابینت‌ها به دلیل شکستگی محافظت می‌کند.

این مقررات دقیق ذخیره‌سازی مواد شیمیایی به مرتب نگه داشتن چیزها کمک می‌کند. همه آزمایشگاه‌ها در مورد استفاده از مواد شیمیایی ملاحظات خاص خود را دارند. ایمنی مقررات ذخیره‌سازی در قرار دادن مواد شیمیایی مناسب در ظروف مناسب است. علاوه بر این، آگاهی مناسب در مورد نحوه نگهداری، سازماندهی و تمیز کردن ظروف شیمیایی نیز بسیار مهم است.

 

مواد شیمیایی سازگار با ظروف پلاستیکی

مواد شیمیایی که در ظروف ساخته شده از مواد پلاستیکی نگهداری می‌شوند نیز ویژگی‌های متفاوتی دارند. برخی بوهای قوی را نگهداری می‌کنند، برخی دیگر دارای سطح لغزنده‌ای هستند که با مواد شیمیایی خاصی سازگار است و برخی حمل و نقل مواد شیمیایی بسیار آسان است. مهم نیست که برای چه چیزی از آن استفاده می‌کنید، باید از سازگاری مناسب هر ماده شیمیایی با ذخیره‌سازی آن مطلع شوید. در اینجا برخی از مواد شیمیایی که با ظروف پلاستیکی سازگار هستند، عبارت‌اند از:

  • ایزوپروپانول (تفلون یا PP)
  • استون (PP و تفلون)
  • متانول (PP و تفلون)
  • هیدروفلوریک اسید (همه انواع ظروف پلاستیکی)

پیروی از این دستورالعمل‌های ساده باعث می‌شود که آزمایشگاه کارآمد، سازمان یافته و ایمن کار کند. آن‌ها را نادیده بگیرید و ممکن است در حال چیدن خاکستر یا آواری باشید که روزی پشیمان شوید. کسانی که آزمایشگاه‌ها به طور منظم معاینه می‌کنند و می‌توانند از بروز هر گونه حادثه بزرگ با ذخیره مواد شیمیایی جلوگیری کنند. مثل همیشه ایمنی را در اولویت قرار دهید. لازم به ذکر است، شرکت ساپل تولیدکننده ظروف بسته‌بندی پلاستیکی باکیفیت‌ترین ظروف را در اختیارتان قرار می‌دهد.

درست از زمان تولید تا مصرف، هر فرآیند آزمایشگاهی باید با دقت انجام شود تا ماده شیمیایی به طور موثر مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین، باید در انتخاب ظرف مناسب برای مواد شیمیایی مختلف دقت کنید. در واقع، این توضیحی است در مورد اینکه چرا مواد شیمیایی در آزمایشگاه در ظروف پلاستیکی ذخیره می‌شوند.