پیش بینی بورس تا پایان مرداد ۱۴۰۱/ تاثیر مذاکرات هسته ای بر بورس

کرداری گفتد: نزدیکی به مجامع و تقسیم سود نقدی، انتظارات تورمی و افزایش قیمت کالاها منجر به رونق در بازار سرمایه شده است و این وضعیت تا پایان مردادماه حاکم است. اما برای پیش بینی آینده باید از مردادماه به بعد شرایط فروش شرکت ها و گشایش های سیاسی را رصد کنیم.  چراکه درغیر این صورت فکر میکنم در یک بازه زمانی دربازارهای مالی ازجمله سهام وارد فاز رکود خواهد شد و به تبع آن می توان گفت که رکود تورمی را در بازارهای دیگر ازجمله بازار اقلام خوراکی و ملک داشته باشیم که متاسفانه مردم را ازنظر اقتصادی تحت فشار قرار خواهد داد.

سعید کرداری، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با افکارنیوز وضعیت بازار سرمایه را تحلیل و روزهای آتی را پیش بینی کرد: وضعیت بازار درحالت فعلی نسبت به اواخر سال گذشته یعنی 6 ماه دوم بهتر شده است. دلیل مهمش نیز نزدیک شدن به تاریخ مجامع است. شرکت های پتروشیمی و صادراتی که علاوه براینکه تاریخ مجامعشا نزدیک است و طی 2 ماه پیش برگزار خواهد شد سود تقسیمی بالایی خواهند داشت و به همین دلیل نیز بازار با رشد نسبی همراه است.

وی افزود: علاوه بر آن تکلیف برجام تاحدودی روشن شده است. کمی از امیدها مبنی براینکه نرخ دلار کاهش پیدا می کند و ثبات سیاسی برقرار می شود باعث شده است گرانی را در تمام اقلام مصرفی، املاک و ارز ببینیم.همین مسئله موجب رونق نسبی بازار شده است. ازطرفی افزایش ارزش معاملات که یکی از نشانه های مهم رونق بازار است طی چندماه اخیر حدود 5 هزارمیلیارد افزایش داشته است.

کرداری ادامه داد: ازآنجاکه ما دربازار سرمایه به صورت سالیانه پرداخت نقدی سود داریم و مجامع سودهای نقدی خود را سالی یکبار پرداخت می کنند، باعث شده است بازار تا خرداد و تیر و مرداد ماه رونق نسبی بگیرد.بعد از آن ممکن است بازار به مسائل سیاسی، نرخ ارز و مسائل ثبات اقتصادی وابسته باشد و نوسان کند. اما در بیشتر سال ها شاهد هستیم که در بازه زمانی مذکور، بیشترین رونق در بازار سرمایه صورت گرفته است.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: نکته بعدی درمورد نرخ بهره است که در محدوده 20 درصد همچنان باقی مانده است. نرخ بهره منظور نرخ اوراق است که بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری و بانک ها به صورت ماهیانه سودش را پرداخت می کنند.

*احتمال تورم 40 درصدی درسال 1401 وجود دارد

او می گوید: لذا احتمال دارد همچنان بازار سهام نتواند افزایش چشم گیری داشته باشد. مقطعی که اکنون در آن به سر می بریم با تورم انتظاری روبرو شده ایم که با مذاکرات برجامی افزایش یافته است و این احتمال که درسال جاری با تورم بیش از 40 درصد روبرو شویم وجود دارد مگر اینکه اتفاق سیاسی بیفتد.

تحلیلگر بورس خاطرنشان کرد: دومین مسئله نرخ ارز است که شاهد افزایش آن طی چندماه اخیر بودیم و همچنین به تبع آن افزایش قیمت ها وعدم ثبات سیاسی است که همگی بر افزایش قیمت کالاها و خدمات ازجمله بازار سهام تاثیرگذار است که بازار سهام علاوه براینکه به فصل مجامع و تقسیم سودها نزدیک می شود شاهد بودیم که طی چندماه اخیر با رشد خوبی مواجه شده و 20 الی 30 درصد بازدهی داشته است.

کرداری گفت: برای پیش بینی آینده باید از مردادماه به بعد شرایط فروش شرکت ها و گشایش های سیاسی را رصد کنیم. چراکه درغیر این صورت فکر میکنم در یک بازه زمانی دربازارهای مالی ازجمله سهام وارد فاز رکود خواهیم شد و به تبع آن می توان گفت که رکود تورمی را در بازارهای دیگر ازجمله بازار اقلام خوراکی و ملک داشته باشیم که متاسفانه مردم را ازنظر اقتصادی تحت فشار قرار خواهد داد.

او ادامه داد: اکنون مسائل سیاسی و اقتصاد کشور در برهه زمانی بسیار حساسی قرار دارد و به شدت نیازمند توافق خوب هستیم تا بتوانیم ثبات را به اقتصاد کشور برگردانیم. لذا پیش بینی می کنم بازار سهام نیز فعلا تا برگزاری مجامع و پرداخت سود نقدی رونق داشته باشد.

پیش بینی بورس تا پایان مرداد ۱۴۰۱/ تاثیر مذاکرات هسته ای بر بورس

کارشناس بازار سرمایه درانتها عنوان کرد: نکته پایانی نیز درمورد گرانی در بازار اقلام اساسی است. بخشی از گرانی در این بازار به دلیل تنش و جنگ بین روسیه و اوکراین است. این دو کشور ازجمله بزرگترین انبارداران گندم در دنیا بودند و این جنگ بر بازارشان تاثیر گذاشته است و باعث افزایش قیمت مواد غذایی شده است زیرا صادرات اقلام مذکور جزء مهم ترین و اصلی ترین کالاهای صادراتی کشورشان بود. اما تاثیرش مقطعی خواهد بود و مهم ترین دلیل این مسئله به دلیل رشد نقدینگی و مسائل داخلی کشور خودمان است.