صرف ۴ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی در هدفمندی

موسيالرضا ثروتي در گفتگو با خبرنگار اقتصادی افکار نیوزبا بیان اینکه در زمان تصویب قانون بودجه به سایر نمایندگان گفته بودم اگر نظر دولت تأمین نشود فاز دوم اجرا نمی‌شود، گفت: به دلیل آنکه قانون هدفمندی ۵ ساله بوده و در قانون بودجه هم بر اجرای هدفمندی تأکید شده است، اجرای نکردن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تخلف به شمار می‌آید.

نماینده مردم بجنورد در ادامه افزود: دولت با شیبی که در تعیین نرخ حامل‌های انرژی در گام اول قانون هدفمندی یارانه‌ها برداشت، به اندازه دو فاز قانون هدفمندی افزایش قیمت اعمال کرد و در نظر داشت که در گام دوم هم کار یک‌سره کند و سه فاز بعدی را به یک‌باره بردارد.

وی درباره اینکه دولت مکلف به اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها است، تصریح کرد: با توجه به اینکه اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها در بودجه امسال تبدیل به قانون شده و اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را نیز ۵ ساله بوده دولت مکلف به اجرای آن است.

وی ادامه داد: دولت به دنبال صرف درآمدهای نفتی در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بود؛ همانطور که در سال گذشته دولت به علت کسب درآمد ناکافی ۲۲ هزار میلیاردی و تخصیص یارانه ۴۰ هزار میلیارد تومانی به مردم، مجبور به استقراض ۶ هزار میلیاردی از بانک مرکزی و صرف هزینه ۴ هزار میلیارد تومانی از درآمدهای نفتی در هدفمندی یارانه‌ها شده است.

ثروتی خاطر نشان کرد: البته این تخلفات دولت طبق ماده ۲۳۳ آیین نامه داخلی مجلس به قوه قضاییه ارجاع شد و انتظار داریم قوه مجریه هرچه سریع‌تر به این پرونده‌ها رسیدگی کند.

کسب رتبه اقتصادی ۱۷ در میان کشورهای دنیا
ثروتی در ادامه شاخص های اقتصادی ایران صحبت کرد، گفت: شاخص های رشد اقتصادی ایران در سال ۸۹ با احتساب نفت ۵.۸ بوده که در صورت کنار گذاشتن نفت، نرخ رشد آن به ۶.۱ درصد می رسد و این نشان می دهد ایران بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در میان کشورهای جهان به دست آورده است.

وی با اشاره به کاهش نرخ رشد اقتصادی در کشورهای اروپایی گفت: نرخ رشد آمریکا درسال ۲۰۱۲ در خوش بینانه ترین حالت ۳ درصد و در اروپا بین ۱ تا ۲.۵ بوده و با فروپاشی یورو نرخ رشد آن به نقطه منفی رسیده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه رتبه اقتصادی ایران در میان کشورهای دنیا ۱۷ بوده است، گفت: میانگین وضعیت و رشد اقتصادی ایران در برابر سایر کشورهای دیگر بسیار بهتر و چشم گیرتر بوده است.


تورم بانی افزایش قیمت نان بود

نماینده بروجرد با اشاره به افزایش قیمت برخی از اقلام از عزم بهارستان بر ای کنترل تورم و کاهش قیمت ها خبر داد و افزود: افزایش قیمت برخی اقلام در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها به دلیل عدم کنترل بازار پیش آمده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: از آنجایی که رسیدگی به امور معیشتی مردم یکی از وظایف نمایندگان ملت است، بنابراین موضوع کنترل تورم و به تبع آن کنترل و کاهش قیمت‌ها در دستور کار مجلس بوده و به هر کمیسیون در این زمینه وظایفی محول شده است.

ثروتی با بیان اینکه تمام کمیسیون‌های تخصصی مجلس در حوزه وظایف خود در این زمینه فعالیت خواهند کرد، اظهار داشت: بررسی کارشناسانه و ایجاد راهکارهایی برای رفع معضل افزایش کاذب قیمت‌ها از اولویت کاری مجلس نهم بوده و نمایندگان قطعا در این زمینه پیگیر خواهند بود.

وی خاطرنشان كرد: افزايش قيمت فعلي برخي اقلام از جمله قیمت نان به دليل وجود تورم ايجاد شده و با كنترل تورم قيمتها نيز اصلاح خواهد شد.