مالیات براجاره بهترین راه افزایش اجاره‌‌بهاست

به گزارش افکارنیوز، بيت الله ستاريان -كارشناس اقتصاد مسكن-در گفتوگو با ايسنا، درباره ساماندهي اجاره بها از طريق افزايش نرخ ماليات اظهار كرد: اين موضوع بهترين راه حل براي افزايش اجارهبها است.

وی افزود: افزایش نرخ مالیات متناسب با افزایش اجاره‌بها ریختن سم در بازار اجاره‌بها است.

ستاریان با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین مشکل بازار مسکن ما ناهماهنگی عرضه و تقاضا است، خاطرنشان کرد: معضل بازار مسکن این نیست که خانه‌های خالی زیادی در سطح شهر وجود دارد یا مالکان به اختیار اجاره‌ها را بالا می‌برند. هر مالیات مضاعف بر اجاره‌بها استفاده شود رشد آن را سرعت می‌دهد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این‌که مالکان میزان افزایش مالیات‌ها را بر روی اجاره‌بها می‌کشند، گفت: این طرح فرافکنی است تا اصل مشکل مسکن فراموش شود. این درحالی است که تورم در بازار مسکن ناشی از تعلل در تولید مسکن است.

وی افزود: طی سال‌های اخیر تولید مسکن حداقل افزایش را داشته است. به عبارتی ما در سال ۱۳۸۷،۲۳۰ هزار واحد مسکونی را تولید کرده و این رقم در سال‌های ۸۸ و ۸۹ به ترتیب ۲۷۰ و ۳۱۰ هزار واحد است.

ستاریان با بیان این‌که در سال ۸۶،۶۰۸ هزار واحد مسکونی تولید شده است، تصریح کرد: سیاست‌های تبلیغی مسکن مهر باعثشده تولیدکنندگان خصوصی دست از کار بکشند.

این کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: ما باید سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور تولید کنیم و از آنجاییکه برآورد ما از تولید مسکن در سال ۹۰ رقمی حدود ۴۷۰ هزار واحد است می توان گفت بزرگترین معضل اقتصاد کمبود تولید است.

وي درباره تاثير نرخ ماليات بر قيمت زمين گفت: وقتي زمين كاربري مسكوني پيدا كند قيمت آن افزايش مييابد حال اگر نرخ ماليات بر زمين را نيز افزايش دهيم خود در نهايت منجر به افزايش قيمتها ميشود.