تابستان ۹۱ و نگرانی صنایع از قطعی‌ برق

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، قرار بود بعد از اجراي فاز نخست قانون هدفمندي يارانهها پروژههاي بهينهسازي مصرف گاز و برق در واحدهاي توليدي كشور با كمك مالي وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرا شود. با اين وجود تازهترين آمار منتشر شده حاكي از افزايش حجم گاز و برقي مصرفي صنايع در سال جاري است. اين در حالي است كه نگراني از بابت قطع گاز و برق صنايع همچنان پابرجاست.

در تازه‌ترین اظهارات دبیرکل کنفدراسیون صنعت ایران خبر داده که گاز و برق مصرفی برخی واحدهای صنعتی که نتوانسته‌اند طی ماههای اخیر قبض انرژی خود را پرداخت کنند، قطع شده است. همچنین حسین سلیمی، دبیر انجمن مدیران صنایع نیز عنوان کرده که پرداخت پول برق یا گاز برخی واحدهای صنعتی طی شش ماه و یا یک سال اخیر با تاخیر همراه بوده و این واحدها دارای بدهی معوق به وزارت نفت و نیرو هستند.

این اظهارات در حالی مطرح شده که قائم مقام شرکت ملی گاز تاکید کرده که گاز صنایعی که بدهی بسیار بالایی دارند با هماهنگی و پس از دادن مهلت به آنها قطع شده است. به گفته مصطفی کشکولی قطع گاز صنایع بدهکار به یکباره نخواهد بود؛ به طوری که با هماهنگی کمیته وصول مطالبات این کار انجام می‌شود و نماینده صنعت نیز در این کمیته برای پاسخگویی حاضر می‌شود.

در همین حال مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان نیز اواخر اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد که شرکت گاز استان اصفهان ۳۰۰ میلیارد تومان از صنایع طلبکار است. به گفته مرتضی طغیانی قسیط قبوض گاز صنایع در سال گذشته انجام شد، اما اگر تا دو ماه آینده یعنی تا تیر ماه، این واحدها قبض گاز خود را پرداخت نکنند، گاز آنها قطع می‌شود، چرا که به آنها یک سال برای پرداخت بدهی فرصت داده شده بود.

احتمال قطع گسترده گاز و برق واحدهای صنعتی در تابستان امسال در حالی است که آمار نشان‌ می‌دهد مصرف گاز و برق واحدهای تولیدی کشور بعد از اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها افزایش یافته است.

وزارت نیرو به تازگی اعلام کرده که مصرف برق صنایع در روز نوزدهم خرداد ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل با افزایش ۲۱۸ مگاواتی به ۳۲۰۶ مگاوات رسید. این افزایش در حالی رخ داده که به گفته محمد بهزاد، معاون وزیر نیرو مشترکان برای جلوگیری از ایجاد محدودیت در عرضه برق و خاموشیهای احتمالی، باید حداقل پنج درصد از مصرف خود را کاهش دهند.

در همین حال مجید نامجو، وزیر نیرو به تازگی از اجرای طرحی به منظور کاهش ۲۰۰۰ مگاواتی مصرف برق صنایع در تابستان امسال خبر داده است. به گفته وزیر نیرو تغییر شیفت کاری برخی از صنایع و کارخانه‌ها می‌تواند به کاهش مصرف برق این واحدها کمک کند. همچنین با مکاتبات و هماهنگیهای انجام شده پیشبینی میشود تغییر ساعت کاری صنایع منجر به کاهش ۲۰۰۰ مگاواتی مصرف برق کشور در ساعات پیک شود.

اگرچه رشد مصرف گاز و برق صنایع به اعتقاد رضا فاطمی‌امین، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نشان‌دهنده وضعیت مطلوب صنایع بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است، اما باید این واقعیت را در نظر گرفت که آثار منفی انباشت بدهیهای معوق واحدهای تولیدی حالا دارد خود را در بخش پرداخت قبوض گاز و برق نشان می‌دهد.

تازهترين آمار بانك مركزي ايران حاكي از افزايش ۳۲ درصدي هزينههاي توليد در سال جاري است. در سال گذشته نيز هزينههاي توليد بيش از ۵۰ درصد افزايش يافته بود. تمام اين افزايش هزينهها در حالي رخ داده كه توليدكنندگان در بسياري از حوزهها مجبور به تحمل سياست تثبيت قيمتها شدهاند. به نظر ميرسد افزايش هزينههاي توليد از يك سو و اجبار به تثبيت قيمتها از سوي ديگر تابستان سختي را براي توليدكنندگان و صنايع كشور رقم خواهد زد. تابستاني كه در آن خاموشيها ميتواند به بلاي جان واحدهاي توليدي نيمهجان تبديل شود.