تزریق پول به خودروسازان، ازچه محلی است؟

به گزارش افکارنیوز، سیدشریف حسینی در گفتوگو با خانه ملت درباره اختصاص دو هزار میلیارد تومان تسهیلات به دو خودروساز اصلی ایران یعنی سایپا و ایران خوردو، افزود: با توجه به اینکه نگاه به صنعت خودروسازی نگاهی ملی است، تزریق اعتبارات به این بخش، یک نیاز به شمار میآید.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حمایت نکردن از صنعت خودروسازی این صنعت را از بین خواهد برد و حمایت‌های زیاد، ضرر به سایر صنایع کشور وارد می‌کند بنابراین هر گونه حمایتی از صنعت خودروسازی باید در چارچوبی برنامه ریزی شده باشد.

وی تصمیم اخیر کارگروه حمایت از تولید که قصد دارد وامی دو هزار میلیاردی به صورت نصف نصف در اختیار دو خودروساز بزرگ ایرانی یعنی سایپا و ایران خودرو بگذارد را تیغی دو لبه خواند که هم اثرات مثبت دارد و هم اثرات منفی.
در قانون بودجه ۹۱ مجلس تصریح کرد که ۱۰ درصد اعتبارت صندوق توسعه ملی که تا پایان سال حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌‍شود به بخش صنعت و معدن تعلق بگیرد ولی در تخصیص ریز اعتبارات دست دولت باز گذاشته شد

این عضو هیئت رئیسه مجلس درباره اینکه منابع مالی این پرداخت‌ها از چه محلی تأمین خواهد شد و آیا قانونی خواهد بود یا خیر، توضیح داد: منابع پرداختی دولت به خودروساز یا از محل صندوق توسعه ملی و یا بانک‌ها پرداخت خواهد شد.

حسینی ادامه داد: در قانون بودجه ۹۱ مجلس تصریح کرد که ۱۰ درصد اعتبارت صندوق توسعه ملی که تا پایان سال حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌‍شود به بخش صنعت و معدن تعلق بگیرد ولی در تخصیص ریز اعتبارات دست دولت باز گذاشته شد تا این اعتبارات را در هر قسمت از این بخش صلاح می‌داند، هزینه کند.

رئیس کل بانک مرکزی میانه خوبی با تزریق اعتبار به تولید ندارد

وی با بیان اینکه البته مجلس درباره هزینه شدن اعتبارت صندوق توسعه ملی نظارت جدی خواهد داشت، یادآور شد: اما چنانچه اعتبارات بخواهد از صندوق توسعه ملی پرداخت نشود و از محل تسهیلات بانکی اعطا شود، نیاز به بررسی بیشتر دارد چرا که رئیس کل بانک مرکزی با تزریق اعتبار به تولید میانه خوبی ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یکی از اصلی‌ترین مشکلات تولید کشور را کمبود سرمایه در گردش و منابع مالی عنوان و تأکید کرد: مجلس از پرداخت اعتبارات برنامه‌ریزی شده و حساب گرانه به تولید حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در جلسهای که همزمان با رونمایی از خط تولید رانا در ایران خودرو برگزار شده بود از تصمیم اخیر دولت مبنی بر اعطای تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی به شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا پرده برداشته شد