به گزارش افکارنیوز، سعید مهذب ترابی در گفت و گو با فارس گفت: از سال ۱۳۹۳ و به منظور بهینه سازی مصرف برق توزیع لامپ های رشته ای التهابی با توان بیش از ۴۰ وات در بازار داخل کشور ممنوع می شود.

وی با بیان اینکه این موضوع با توافق و پیشنهاد وزارتخانه های نیرو و صنعت، معدن و تجارت انجام شد ادامه داد: ممنوعیت تولید لامپ های رشته ای التهابی توسط تولیدکننده های داخلی یک شبه نمی تواند انجام شود به همین دلیل به این تولیدکننده ها فرصت داده شده تا از ابتدای سال ۹۳ اقدام به تولید لامپ های رشته ای با توان بیش از ۴۰ وات نکنند.

مهذب ترابی تاکید کرد: تولید لامپ های رشته ای در کشور به دو دلیل وجود تقاضا در بازار داخلی و صادرات به کشورهای همسایه می باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مشخص است این لامپ ها به کدام کشورها صادر می شود تصریح کرد: از صدور این لامپ ها به کشورهای مقصد اطلاعی ندارم اما به هر حال برای توقف تولید لامپ های رشته ای نیاز به زمان بود که فکر می کنم تا ابتدای سال ۹۳ زمان مناسبی برای توقف تولید باشد.

*اطلاعیه سازمان بهره وری انرژی در خصوص لامپ های رشته ای التهابی

به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان بهره وری انرژی در اطلاعیه ای اعلام کرد: به منظور حفظ و صیانت از منابع مالی کشور و پیشگیری از اتلاف انرژی در لامپ های رشته ای التهابی، بنا به پیشنهاد وزارتخانه های نیرو و صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تصویب هیات وزیران عضو کارگروه حمایت از تولید، دستگاه های اجرایی موظف شدند از ۱۵ خردادماه در ثبت سفارش و از ۱۵ مردادماه سال جاری در ورود لامپ های رشته ای التهابی مواردی همچون معیارها و ویژگی های فنی و استاندارد موضوع ماده(۱۱) قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب ۱۳۸۹ را رعایت کنند.

بنابراین گزارش، این معیارها و ویژگی های فنی و استاندارد شامل نصب برچسب حاوی اطلاعات مربوط به کشور تولید کننده، ویژگی های شرکت وارد کننده، تاریخ تولید، هولوگرام مخصوص، برچسب انرژی و مدت زمان ضمانت بر روی بسته بندی لامپ های وارداتی و ارایه گواهی مبدا از کشورهای سازنده کالا است.

*از اول مهرماه سال ۹۱ فقط لامپ های رشته ای التهابی دارای هولوگرام

براساس این گزارش، از اول مهرماه سال ۹۱ فقط لامپ های رشته ای التهابی دارای هولوگرام ویژه اعم از تولید داخل و یا وارداتی قابل عرضه در بازار داخل کشور است.

همچنین به منظور بهینه سازی مصرف برق از سال ۱۳۹۳ توزیع لامپ های رشته ای التهابی با توان بیش از ۴۰ وات در بازار داخل کشور ممنوع می شود.

براساس این گزارش، واحدهای تولیدی لامپ های رشته ای التهابی به منظور برخورداری از مزایای موضوع ماده ۱۳۴ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه مشوق های مالی دریافت می کنند.

همچنین دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک های عامل را موظف کرد تقاضاهای اصلاح ساختار خطوط تولید مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت را در اولویت رسیدگی و پرداخت تسهیلات و مزایای پیش بینی شده قرار دهند.

براساس بند ۵ مصوبه مذکور، سازمان بهره وری انرژی ایران موظف است نسبت به تداوم و تقویت فرهنگ سازی، ترویج و تشویق استفاده از لامپ های پربازده و کم مصرف، برنامه و طرح هایی را تهیه کند.