به گزارش افکارنیوز، کیومرث فتحاله کرمانشاهی در گفتگو با مهر گفت: سازمان توسعه تجارت ایران همواره در دولتهای نهم و دهم بر اساس استراتژی، صادرات غیرنفتی کشور را پیش برده است و هم اکنون نیز بر اساس همین استراتژی، صادرات غیرنفتی کشور قرار است به ۷۵ میلیارد دلار در سال جاری برسد.

معاون‌کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: بعد از ادغام وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی نیز، علیرغم تمامی محدودیت‌ها و مشکلات ناشی از تحریم، صادرات غیرنفتی کشور روند رو به رشدی را سپری کرده است، ضمن اینکه آمارها در برنامه چهارم توسعه نشانگر رشد ۱۴۹ درصدی صادرات غیرنفتی از اهداف تعیین شده دارد و در اولین سال برنامه پنجم نیز، این آمار رشد مناسبی را تجربه کرده است.

تکلیف ۳۳ دستگاه دولتی در حمایت از صادرات غیرنفتی

وی تصریح کرد: سال گذشته صادرات غیرنفتی کشور به ۴۳.۸ میلیارد دلار رسید که البته به این رقم، ۴.۲ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز اضافه می‌شود، هم اکنون نیز در دو ماهه ابتدای سال جاری، بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات غیرنفتی کشور بدون احتساب پتروشیمی و میعانات گازی، ۳۲.۶ درصد رشد داشته است.

کرمانشاهی از وجود برنامه‌ای منسجم در حوزه صادرات غیرنفتی در کشور خبرداد و گفت: وجود سند ملی راهبرد صادرات از جمله این برنامه‌ها است که این سند ملی هم اکنون تنظیم شده و براساس آن حدود ۳۳ دستگاه نیز در صادرات نقش‌آفرینی می‌کنند؛ به این معنا که برای اولین بار در کشور، تکالیف تمامی دستگاهها در مقابل صادرات مدون شده و بر اساس این سند ملی همه باید از صادرات حمایت کنند.

وی اظهار داشت: بر اساس برنامه پنجم توسعه قرار بر این است که صادرات غیرنفتی کشور به ۶۱ میلیارد دلار برسد؛ در حالی که مطابق تکالیف کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی صادرات کشور باید به ۷۵ میلیارد دلار بالغ شود؛ بنابراین سهم تمامی دستگاههای اجرایی مشخص شده و هر یک از این دستگاهها، یک کمیته زیرمجموعه را طراحی کرده‌اند.

جزئیات سهم هر بخش از صادرات ۷۵ میلیارد دلاری

کرمانشاهی ادامه داد: سهم بخش پتروشیمی از صادرات غیرنفتی ۷۵ میلیارد دلاری هدفگذاری شده باید ۲۰ میلیارد دلار، صنعت ۱۶ میلیارد دلار، میعانات گازی ۱۵ میلیارد دلار، کشاورزی ۱۱ میلیارد دلار، خدمات فنی و مهندسی ۶.۵ میلیارد دلار، معدن ۳ میلیارد دلار، صنایع دستی ۱.۵ میلیارد دلار، فرش ۱ میلیارد دلار، صادرات کالا و خدمات با فناوری بالا یا محصول دانش‌بنیان ۱ میلیارد دلار خواهد بود.

وی اظهار داشت: هر یک از دستگاههای دولتی ذیربط برای تحقق این اهداف، یک کارگروه فرعی تشکیل داده‌اند که بر این اساس باید هر یک، به صورت مرتب گزارش خود را ارایه کنند.

کارگروه توسعه صادرات استانها احیا شد

کرمانشاهی گفت: کارگروه توسعه صادرات در استانها به تازگی مجدد احیا شده است؛ چراکه این کارگروهها برای مدتی زیرمجموعه کمیته اقتصاد و اشتغال استانها قرار گرفته بود ولی با مصوبه‌ای که به تازگی اخذ شده است، کارگروه توسعه صادرات در استانها احیا شد.

وی افزود: رئیس این کارگروهها استانداران هستند و دبیر آنها نیز رئیس سازمان‌های ادغام شده صنعت، معدن و تجارت تعیین شده است.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی نیز که با مسئولیت رئیس‌جمهور و البته با حضور معاون اول وی تشکیل جلسه می‌دهد، تاکنون ۳ جلسه از ابتدای سال جاری داشته است و چهارمین جلسه نیز به زودی تشکیل خواهد شد؛ این در شرایطی است که در سال ۹۰، در مجموع این کارگروه ۵ جلسه برگزار کرده است.

وی اظهار داشت: کمیته‌های کارشناسی این کارگروه نیز هر هفته یا دو هفته یکبار تشکیل جلسه می‌دهند و مباحثاستانها و دستگاههای اجرایی را مورد کارشناسی قرار می‌دهند، این در حالی است که این کارگروهها سال گذشته ۱۹ جلسه برگزاری کرده‌اند که امسال ظرف سه ماهه ابتدای سال، ۷ جلسه کارشناسی برگزار شده است.

واردات هم دارای سند راهبردی شد

کرمانشاهی گفت: سال گذشته صادرات غیرنفتی کشور به همت برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به ۴۴ میلیارد دلار رسید که با احتساب صادرات خدمات فنی و مهندسی این رقم به ۴۸ میلیارد دلار بالغ شد؛ در حالیکه امسال هدفگذاری دستیابی به ۷۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی است.

کرمانشاهی با اشاره به تصویب سند راهبرد ملی مدیریت واردات از سوی دولت گفت: این سند به تقسیم کار ملی در خصوص مدیریت واردات می‌پردازد و بر این باور است که واردات باید در خدمت تولید ملی و تولید ملی نیز باید در خدمت صادرات غیرنفتی باشد.

آئین‌نامه تشویق صادرکنندگان نمونه اصلاح شد

وی اظهار داشت: این سند پشتیبان صادرات است؛ ضمن اینکه آئین‌نامه تشویق صادرکنندگان نمونه نیز که از سال ۸۱ تغییر نکرده بود، امسال اصلاح شده است.

کرمانشاهی گفت: همچنین آئین‌نامه برگزاری نمایشگاهها نیز، امسال برای اولین بار به تصویب رسیده است؛ ضمن اینکه برای مرکز نمایشگاه پرند نیز به تازگی مصوبه‌ای اخذ شده است.

وی تصریح کرد: در این میان پیشنهاداتی برای حذف عوارض صادراتی تدوین شده که در گام اول، عوارض ۷ درصدی صادرات سنگ حذف شد و ابلاغیه آن صادر شده است.

وی از ارایه برنامه‌های راهبردی صادرات به ۳۱ استان کشور در راستای توسعه صادرات غیرنفتی خبرداد و گفت: هم اکنون در حال دریافت گزارش عملکرد از استانها هستیم تا بتوان در استانها نیز صادرات غیرنفتی را رصد کرد، همچنین تلاش شده تا استاندار نمونه نیز امسال همچون سال گذشته در روز ملی صادرات مورد تقدیر واقع شود.

کرمانشاهی از تدوین و ارایه برنامه‌های زیربخش صادراتی در گردشگری، صنایع دستی، توسعه صادرات محصولات کشاورزی خبرداد و گفت: جلساتی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شده و هر یک از بخش‌های مذکور سند راهبردی خود را در آن ارایه کرده‌اند.

وی تاکید کرد: هم اکنون سند ملی و سند بخشی برای صادرات غیرنفتی کشور تدوین شده و صادرات غیرنفتی کشور بر خلاف برخی اظهارنظرها، با برنامه در حال حرکت است.

کرمانشاهی خاطرنشان کرد: طی سالهای گذشته بیشترین توجه به صادرات غیرنفتی کشور شده است و البته پتانسیل کشور در رابطه با رونق صادرات غیرنفتی بسیار بالا است. این در شرایطی است که سال ۸۶، صادرات غیرنفتی کشور ۲۰ میلیارد دلار بود که این رقم در سال گذشته به ۴۵ میلیارد دلار رسید که با احتساب سایر بخش‌ها، از مرز ۵۰ میلیارد دلار عبور کردیم.

وی اظهار داشت: البته هنوز هم ایران باید تلاش بیشتری برای رونق صادرات غیرنفتی داشته باشد، چراکه کشورهایی هستند که صادرات غیرنفتی آنها از ۱۰۰۰ میلیارد دلار نیز تجاوز می‌کند. بنابراین باید با گسترش سرمایه‌گذاری در تولید، تولید کشور را در خدمت صادرات غیرنفتی قرار دهیم.

فراکسیون صادرات تشکیل شود

کرمانشاهی با اشاره به بروز برخی محدودیت‌ها بر سر راه تجارت ایران گفت: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کنار بحران اقتصادی و تشدید تحریم‌ها، توانست مشکلاتی را برای صادرات کشور به وجود آورد، ضمن این که نوسانات نرخ ارز نیز از جمله مواردی بود که به صورت غیربرنامه‌‎ریزی شده به تولید کشور تحمیل شد.

وی با تاکید بر ضرورت تشکیل فراکسیون صادرات در مجلس نهم گفت: فراکسیون صادرات باید با حضور نمایندگانی که در عرصه اقتصاد کشور صاحب‌نظر هستند تشکیل شود و در تعامل سازنده با سازمان توسعه تجارت ایران، بتوان از صادرات غیرنفتی حمایت کرد.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰ برنامه و ۲۰ بسته حمایتی مستقیم و غیرمستقیم برای کمک به صادرات غیرنفتی کشور طراحی شده و دامنه وسیعی از ارایه خدمات به صادرات را در برمی‌گیرد؛ از جمله آن نیز پرداخت کمک سود تسهیلات صادراتی، کمک هزینه حمل و نقل، بسته‌های هیات بازاریابی، نمایشگاهها و کمک هزینه شرکت در نمایشگاهها، ساخت و تکمیل سایت نمایشگاهی و ایجاد شرکتهای مدیریت صادرات است.

وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا در جهت آماده کردن فضای قانونی بیش از گذشته به نفع صادرات غیرنفتی گام بردارند.

کرمانشاهی گفت: انتظار ما این است که نمایندگان مجلس شوراای اسلامی با تدوین بودجه مناسب به خصوص در ۶ ماه دوم سال که فصل بودجه ریزی سال ۹۲ است، یاری رسان صادرات غیرنفتی کشور باشند.