به گزارش افکارنیوز به نقل از عصرایران ، ابتدا تصور بر این بود که این بوی نامطبوع که در روزهای شرجی و مرطوب تشدید می شود، ناشی از پسماندهای كارخانه الكلسازی است، اما رییس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر انتشار بوی تعفن را ناشی از فاضلاب شهرك صنعتی خرمشهر اعلام كرد و گفت: با پیگیری های انجام شده معلوم شد كه بوی نامطبوع از حوضچه های تخلیه فاضلاب شهرك صنعتی خرمشهر متصاعد می شود.

محمدحسین فقیه حوضچه های تخلیه فاضلاب شهرک صنعتی را چهار حوضچه برشمرد و افزود: در این حوضچه ها به وسعت یک هکتار روزانه بین۶۰ تا ۹۰ هزار لیتر پساب کارخانه ها تخلیه می شود که فاقد یک تصفیه خانه مرکزی و انجام عملیات ته نشینی و هوا دهی است.

اما این تنها مشکل شهرک صنعتی خرمشهر نیست؛ شهرکی که علاوه بر ایستگاه پمپاپ فاضلاب باید مانند هر شهرک صنعتی دیگری از آتش نشانی، مخابرات، مدیریت نگهداری از تأسیسات، محوطه سازی و فضای سبز برخوردار باشد. بابت همه این موارد در این شهرک از واحدهای صنعتی حق شارژ اخذ می شود.

آنچه در ادامه خواهید دید، گزارش تصویر گروه اقتصادی عصرایران از وضعیت این شهرک صنعتی است:



این تصویر ورودی اصلی شهرک صنعتی خرمشهر است؛ یک خیابان اصلی که نظر هر تازه واردی را جلب می کند. این تصویر گویای همه رونق و سازندگی و توجه به وضع صنعت و اشتغال در شهرستان خرمشهر است!

حال به سیستم جاده سازی، محوطه سازی و البته فضای سبز در تصاویر بعد دقت کنید:







این نی های سبز شده متعلق به هورالعظیم و یا هور هویزه نیست! اینها نی های سبز شده در کنار جاده داخلی شهرک صنعتی خرمشهر است؛ نشان دهنده اوج رسیدگی به وضعیت بهداشت و نظافت شهرک!



طول مدت زمان عدم رسیدگی از سبز شدن این نی ها مشخص است. تصور نکنید که این یک جاده دورافتاده است؛ این یکی از جاده های اصلی شهرک صنعتی خرمشهر است که وضع آسفالت و محوطه سازی آن نیاز به توصیح ندارد.

البته جای شکرش باقی است که با توجه به سبز شدن نی ها در میان لجن های ماندگار در کنار جاده، نیاز به فضای سبز اندکی مرتفع شده است!

اکنون وضعیت نگهداری از تاسیسات را با دیدن تصاویری از یکی از ایستگاه های پمپاژ فاضلاب شهرک صنعتی خرمشهر دریابید:





این تصاویر گویای وضعیت نگهداری از تاسیسات در شهرک صنعتی خرمشهر است. حدود نه ماه است که لوله ای خراب شده و پمپی اشکال پیدا کرده، اما دریغ از تعمیر و مرمت اساسی!

پمپهای فاضلاب شهرک کار نمی کنند. پیمانکار مربوطه بی توجهی می کند و گویا مسئولان هم زورشان به وی نمی رسد(این هم از احتمالا از مزایای ارتباطات است).

کافی است چند متر مکعب آب وارد فاضلاب شود تا فاضلاب از همه جای شهرک بالا بزند.

و اما آتش نشانی:



آتش نشانی شهرک صنعتی خرمشهر اکنون پارکینگ وسایل نقلیه کارکنان دفتری و همچنین نیروهای پیمانکاری شهرک صنعتی است.

این در حالی است که چند سال از راه اندازی این شهرک گذشته و تکلیف آتش نشانی آن روشن نشده است.

براستی اگر کارخانه ای آتش گرفت، چه کسی قرار است این آتش را خاموش کند؟ ماشین آتش نشانی از کجا باید برسد؟ آیا تا رسیدن آتش نشانی از شهر، از کارخانه چیزی باقی مانده است؟

سخن آخر این که شهرک صنعتی خرمشهر، همان مکانی است که روزی قرار بود موجب توسعه و آبادانی این شهر و حلال مشکل اشتغال جوانان خرمشهری باشد.

هنوز هم در ماه خرداد، ماه آزادی خرمشهر هستیم. خرمشهر را خدا آزاد کرد و گویی مسئولان هنوز منتظرند تا خدا آن را آباد نیز بکند!


جوابیه

مدیر مسئول محترم سایت تحلیلی خبری عصر ایران

با سلام

احتراما پیرو درج مطلبی با عنوان شهرک صنعتی یا مایه ی آبروریزی و انتشار بوی تعفن، درتاریخ ۳۰/۳ / ۹۱ خواهشمند است به منظور تنویر افکار عمومی و رفع برخی ابهامات نسبت به درج جوابیه ذیل اقدامات لازم مبذول گردد.

شهرک صنعتی خرمشهر در سال ۷۱ با توجه به مزیت های منطقه ای و ویژگی های منحصر به فرد اقتصادی این شهرستان احداثگردید تا ضمن رونق سرمایه گذاری در سالهای پس از دفاع مقدس، موجبات توسعه ی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار و همچنین رفع غبار محرومیت از آن فراهم گردد.

با عنایت به ضرورت های موجود، ایجاد و توسعه ی زیرساخت های صنعتی در طول سالیان پس از احداثاین شهرک صنعتی با شتاب بیشتری نسبت به سایر شهرک های صنعتی موجود خوزستان انجام گرفت و احداثتصفیه خانه فاضلاب صنعتی نیز که به رغم اعتبارات ناکافی و هزینه ی بالای احداثآن در ابتدای دهه ی هشتاد شمسی در زمره ی اولین تصفیه خانه های صنعتی در کشور مورد بهره برداری قرار گرفت از جمله ی همین اقدامات محسوب می شود.

با گسترش وظایف و اختیارات شرکت شهرکهای صنعتی استانها و نگاه جدی دولت به این شهرک ها به عنوان زیربنای توسعه ی صنعتی و اقتصادی کشور در طول سالیان اخیر اقدامات ارزنده ای در شهرستانهای مختلف استان به انجام رسیده است، لیکن با توجه به انتقال سند مالکیت شهرک صنعتی خرمشهر بدون طی مراحل قانونی و تشریفات اداری به نام سازمان منطقه آزاد اروند، شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان عملا امکان اختصاص بودجه در جهت نگهداری از تاسیسات موجود در شهرک را نخواهد داشت.

با همه این اوصاف این شرکت هم اکنون پروژه هایی را که پیش از انتقال سند مالکیت شهرک صنعتی خرمشهر به مرحله ی اجرا درآورده است با تمام توان پیگیری می نماید که از آن جمله می توان به اتمام عملیات گازرسانی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و همچنین عملیات خیابان سازی و زیبا سازی این شهرک اشاره نمود.

قابل توجه است که برخی از تصاویر منتشر شده در آن پایگاه اطلاع رسانی از پروژه های در دست اجرایی است که هنوز به اتمام نرسیده است و متاسفانه برای بیینده تداعی کننده نابسامانی در فضای موجود شهرک صنعتی خرمشهر است.

ضمنا ذکر این نکته نیز ضروری است که دو واحد صنعتی الکل سازی خرمشهر همچنان علیرغم تذکرات کتبی اداره کل محیط زیست استان و شهرستان خرمشهر از استقرار سیستم پیش تصفیه خودداری نموده اند که همین امر موجب ایجاد بسیاری از آلودگی های زیست محیطی از جمله بوی تعفن در شهرک و شهرستان شده است. این درحالی است که تنها در فاصله ی ۱۰ کیلومتری شهرک صنعتی خرمشهر تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی آبادان فعال است و هیچگونه بوی نامطیوعی از پساب های آن در سطح شهرستان و شهرک صنعتی متصاعد نمی شود.

در پایان یادآور می گردد، شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان با هماهنگي و تعامل ايجاد شده در مجموعه ي مديريت استان و با توجه به توان فنی و کارشناسی و بهره مندی از یک مجموعه ی توانمند در اداره ی شهرک های صنعتی، آمادگی لازم جهت اداره دوباره اين شهرك و خدمت رساني به اهالي صنعت خرمشهر را داراست.