قیمت خانه گران می شود؟

قیمت خانه و خانه دار شدن از دغدغه ها و اولویت های مهم مردم است که بخش بزرگی از میزان درآمد آنها صرف مسکن می شود. با بالا رفتن نرخ مسکن قیمت اجاره بها نیز افزایش می یابد. دولت سیزدهم در ابتدای کار قول داده تا سالی یک میلیون مسکن بسازد و با اجرای قوانینی مانند مالیات بر خانه های خالی بتواند قیمت مسکن را کنترل کند. هرچند نرخ تورم در روزهای اخیر همچنان بالاست اما بازار مسکن به دلیل بالا بودن قیمت ها همچنان در رکود است.

حسن محتشم، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با افکارنیوز درخصوص افزایش نرخ فروش مسکن و پیش بینی زمان ثبات قیمت‌ها بیان کرد: ثبات بازار در اقتصاد به تورم بستگی دارد، زمانی که کنترل تورم را در دست نداشته باشیم و ارزش پول ملی کشور هر روز کاهش پیدا کند طبیعی است که چنین اتفاقاتی در بازاها رخ دهد.

وی افزود: تورم خارج از کنترل باعث انتظار گرانی در تمام زمینه‌های اقتصادی ویژه در زمینه مسکن خواهد شد. هرچند این انتظار گرانی در مسکن غیرقابل قبول است و منطقی نیست.

محتشم ادامه داد: بنابراین زمانی که تیم اقتصادی دولت نتواند شرایط اقتصاد کلان را مدیریت کند، به نوعی که مشخص باشد تورم چقدر است، تمام بازارها به صورت افسار گسیخته و لجام گسیخته هر روز با افزایش قیمت مواجه می شوند. بنابراین با چنین شرایطی نمی شود از ثبات اقتصادی صحبت کرد.

قیمت خانه گران می شود؟

او گفت: مسکن بخشی از اقتصاد کلان کشور را تشکیل می‌دهد که یک بخش پیشران، عمده و مولد است. به طوری که بازارهای دیگر تحت تاثیر بازار مسکن تغییر می‌کنند از طرفی تولیدات داخلی کشور به ساخت و ساز ارتباط دارد.

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد که اگر در کشور ساخت و ساز صورت نگیرد تولیدات نیز در بخش غذایی و چه در صنایع دچار رکود و اشکال می شوند. حال سوال اصلی این است که چرا چنین اتفاقی برای مسکن افتاده است؟ در پاسخ این سوال باید گفت که اوضاع مسکن در شرایط اقتصادی کشور مرتبط است.

محتشم می‌گوید: در بالاتر اشاره کردیم که بازارهای مختلف به مسکن وابسته هستند اما متغیری که بیشترین تاثیر را بر این بازارها دارد اقتصاد کلان است. به طور مثال اکنون سرمایه ها در بازار مسکن سردرگم هستند اما این بازار همچنان جذابیتی برای جذب سرمایه ندارد.

وی افزود: این موضوع و اتفاق رخ داده در حالی است که همواره مسکن برای سرمایه گذاری یک مولفه بسیار قوی و با پشتوانه بوده است. اما همین بازاری که ما از آن صحبت می کنیم و می گوییم که بازار بهتری برای سرمایه گذاری است هم از نظر ساخت و ساز و هم از نظر بازار خرید و فروش و رهن و اجاره دچار سردرگمی شده است.

تحلیلگر بازار مسکن بیان کرد: بازار ساخت و ساز به دلیل نوسانات هرروز قیمت تقریباً متوقف شده است که سازنده نمی‌تواند با نوسان قیمتی که هر روز رخ می‌دهند ساخت و ساز انجام دهد و یک پروژه را تمام کند. در زمانی که نمی داند قیمت ها به چه صورت است نمی‌تواند منابع کافی تهیه کند و تخمین بزند.

محتشم اظهارکرد: از طرفی منابع به پیش‌فروش نیاز دارد. زمانی که مهندس نتواند منابع را تخمین بزند، نمی تواند پیش فروش انجام دهد و به همین دلیل پروژه به سرانجام نمی رسد. لذا تولید به تصمیم و رفتارهای دولت برمی‌گردد.

وی گفت: زمانی که دولت می‌گوید نهضت ملی مسکن سرانجام می‌رساند اما اقدام به صورت نمی گیرد انتظاری هم نمی‌توان داشت. اکنون وارد شانزدهمین ماه دولت رئیسی می شویم اما عملاً شاهد هستیم که وعده ساخت یک میلیون واحد در سال با وجود گذشت پانزده ماه محقق نشده است.این کارشناس بازار مسکن ادامه داد که هیچ تصویرسازی و زیرساخت صحیحی نیز برای این کار صورت نگرفته است. به طور مثال می‌گویند ما زمین واگذار می‌کنیم اما خود پروژه واگذاری زمین با سوالات زیادی مواجه است.

محتشم درانتها تاکید کرد: بنابراین تا زمانی که یکسری تصمیمات مشخص از سوی دولت و تصمیم‌گیران و نهادهای مرتبط اتخاذ نشود و این تصمیمات و طرح‌ها کارشناسی نشود نمی‌توان به ثبات قیمت‌ها امیدوار بود.