به گزارش افکارنیوز به نقل ازدنیای اقتصاد، افزایش دوباره قیمت دلار در پی نگرانیهای ادامه دار هفته گذشته در بازار داخلی و نزدیک شدن به زمان رسمی محدودیتهای جدید غرب اتفاق میافتد. اگرچه تهدیدهای غرب تازگی ندارد، اما اعلام زمان و مکانهای جدید هر چند موقت، بازار ارز را به نوسان وا میدارد. دیروز در پی نوسان قیمت دلار در بازار، قیمت سایر ارزها هم با افزایش مواجه بود. یورو ۲۵ تومان، پوند انگلیس ۲۴ تومان، صد ین ژاپن ۵۰ تومان، ریال عربستان ۲۰ تومان، درهم امارات ۳ تومان، دلار کانادا ۳۲ تومان، دلار استرالیا ۳۰ تومان و لیر ترکیه ۳۰ تومان افزایش قیمت را پشت سر گذاشتند.


در بازار سکه نیز قیمت‌ها افزایشی بود. سکه بهار آزادی ۱۲ هزار تومان گران شد و تا ۷۱۰ هزار تومان اوایل هفته بالا رفت. سکه طرح قدیم هم با ۱۵ هزار تومان افزایش تا ۷۱۵ هزار تومان گران شد. نیم سکه ۷ هزار تومان بر قیمتش افزوده شد و تا ۳۵۷ هزار تومان بالا رفت. دراین میان قیمت ربع سکه بدون تغییردرسطح ۱۸۵ هزار تومان ثابت ماند. در بازار طلا قیمت مثقال ۱۷ عیار ۳۹۰۰ تومان گران شد و ۳۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته شد. ازاین رو قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۹۰۰ تومان افزایش از ۷۲ هزار تومان بدون احتساب اجرت ساخت و مالیات بر ارزش افزوده، بالاتر رفت.


طلا در بازارهای جهانی

قیمت اونس جهانی طلا دیروز تا ۱۵۸۵ دلار بالارفت اما تا غروب به ۱۵۷۸ دلار رسید که نسبت به روز دوشنبه ۹ دلار افزایش داشت. در بازار‌های جهانی، قیمت طلا به دلیل وقوع توفان در خلیج مکزیک ونگرانی از افت تولید نفت در آمریکا اندکی بالا رفت که بر افزایش قیمت طلا موثر بود. در آمریکا در این روزها قرار است از سوی دولت گزارشی منتشر شود که در آن ذخایر بنزین برای سومین بار طی ۴ هفته اخیر افزایشی اعلام شود. به گفته برخی کارشناسان شرایط بازار نفت منفی است و تمرکز بر تقاضای کم و عرضه گسترده بازار را منفعل ساخته است. در عین حال مشکلات بحران بدهی‌ها در اروپا، افت نرخ رشد اقتصادی در چین و آمریکا همچنان تقاضا برای نفت را کاهش داده است. در اروپا نسبت به نتایج نشست رهبران اروپا در بروکسل خوش‌بینی چندانی وجود ندارد. مرکل صدر اعظم آلمان به شدت در مقابل انتشار اوراق قرضه مشترک یورو برای رفع مشکل کشورهای بدهکار این قاره مقاومت می‌کند.

نرخ رشد اقتصادی در چین یکی دیگر از مشکلات موجود بر سر راه افزایش قیمت نفت و طلا است. بانک HSBC انگلیس پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی چین را برای سال ۲۰۱۲ از میزان ۶/۸ درصد به ۴/۸‌درصد کاهش داده است. در همین حال بانک آمریکایی CITI GROUP این میزان را قبلا ۱/۸ درصد اعلام کرده بود که در تازه‌ترین ارقام خود این میزان را ۸/۷ درصد اعلام کرده است. در بازار‌های مالی جهانی اوراق قرضه اسپانیایی همچنان موجب نگرانی است. ۲۸ بانک در این کشور با کاهش رتبه مواجه شده‌اند. قیمت طلا در بازارهای جهانی از این منظر تحت فشار افت ارزش یورو و قیمت نفت قرار دارد.

ارزش یورو در بازارهای جهانی به پایین‌ترین رقم طی دو هفته اخیر رسید

رویتر نیز در گزارشی نوشت: سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به نشست رهبران اروپایی در بروکسل مبنی بر پایان بحران مالی و بدهی منطقه یورو امید چندانی ندارند. این نشست در حالی قرار است ۲۸ و ۲۹ ژوئن در بروکسل برگزار شود که موسسه رتبه‌بندی مودی در تازه‌ترین گزارش خود رتبه اعتباری ۲۸ بانک اسپانیایی را کاهش داده است. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان بار دیگر تاکید کرد برلین مخالف انتشار اوراق قرضه یورو و مشارکت کشورهای اروپایی در خرید بدهی کشورهای بحران‌زده یورو است. این طرح در شرایط کنونی از نظر منطق اقتصادی اشتباه است. ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا دیروز تا ۲۴۸/۱ افت کرده بود.