پای شیر یارانه ای دوباره به سبد خانوار باز شد

به گزارش افکارنیوز به نقل از خانه ملت، پس از اعلام این خبر کارخانجات محصولات لبنی برای کاهش قیمت محصولات خود تحت فشار قرار گرفتند، این فشار در حالی بود که علوفه ارزانی بین تولیدکنندگان شیر و محصولات لبنی توزیع نشد ، از این رو هفته گذشته رییس مجلس در جلسه ای با حضور وزرای صنعت و معدن و کشاورزی این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دادند که بر این اساس مقرر شد شیر یارانه ای برای مدت ۳تا ۴ ماه به سبد خانوار بازگردد تا مشکلات تولید شیر و محصولات آن ساماندهی شود.

در این خصوص عباس رجایی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، در خصوص احتمال دو نرخی شدن شیر گفت: درجلسه اخیر باوزرای صنعت و کشاورزی مقرر شد بازار شیر با ارایه شیر یارانه ای به مدت۳تا ۴ ماه به سبد خانوار بازگردد تابتوان در مدت کوتاهی این بازار ساماندهی شود.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قرارشد مانند سابق مقداری از شیرمصرفی به صورت یارانه ای و با قیمت پایین تر ارایه شود تا فضای مساعدی برای اصلاح ساختار ایجاد شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس درپاسخ به این سوال که آیا قراراست افراد کم درآمد برای دریافت شیر یارانه ای شناسایی شوند یاخیرهمه مردم می توانند از آن استفاده کنند؟ افزود: بعید است مکانیزم جدیدی برای توزیع شیر یارانه ای ارایه شود وفکر میکنم مانند قبل مقداری شیر یارانه ای در مغازه ها توزیع شود تا کسانی که قدرت خریدپایینی دارند از آن استفاده کنند.

وی با تاکید بر این که شیر کالایی است که مصرف آن باید مورد تاکید قرار گیرد در این باره که چرا در فصل برداشت علوفه با کمبود علوفه مواجه هستیم گفت: با توجه به خشکسالی و شرایط اقتصادی که درکشور حاکم است کمبودهایی در تولید علوفه داریم.

رجایی درادامه اظهار داشت: مشکل خاصی در واردات علوفه مورد نیاز دام نداریم وبایدبرای شرکت هایی مثل پشتیبانی امور دام و اتحادیه ها شرایطی را فراهم کنیم تا واردات انجام شود.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: کسی مانع واردات علوفه به داخل کشور از سوی شرکت ها نیست و بخش خصوصی می تواند برای واردات اقدام و رقابت کند.

بر اساس اعلام دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی از ۱۷ تیرماه‌ شیر، پنیر و ماست برای قشر کم درآمد ۳۰ درصد ارزانتر عرضه می‌شود.

باکری گفت: طبق توافق با وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار است شیر، پنیر و ماست در دو نرخ متفاوت برای اقشار کم درآمد و اقشار مرفه جامعه توزیع شود.

وی افزود: نظر وزارت صنعت این بود که از شنبه این هفته(۱۰ تیرماه) لبنیات با قیمت پایین عرضه شود، اما به جهت نبودن فرصت برای انطباق کارخانهها با وضع موجود به نظر میرسد این موضوع از ۱۷ تیرماه محقق خواهد شد.