ایران: واردات از کره جنوبی را متوقف می‌کنیم

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، سفیر ایران در سئول هشدار داد ایران ممکن است در برابر توقف واردات نفت خود توسط کره جنوبی دست به اقدام متقابل بزند.

احمد معصومی فر در گفت‌وگو با یونهاپ نیوز گفت، اگر کره جنوبی واردات نفت ایران توسط شرکت های کره ای را ممنوع کند ایران نیز ممکن است تصمیم بگیرد به طور کامل واردات کالاهای ساخت این کشور را متوقف نماید.

وی تاکید کرد اقدام سئول در ممنوعیت واردات نفت ایران مانعی جدی در برابر صادرات کالاهای کره جنوبی به ایران می باشد.

روز گذشته دولت کره جنوبی در بیانیه ای رسمی از تعلیق واردات نفت این کشور از ایران خبر داد. قرار است این تصمیم از اول جولای و همزمان با تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران اجرایی شود. محموله های نفتی ایران با بیمه شرکت های اروپایی به کره جنوبی صادر می شود. بر اساس تصمیم اتحادیه اروپا این شرکت ها از اول جولای نمی توانند نفت صادراتی ایران به کره جنوبی را بیمه کنند. دولت ژاپن برای دور زدن تحریم بیمه ای اروپا با تصویب قانونی بیمه محموله های نفتی ایران را خودش برعهده گرفته است اما سئول جدیتی در حمایت از پالایشگاه های کره ای نشان نداده است.

سفیر ایران در سئول با اشاره به این موضوع گفت، دولت کره جنوبی نیز می تواند چنین خدماتی را برای واردکنندگان نفت ایران ارائه دهد.

کره جنوبی حدود ۱۰ درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می کند و تراز تجاری دو کشور به نفع کره جنوبی است. صادرات کره جنوبی به ایران در سال ۲۰۱۱ با رشد ۳۰ درصدی به ۶ میلیارد دلار رسیده است. ایران سومین بازار بزرگ صادراتی کره جنوبی در خاورمیانه محسوب می شود.