زیان۷میلیاردی اقتصاد کره‌جنوبی ازتحریم‌ ایران

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، ایران در نخستین موضع گیری راجع به تصمیم کره جنوبی برای توقف واردات نفت ایران از اول جولای هشدار داد در اقدامی متقابل واردات کالاهای کره ای را به طور کامل متوقف خواهد کرد.

سفیر ایران در سئول گفت ایران ممکن است در برابر توقف واردات نفت خود توسط کره جنوبی دست به اقدام متقابل بزند.

به عقیده تحلیلگران دولت کره جنوبی جدیتی برای ممانعت از تاثیر تحریم های اروپا بر واردات نفت این کشور از ایران نداشته است و همین امر شدت عمل ایران در برابر این کشور را می طلبد. تحریم بیمه ای اروپا علیه ایران از اول جولای اجرایی می شود و از این زمان به بعد شرکت های اروپایی از بیمه محموله های نفتی ایران خودداری می کند. دولت ژاپن برای حل این مشکل قانونی را تصویب کرده است که بر اساس آن محموله های نفتی صادراتی ایران به ژاپن از منابع مالی توکیو بیمه می شود. اما دولت کره جنوبی از اتخاذ چنین تصمیمی خودداری کرده و به توقف واردات نفت از ایران رضایت داده است.

این در حالی است که اقدام متقابل ایران می تواند زیان قابل توجهی را به شرکت های کره ای وارد کند. مقامات ایران هشدار داده اند در صورت اقدام متقابل ایران منافع بیش از دو هزار شرکت کره ای که با ایران مراوده تجاری دارند به خطر می افتد و بیش از همه شرکت های کوچک و متوسط این کشور متضرر خواهند شد.

خبرگزای کره ای یونهاپ نیوز نیز پیش تر طی گزارشی نوشت شرکت‌های کره‌ای نگرانند تحریم ها علیه ایران بر منافع بلندمدت آنها به ویژه در بخش پتروشیمی، ساختمان‌سازی و سایر کالاهای صادراتی تأثیر منفی بگذارد و چین بازار کره‌جنوبی در ایران را تصاحب کند. کره جنوبی سال گذشته بیش از ۱۰ میلیارد دلار با ایران معامله تجاری داشته که ۷.۲ میلیارد دلار از این رقم مربوط به صادرات کره جنوبی به ایران بوده است. شرکت‌های ال جی، سامسونگ، هیوندای و شرکت ساختمان‌سازی هانجین و کشتی‌سازی دوو، از جمله شرکت‌هایی هستند که سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی در ایران انجام داده‌اند.

بر اساس این گزارش در ۵ ماهه نخست سال جاری میلادی نیز ۲.۹ میلیارد دلار کالا از کره جنوبی به ایران صادر شده است. صادرات کره جنوبی به ایران در این مدت با رشد ۴۰.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. در صورت ادامه همین روند کل صادرات کره جنوبی به ایران در سال ۲۰۱۲ به ۷ میلیارد دلار خواهد رسید.