به گزارش افکار به نقل از پرشین خودرو، هنگام بررسی فنی خودروها، دو بخش مورد توجه قرار می گیرد: ۱- نمای ظاهری و تزیینات و امكانات داخلی ۲- قوای محركه و موتور و ساختار فنی.
ظرفیت های یک خودرو در بخش موتور و ساختار فنی و انتقال نیرو یکی از معیارهایی است که در خودرو مورد ارزیابی قرار می گیرد، تغییرات موتور خودروهای ایکس۱۰۰ سایپا در مقایسه با مدل های قبلی پراید آنچنان گسترده است که کاهش ۱۵ درصد در مصرف سوخت و ۱۷ درصد در کارایی را شامل شده و در زبان فنی و تخصصی این یعنی یک تغییر کامل در نیروی محرکه یک خودرو که تفاوت فاحش ایکس۱۰۰را از پراید نمایان می کند.
از طرف دیگر تزیینات و امکانات داخلی یک خودرو علاوه بر زیبایی ظاهری، یکسری از نیازهای ایمنی و رفاهی را پوشش می دهد که در خودروهای ایکس۱۰۰سایپا نحوه قرارگرفتن صندلی ها، نوع و شکل و مواد اولیه داشبورد و همچنین رودری های بکار رفته از تغییراتی است که نسبت به پرایدهای قبلی اعمال شده است.
صندلی های بکار رفته در خودروهای ایکس۱۰۰با داشتن خصوصیتی بارز نظیر تنظیم ارتفاع به گواه اکثریت دارندگان این محصولات، از نظر راحتی و استحکام تغییرات زیادی داشته که باعثشده قالب های مورد استفاده در گذشته، دیگر کاربردی برای سایپا نداشته باشند.
در خصوص بدنه این خودرو نیز باید گفت استحکامی که در بدنه ایکس۱۰۰از طریق تقویت ستون درب ها، تقویت کف اتاق، مقاوم سازی سقف و همچنین تغییرات محفظه موتور ایجاد شده را هرگز نمی توان با پرایدهای قدیمی مقایسه کرد و مشابه و یکسان دانستن این دو خودرو کاملاً متفاوت کمال بی انصافی است.
انجام چنین تغییراتی کارهایی نبوده که یک روزه یا یک شبه انجام گرفته باشد، هرکدام از این اقدامات ساعت ها وقت و زحمت در طراحی و مهندسی را طلب کرده تا امروز بتوان ادعا کرد این خودرو توان گذراندن بالاترین تست های بین المللی را دارد که البته دریافت گواهینامه هاو گزارشات از معتبرترین مراکز تست خودرو گواهی بر این مدعاست.
اما اتهام اصلی از سوی عده ای وارد می شود که به نظر می رسد شناختشان از یک خودرو فقط از روی ظاهر آن است و تمام اقدامات انجام شده از سوی کارکنان و کارگران زحمت کش گروه خودروسازی سایپا را با مقایسه ای که اساساً قیاس مع الفارغ به شمار می رود زیر سوال می برند.
شایسته است مروجین اخباری از این دست لحظه ای درنگ كرده ضمن بررسی دقیق تر و با مراجعه به وجدان خود این سوال را مطرح كنند كه چگونه ممكن است بتوان بدون درنظر گرفتن زحمات صورت گرفته برای ارتقا استاندارد و كیفیت یك خودرو، به همین سادگی زحمات و تلاش های جمع كثیری از زحمت كشان عرصه تولید ملی از مهندسین گرفته تا كاركنان و كارگران را زیر سوال برد.