نحوه ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲

از طریق سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ یا لینک سایت وام مستاجران، به نشانی tem.mrud.ir، بخش ثبت نام  تسهیلات کمک ودیعه، می توان جهت ثبت نام وام ودیعه مسکن 1402 اقدام نمود. نحوه ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ را مشاهده می کنید. ودیعه مسکن چند سالی است که به کمک مستاجران آمده است تا بتواند باری هرچند کم از دوش مستاجران بردارد. شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن۱۴۰۲ را بررسی کردیم که در ادامه جزئیات بیشتر آن را می خوانید.

از شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲​، می توان به اینکه متقاضی تسهیلات اجاره خانه باید متاهل یا سرپرست خانوار باشد، اجاره نامه ارائه شده باید رسمی بوده و زمان انعقاد قرارداد اجاره حداکثر تا پایان زمان ثبت نام باشد، اشاره کرد.

وام ودیعه مسکن، یکی از تسهیلاتی است که در جهت کمک به مستاجران کشور در نظر گرفته و پرداخت آن، توسط دولت، از سال گذشته آغاز شده است. ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲​، همانند سال گذشته، از طریق سامانه tem.mrud.ir صورت می گیرد و نیاز به مراجعه حضوری، به هیچ یک از نهاد های دولتی مربوطه نمی باشد.

پیش بینی می شود که در سال 1402 نیز همانند سال گذشته، تعداد زیادی از مستاجران، برای دریافت تسهیلات اجاره خانه، در سامانه اعلام شده ثبت نام نمایند. با این وجود، ممکن است درخواست وام تمام متقاضیان، مورد پذیرش قرار نگرفته و تنها افرادی که واجد شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲​ می باشند، موفق به دریافت این تسهیلات خواهند شد. 

با توجه به آنچه در مورد اهمیت شرایط ثبت نام تسهیلات اجاره خانه بیان شد، در ادامه، در رابطه با شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲​، شرایط وضعیت تاهل متقاضیان این وام و همچنین، شرایط اجاره نامه برای ثبت نام تسهیلات اجاره خانه 1402، مطالبی آورده شده است.

 

شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲​

در سال های اخیر، سامانه های متعددی، در رابطه با مساله املاک، از سوی دولت راه اندازی شده است که ثبت نام در برخی از آن ها، مانند سامانه املاک و اسکان، توسط مالکان و مستاجران ، الزامی بوده و در برخی دیگر، مانند سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن،​ شکل اختیاری داشته است.

بنابر اعلام معاونت ساختمان و مسکن وزارت راه و شهر سازی، ثبت نام وام ودیعه مسکن سال گذشته، از 26 خرداد ماه، آغاز گردید و تا 30 آذر ماه، ادامه داشت. متقاضیان دریافت وام اجاره خانه، برای اینکه، جهت دریافت این تسهیلات، واجد شرایط شناخته شوند، لازم است که دارای شرایط اعلام شده، در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن، به نشانی اینترنتی tem.mrud.ir، همچون شرایط ثبت نام مسکن اولی ها باشند. در ادامه، در رابطه با شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن 1402، برای متقاضیان، توضیحات لازم آورده شده است.

۱. متقاضی تسهیلات اجاره خانه، می بایست متاهل بوده یا سرپرست خانواده باشد.

۲. اجاره نامه ارائه شده از سوی متقاضی وام ودیعه مسکن، می بایست به صورت رسمی تنظیم گردیده یا اینکه در سامانه ایران املاک، به ثبت رسیده و دارای کد رهگیری نیز باشد.

۳. تاریخ اجاره نامه ارائه شده می بایست، حداکثر تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن باشد.

نحوه ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲

چنانچه، ثبت نام کننده وام ودیعه مسکن، واجد شرایط شناخته شود و جهت دریافت تسهیلات اجاره خانه به بانک معرفی گردد، لازم است که ظرف مدت دو هفته، از زمان معرفی به بانک، مدارک لازم را برای اخذ این تسهیلات، به بانک رائه نموده و ضامنین خود را معرفی نماید، در غیر این صورت، درخواست وام ودیعه مسکن متقاضی رد خواهد شد.

*لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس سال گذشته بوده و به محض اعلام برای سال 1402، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

 

شرایط وضعیت تاهل متقاضی برای ثبت نام وام ودیعه مسکن 1402

به طور معمول، ثبت نام وام مسکن، مستلزم دارا بودن شرایط معرفی شده در آن سامانه می باشد. ثبت نام در سامانه وام ودیعه مسکن نیز از این قاعده، مستثنی نبوده و افرادی که در این سامانه، اقدام به ثبت نام می کنند، لازم است که شرایط تعیین شده از سوی دولت را داشته باشند.

از سوی دیگر، با توجه به این نکته که منابع مالی دولت، جهت اعطای وام ودیعه مسکن با محدودیت مواجه بوده، پرداخت این وام، به تمامی مستاجران امکان پذیر نمی باشد. در نتیجه، با توجه به معیار وضعیت تاهل متقاضی، برای ثبت نام تسهیلات وام اجاره خانه ۱۴۰۲​، در میان دو قشر مستاجران مجرد و متاهل، گروه متاهلین برای ثبت نام وام ودیعه مسکن، در اولویت بوده و تسهیلات اجاره خانه به این گروه پرداخت می گردد.

بر اساس شرایط اعلام شده از سوی وزارت راه و شهر سازی، متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن، همانند متقاضی ثبت نام طرح جهش تولید مسکن، می بایست متاهل بوده یا اینکه سرپرست خانوار باشد. بنابراین، باید گفت که تسهیلات اجاره خانه سال ۱۴۰۲​ که از سوی دولت ارائه گردیده، به افراد مجردی که سرپرست خانواده نمی باشند، تعلق نمی گیرد.

با این وجود، با توجه به اطلاعیه های رسمی که از سوی وزارت راه و شهر سازی اعلام گردیده است بر این قاعده، دو استثنا وارد شده و افراد، با داشتن شرایط زیر، حتی اگر مجرد بوده و سرپرست خانوار هم نباشند، واجد شرایط دریافت وام ودیعه مسکن می باشند.

۱.زنان مجرد بالای 35 سال سن که با خانواده زندگی نکرده و در واقع، خودسرپرست می باشند.

۲.مردانی که سابقا، سرپرست خانوار بوده، اما در حال حاضر، به دلیل طلاق یا فوت همسر مجرد می باشند.

افرادی که قصد شرکت در طرح جهش تولید مسکن را دارند، می بایست ابتدا شرایط لازم برای ثبت نام در طرح جهش تولید مسکن را مطالعه نمایند. برای راهنمایی بیشتر، در رابطه با شرایط لازم جهت ثبت نام در طرح جهش تولید مسکن، به لینک زیر مراجعه نمایید.

 

شرایط اجاره نامه برای ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲​

برای اینکه ثبت نام وام ودیعه مسکن، از سوی وزارت راه و شهر سازی، مورد تایید قرار گیرد و متقاضی، برای دریافت این تسهیلات، به بانک معرفی شود، علاوه بر اینکه متقاضی تسهیلات اجاره خانه باید دارای شرایط لازم باشد، ضروری است تا اجاره نامه ارائه شده توسط متقاضی وام نیز ویژگی های تعیین شده از سوی دولت را داشته باشد. مطابق اطلاعاتی که در سایت tem.mrud.ir، اعلام گردیده، اجاره نامه ای که برای دریافت وام ودیعه مسکن، در این سایت بارگذاری می شود، می بایست، یکی از خصوصیات زیر را دارا باشد:

شرایط اجاره نامه برای ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲​

۱. به طور رسمی تنظیم شده باشد. ( یعنی در دفتر اسناد رسمی و توسط سردفتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد. )

۲. در سامانه ایران املاک iranamlaak.ir ثبت شده و کد رهگیری از این سایت دریافت کرده باشد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر، ثبت قراداد های اجاره، در سایت ثبت معاملات و املاک کشور و اخذ کد رهگیری از این سامانه، تنها برای صاحبان دفاتر املاکی که دارای مجوز از اتحادیه صنف مشاوران املاک بوده، امکان پذیر می باشد و دفاتر املاک فاقد مجوز و افراد عادی، امکان اخذ کد رهگیری از این سایت را ندارند.

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس سال گذشته بوده و به محض اعلام برای سال 1402، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

شرایط زمان قراداد اجاره برای ثبت نام وام ودیعه مسکن 1402

شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲​، تنها محدود به شرایط مربوط به متقاضیان دریافت تسهیلات اجاره خانه و همچنین، نوع قرارداد اجاره نامه تنظیم شده نمی باشد، بلکه برای دریافت این تسهیلات مسکن، لازم است که شروط مربوط به زمان انعقاد قراداد اجاره نیز رعایت گردد.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهر سازی در سال قبل، برای اینکه ثبت نام متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن، مورد موافقت قرار گیرد و وی جهت دریافت تسهیلات اجاره خانه سال 1402 معرفی گردد، لازم است که قرارداد اجاره او، حداکثر تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن، منعقد شده باشد. بنابراین، چنانچه زمان انعقاد قرار داد اجاره ارائه شده، مربوط به بعد از این بازه زمانی باشد، متقاضی واجد شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن نخواهد بود.

بر خلاف سال های گذشته که تسهیلات اجاره خانه، به دو روش پرداخت به موجر و پرداخت به مستاجر، مورد تصویب قرار گرفته بود، به دلیل مشکلات پیش آمده، در سال قبل وام ودیعه مسکن تنها به مستاجران پرداخت شد و بازپرداخت اقساط نیز توسط مستاجران انجام می گرفت.