بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت

قیمت بیت‌کوین با رشد پنج هزار و ۴۰۰ دلاری نسبت به پارسال به جایگاه ۲۹ هزار و ۳۰۰ دلار رسیده است. اگر بخواهیم از دید سرمایه‌گذاری به ماجرا نگاه کنیم، بازدهی سالانه بیت‌کوین حدود ۲۲ درصد محاسبه می‌شود اما هولدر‌های ایرانی آن به‌خاطر جهش نرخ دلار به سود ۸۸ درصدی رسیدند. از این نظر ریپل با بازدهی ۱۷۶ درصدی بین ۱۰ ارز دیجیتال برتر بازار بهترین عملکرد سالانه را به‌ثبت رسانده و آنطرف آنهایی که در کیف دیجیتالشان کاردانو و سولانا داشتند، بخشی از اصل پولشان را از دست دادند. لازم است یادآوری کنیم قیمت دلار در همین یک سال ۶۵ درصد رشد داشته و بازدهی طلا و سکه به‌ترتیب ۷۰ و ۹۰ درصد بوده است.

بازدهی سالانه بیت‌کوین؛ ۸۸ درصد

بیت‌کوین امروز یکشنبه هشتم مرداد حوالی جایگاه ۲۹ هزار و ۳۰۰ دلار یعنی یک میلیارد ۴۴۲ میلیون تومان معامله می‌شود و نسبت به یک سال قبل بازدهی ۲۲ درصدی داشته است. چون مرداد پارسال بیت‌کوین ۲۳ هزار و ۹۰۰ دلار ارزش داشت که برای هولدر‌های ایرانی بازار بازدهی سالانه بیت‌کوین قریب ۸۸ درصد تخمین زده می‌شود. چون با احتساب قیمت دلار در آن زمان، بیت‌کوین مرداد پارسال ۷۶۶ میلیون تومان ارزش داشته است.

بیت‌کوین در این مدت یکبار تا قله ۳۱ هزار و ۷۴۰ دلار بالا رفته که بیشترین سطح آن از اردیبهشت ۱۴۰۱ است و یکبار هم تجربه سقوط به کانال ۱۵ هزار دلار را در کارنامه داشته که پایین‌ترین سطح از آبان سال ۹۹ محسوب می‌شود.

بازدهی سالانه اتریوم؛ مثبت ۶۷ درصد

نمودار اتریوم بازدهی سالانه تقریبا ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد، اما ایرانی‌هایی که در کیف پولشان این ارز دیجیتال را از یک سال قبل نگه داشتند، به سود ۶۷ درصدی رسیدند.

قیمت اتریوم در این یک سال از هزار و ۷۲۰ دلار به هزار و ۸۸۰ دلار رسیده و بابت رشد ۱۶۰ دلاری قیمت اتریوم، ارزش آن برای هولدر‌های ایرانی از ۵۵ میلیون و ۱۳۰ هزار دلار به ۹۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان ارتقا پیدا کرده است.

اتریوم بعد از بیت‌کوین دومین ارز دیجیتال مهم دنیاست و در حال حاضر چیزی حدود ۲۲۷ میلیارد دلار توسط سرمایه‌گذاران بازار ارز دیجیتال به اتریوم تبدیل شده. به‌این ترتیب سهم اتریوم از بازار ارز دیجیتال چیزی نزدیک ۱۹ درصد است.

بازدهی سالانه ریپل؛ ۱۷۶ درصد

ریپل حداقل بین ۱۰ ارز دیجیتال برتر دنیا بهترین عملکرد یکساله را داشته است. قیمت ریپل در این مدت ۸۲ درصد افزایش پیدا کرده و سرمایه‌گذاران ایرانی آن با سود ۱۷۶ درصدی روبرو شده‌اند.

قیمت ریپل که تحت‌تاثیر اتفاقات اخیر، موسوم به ریپل‌لبز جهش خیره‌کننده‌ای داشته، درمقایسه با یک سال قبل از ۰.۳۹ دلار به ۰.۷۱ دلار ارتقا پیدا کرده است. آن زمان قیمت هر واحد ریپل به‌پول خودمان ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان بود، اما الان خرید ریپل ۳۴ هزار و ۹۸۰ تومان تمام می‌شود.

ریپل بعد ماجرای ریپل‌لبز سهم بیشتری از معاملات بازار ارز دیجیتال را به‌خودش اختصاص داد و فعلا بعد بیت‌کوین، اتریوم و تتر جایگاه چهارم را بین تقریبا ۱۰ هزار ارز دیجیتالی که وجود دارد، دراختیار گرفته است.

بازدهی سالانه دوج‌کوین؛ ۷۳ درصد

دوج‌کوین پشت‌سر USDC هفتمین ارز دیجیتال مهم دنیاست و بازدهی سالانه ۱۲ درصدی را به‌ثبت رسانده است. آن‌هایی که در کیف پولشان دوج‌کوین داشته‌اند شاهد رشد قیمت دوج‌کوین از جایگاه ۰.۰۷۱ دلار به ۰.۰۸۰ بودند.

قیمت دوج‌کوین به‌پول خودمان درهمین مدت از دو هزار و ۲۸۰ تومان به دو هزار و ۹۵۰ تومان رسیده و به‌خاطر همین از بازدهی ۷۳ درصدی آن برای سرمایه‌گذاران ایرانی بازار حرف می‌زنیم.

بازدهی سالانه کاردانو؛ منفی ۹ درصد

قیمت کاردانو درمقایسه با یک سال قبل نزدیک ۴۰ درصد ریخته است. هر واحد کاردانو که الان ۰.۳۱ دلار ارزش دارد، مرداد پارسال ۰.۵۳ دلار خریدوفروش می‌شد.

بازدهی کاردانو البته برای سرمایه‌گذاران ایرانی بازار ارز دیجیتال کمتر از منفی ۱۰ درصد برآورد می‌شود و حول‌وحوش منفی ۹ درصد است. چون باوجود ریزش ۴۰ درصدی قیمت کاردانو، ارزش آن برای تریدر‌های ایرانی از ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان به ۱۵ هزار و ۴۹۰ تومان تبدیل شده است.

بازدهی سالانه سولانا؛ منفی ۱۳ درصد

سولانا با نماد SOL و سهم تقریبا هشت‌دهم درصدی از بازار، نهمین ارز دیجیتال مهم دنیاست و ایرانی‌هایی که از یک سال قبل در کیف پولشان این ارز دیجیتال را نگه‌داشتند، متحمل ضرر ۱۳ درصدی شدند.

قیمت سولانا امروز ۲۵.۰۵ دلار است درحالی که یک سال قبل این ارز دیجیتال را ۴۴.۱۲ دلار معامله می‌کردند. افت تقریبا ۱۹ دلاری قیمت سولانا ارزش آن را برای تریدر‌های ایرانی بازار از یک میلیون و ۴۱۵ هزار تومان به یک میلیون و ۲۳۰ هزار تومان تبدیل کرده است.

بازدهی سالانه ترون؛ مثبت ۱۸ درصد

قیمت ترون درعرض یک سال ۱۸ درصد رشد داشته، اما بازدهی آن برای سرمایه‌گذاران ایرانی بازار به ۸۱ درصد رسیده است. هر واحد ترون امروز ۰.۰۸۳ دلار خریدوفروش می‌شود، اما یک سال قبل همین ارز دیجیتال را ۰.۰۷۰ دلار می‌فروختند.

رشد ۰.۰۱۳ دلاری قیمت ترون باعث می‌شود ارزش آن از دو هزار و ۲۶۰ دلار به حدود چهار هزار و ۱۰۰ تومان برسد و سرمایه‌گذاران ایرانی آن به سود ۸۱ درصدی برسند.

بازدهی سالانه انواع ارز دیجیتال سرشناس برای سرمایه‌گذاران ایرانی

انواع ارز دیجیتال بازدهی سالانه
بیت‌کوین مثبت 88 درصد
اتریوم مثبت 67 درصد
ریپل مثبت 176 درصد
کاردانو منفی 9 درصد
دوج‌کوین مثبت 73 درصد
سولانا منفی 13 درصد
ترون مثبت 81 درصد