ورق سیاه چیست؟ انواع ورق سیاه + مزایا و معایب آن

ورق سیاه نوعی از انواع ورق‌های فولادی است که با تکنولوژی منحصر به فردی تهیه می‌شود. ورقی که از فولاد نورد گرم ساخته شده و تحت عملیات نورد فشاری قرار گرفته است؛ ورق فولادی نورد گرم یا ورق سیاه نام دارد. این ورق در دمای بالاتر از 1700 درجه فارنهایت یا 930 درجه سانتی گراد تهیه شده و به دلیل اینکه برخلاف ورق‌های گالوانیزه و روغنی براق نیست به ورق سیاه شناخته می‌شود.

انواع ورق سیاه

ورق‌های سیاه با توجه به نحوه ساخت و تولید در دو دسته صنعتی و معمولی قرار می‌گیرد. ورق‌های معمولی در ساخت سوله‌ها و ساختمان سازی، و ورق‌های صنعتی در سد سازی و صنایع پتروشیمی استفاده می‌شوند. علاوه بر این ورق‌های سیاه بر اساس نحوه عرضه در بازار نیز به دو نوع کلاف یا رول با ضخامت 1.5 تا 15 میلی متر، و شیت با ضخامت بیشتر از 15 میلی متر تقسیم می‌شوند.

03

مزایا و کاربرد ورق سیاه در صنعت چیست؟

ورق‌های فولادی جز پرکاربردترین مصالح در صنایع گوناگون هستند. ارتجاع پذیری خوب، مقاومت کششی بالا، استحکام زیاد، قابلیت استفاده در ساخت ماشین آلات و... باعث شده که از این ورق در صنایع مختلف استفاده شود. در ادامه موارد استفاده از ورق سیاه در انواع صنایع آورده شده است:

  1. استفاده در گارد ریل و تجهیزات فیزیکی
  2. استفاده در تانک و مخازن ذخیره مواد نفتی و مشتقات آن
  3. ساخت ساختمان، استادیوم‌ و پل‌ها
  4. استفاده در صنعت کشاورزی
  5. ساخت انواع ماشین آلات سنگین و بولدوزرها
  6. استفاده در ساخت تجهیزات دریایی و کشتی سازی
  7. مقاطع فولادی همانند انواع تیر ورق، نبشی، ناودانی، سپری و...
  8. ساخت ورق‌های پانچ

معایب استفاده از ورق سیاه چیست؟

احتمال بالای زنگ زدن ورق سیاه در مواجه با شرایط نامناسب رطوبت باعث محدودیت استفاده از آن در صنایع مختلف شده و بیشتر به عنوان موارد تزئینی از آن استفاده می‌شود. با توجه به قیمت ورق سیاه، برای جلوگیری از خوردگی و فرسودگی ورق سیاه سطح آن را با مواد دیگر می‌پوشانند.

01

تفاوت ورق سیاه با ورق گالوانیزه و ورق روغنی

ورق سیاه با استفاده از تکنولوژی نورد گرم تهیه می‌شود و این در حالی است که ورق روغنی با فرایند نورد سرد تولید می‌شود. علاوه بر این در فرآیند تهیه ورق سیاه هیچ گونه گالوانیزاسیونی صورت نمی‌گیرد و بر خلاف ورق گالوانیزه بلافاصله در مجاورت با رطوبت و اکسیژن اکسید می‌شود. ورق سیاه ضخامتی بین 1 تا 15 میلی متر دارد و این در حالی است که ورق روغنی یا ورق گالوانیزه دامنه ضخامتی از 0.3 تا 3 میلی متر دارند.

این ورق‌ها علاوه بر تفاوت در ویژگی و کاربرد دارای قیمت‌های متفاوتی نیز هستند. برای خرید محصول مناسب علاوه بر اطلاع از ویژگی‌های ورق مورد استفاده، اطلاع از قیمت آن‌ها همانند قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق سیاه و... نیز حائز اهمیت است.

6 عامل موثر بر قیمت ورق سیاه

کسانی که به دنبال خرید ورق سیاه و برآورد قیمت ورق سیاه هستند؛ باید با توجه به مشخصات وزن و ضخامت ورق سیاه هزینه‌های خود را محاسبه کنند. وزن ورق سیاه از حاصل ضرب طول، عرض، ضخامت و چگالی ورق به دست می‌آید. از طرف دیگر به دلیل نوسانات دلار و قیمت فولاد قیمت ورق سیاه به طور روزانه در حال تغییر است. در ادامه عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه آورده شده است:

  1. ضخامت ورق سیاه
  2. طول و عرض ورق سیاه
  3. کارخانه تولید کننده ورق سیاه
  4. تورم جهانی
  5. هزینه حمل و نقل
  6. عرضه و تقاضا

در اینجا درباره ورق سیاه و تفاوت آن با سایر ورق‌های فولادی صحبت کردیم. داشتن اطلاعات در زمینه ورق سیاه و اطلاع از قیمت ورق سیاه، راهنمای مناسبی برای انتخاب کالای مناسب است. سایت پیوان یکی از قدیمی‌ترین سایت‌ها در زمینه ارائه قیمت آهن آلات و اطلاعات درمورد انواع ورق‌های فولادی است که امکان انتخاب محصول مناسب و با کیفیت را برای شما خریداران مهیا می‌کند. برای استعلام قیمت و خرید انواع محصولات فولادی با شماره 45171 تماس حاصل فرمایید.