اعتماد سرمایه‌گذاران به فیروزه

نشست مطبوعاتی گروه مالی فیروزه برگزار شد. امروز (۱۶ مردادماه) نشست مطبوعاتی گروه مالی فیروزه با حضور اصحاب رسانه در گالری آریانا تهران برگزار شد. در ابتدای این نشست، رامین ربیعی؛ مدیرعامل گروه مالی فیروزه در خصوص ایده شکل‌گیری این صندوق و فعالیت‌های آن گفت: «گروه مالی فیروزه در سال ۱۳۸۴ که سال‌های پایانی دولت آقای خاتمی بود شروع به کار کرد. در آن زمان شرکت‌ها و بانک‌های خارجی در ایران حضور داشتند. همچنین در آن سال‌ها فضا برای تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی بسیار مساعد بود. در این فضا، ما خواستیم تا صندوقی را در اروپا در جهت سرمایه‌گذاری در ایران تاسیس کنیم. بانک همکار ما در این مسیر بانک کردیت سویس بود. پس از شروع تحریم‌ها بانک کردیت از ایران رفت و ما تصمیم گرفتیم این صندوق را به تنهایی راه‌اندازی کنیم».

02

او افزود: «صندوق فیروزه عملا در سال 1385 شروع به کار کرد و اولین صندوق سرمایه گذاری مختص ایران در جهان بود. همچنین اولین صندوق سرمایه‌گذاری در ایران نیز محسوب می‌شد. در واقع صنعت مدیریت دارایی را در آن سال‌ها با ایجاد این صندوق آغاز کردیم. حتی هنگامی که دستورالعمل‌های فعالیت و ایجاد صندوق‌ها در سازمان بورس در دست تدوین بود نیز با رگولاتور همکاری داشتیم و به شکل‌گیری صندوق‌ها کمک کردیم».

ربیعی افزود: «در فاصله سال‌های 1385 الی 90 تمام تمرکز ما بر صندوق سرمایه‌گذاری خارجی بود. رشد بسیار خوبی را در این سال‌ها تجربه کردیم و بالای 150 میلیون دلار توانستیم سرمایه جذب کنیم. اغلب این سرمایه از طرف سرمایه‌گذاران اروپایی جذب شده بود. با گسترش تحریم‌ها فعالیت در این بخش سخت شد و از سال 1389 سعی کردیم به ارائه خدمات در داخل توجه کنیم. در واقع توجه خود را به سرمایه‌گذاران داخلی معطوف کردیم. ماحصل این نگاه تاسیس صندوق فیروزه موفقیت است».

او همچنین گفت: «در دوره پس از انعقاد برجام خیلی فعال شدیم. بیش از ۲۵۰ هیئت خارجی را میزبانی کردیم. توانستیم مجوز یک صندوق اورپایی را بگیریم. همچنین توانستیم برای شرکت‌ها و صندوق‌های بورسی سرمایه جذب کنیم. فیروزه شناخته شده‌ترین گروه مالی ایرانی در اروپا است.‌ پس از ناکامی برجام باز مجبور به تمرکز در بازار داخل شدیم و فعالیت خود را در این حوزه ادامه دادیم».

ربیعی درباره برنامه‌های آتی این گروه مالی نیز گفت: « تمرکز ما ارائه خدمات مالی به همه مردم ایران است. کشور ما دارای ظرفیت‌های زیادی است برای رشد سرمایه‌گذاری از طریق ابزارهای سرمایه‌گذاری. این بخشی است که ما می‌خواهیم در آن تمرکز کنیم. تا چند هفته آینده صندوق اهرمی فیروزه بازار وارد می‌شود. این صندوق می‌خواهد تجربه سرمایه‌گذاری اهرمی را به مردم بدهد. همچنین قصد داریم در یک سال آینده گروه مالی فیروزه در بورس یا فرابورس پذیریش شود».

در ادامه این برنامه، فاطمه سرکاری، مدیرعامل سبدگردان فیروزه گفت: «دیدگاه فراملی همواره در فیروزه وجود داشته است و با توجه به این امر، طرح اولین صندوق شاخصی بورس را به سازمان بورس ارائه کرده است. پس از این اتفاق در جهت متنوع‌سازی پرتفوی خدمات فیروزه صندوق درآمد ثابت ارمغان فیروزه آسیا تشکیل شد که در حال حاضر سه و نیم همت سرمایه دارد».

او در ادامه گفت: «مهم‌ترین صندوقی که فیروزه دارد صندوق دریای آبی فیروزه است که سال گذشته تاسیس شد. این صندوق در یک دوره شش ماهه توانسته بیش از 40 درصد بازدهی برای سرمایه‌گذاران خود داشته باشد. پس از تصمیم فیروزه برای تمرکز در حوزه مدیریت دارایی و تاسیس سیدگردان فیروزه در سال 1398، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به این شرکت منتقل شدند. در حال حاضر منابع تحت مدیریت این مجموعه 7700 میلیارد تومان است. این منابع در بیش از 150 سبد اختصاصی و 6 صندوق سرمایه‌گذاری متمرکز شده است. نتیجه این فعالیت ها اعتماد 22 هزار سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی به فیروزه است».

سرکاری افزود: «بعد از تاسیس سبدگردان فیروزه، تمرکز اصلی گروه به سمت جذب سرمایه در سبدهای اختصاصی رفت. ما در این صندوق‌ها توانسته‌ایم بازدهی 40 الی 80 درصدی را به سرمایه‌گذاران خود ارائه کنیم. همچنین نرخ تمدید صددرصدی سبدهای ما نشان داد که توانسته‌ایم رضایت مشتریان خود را کسب کنیم».

دیگر سخنران این نشست، امیرتقی‌خان تجریشی، عضو هیئت مدیره این مجموعه بود. او در این نشست پیرامون شرکت‌های سرمایه‌گذاری فیروزه گفت: «یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی و وجه تمایز گروه مالی فیروزه با سایر شرکت‌های فعال در این عرصه، بازوی سرمایه‌گذاری آن است. این بخش به صورت عملی در سال 1390 با خرید شرکت گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران آغاز شد. این مجموعه بیشترین تعداد سهام‌دار را در ایران داشت. پس از خرید این مجموعه رشد آن شتاب گرفت و علاوه بر سوددهی توانست شرکت‌های بورسی جدیدی را خریداری کند».

01

او همچنین گفت: «در جامعه ما، بسیاری از افراد هنوز به درستی زبان اقتصادی و مالی جهان را متوجه نشده‌اند. ما می‌خواهیم این آگاهی را در کشورمان ایجاد کنیم و برای اینکه به اهدافمان برسیم، نیازمند فرهنگ‌سازی و تلاش مستمر و همکاری همه نقش‌آفرینان در این زمینه هستیم».

جواد حسنی مدیرعامل شرکت فیروزه آسیا نیز گفت: «صندوق سرمایه‌گذاری ارمغان فیروزه آسیا، با نماد "فیروزا"، در تمام کارگزاری‌ها در ایران معامله‌پذیر است و به‌عنوان جایگزین مناسب سپرده‌گذاری در بانک مورد استفاده قرار می‌گیرد. اخیراً، سقف سرمایه‌گذاری در این صندوق به میزان ۱.۲ میلیارد واحد افزایش یافته است و حدود ۸۰ درصد از این سقف جدید تاکنون تکمیل شده است. صندوق ارمغان فیروزه آسیا بازدهی بالایی را از طریق سرمایه‌گذاری حداقل ۸۰ درصدی در دارایی‌های با درآمد ثابت ارائه می‌دهد. همچنین، نرخ سود تعهدی این صندوق حدود ۲۷ و نیم درصد است و اطلاعات نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بدون ریسک از این سود بهره‌مند می‌شوند، به این معنی که این نرخ سود بدون شکست محقق می‌شود».

در ادامه این برنامه نیز، مدیران گروه مالی فیروزه به پرسش‌های خبرنگاران حاضر در نشست پاسخ دادند.

معین شاکری