شوک نفتی به بازار دلار

 قیمت دلار در معاملات نقدی روز گذشته در حول و حوش ۴۸ هزار و ۸۰۰ تا ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش رسید که در مقایسه با دومین روز هفته تقریبا رنج بود. البته در معاملات پشت خطی دیشب، قیمت اسکناس آمریکایی تا حدودی نزولی شد و به سطح ۴۸ هزار و ۷۵۰ تومان برگشت.

به نظر می‌رسد علت رفت و برگشت دلار در یک منطقه خاص ناشی از اخبار و سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی است. بلومبرگ در گزارشی مدعی شده که صادرات روزانه نفت و میعانات گازی ایران به بیش از دو میلیون بشکه در روز رسیده است و در محدوده ۲.۲ میلیون بشکه‌ای قرار دارد.

بر اساس ادعای تانکر ترکرز در این گزارش، میانگین صادرات نفت و میعانات گازی ایران در آگوست به ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. این مقدار بیشتر از پیش‌بینی‌هایی است که پیش از این درباره سقف ممکن صادرات نفت ایران تخمین زده می‌شد. جوزف مک مونیگل رییس مجمع بین المللی انرژی پیش از پیروزی جو بایدن در انتخابات اعلام کرده بود که اگر بایدن به دنبال احیای توافق هسته‌ای با ایران باشد صادرات نفت ایران می‌تواند تا ۲ میلیون بشکه نفت افزایش پیدا کند. در کنار این به نظر می‌رسد بازار همچنان تحت تاثیر اخبار ارز‌های بلوکه شده و موضوع تبادل زندانیان بین ایران آمریکا قرار دارد.

در شرایط فعلی قیمت دلار حمایت محدوده ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان را پیش رو دارد. فعالان بازار می‌گویند در صورتی که اسکناس آمریکایی این محدوده را از دست دهد، احتمالا فشار فروش در بازار دلار زیاد خواهد شد.

برخی هم بر این باورند که روند آرام دلار جذابیت معاملات را از بین برده و نشان می‌دهد فعلا میدان دست بازارساز است. این دسته معتقدند احتمالا در آخرین روز مرداد بازار همچنان شاهد نوسان دلار در یک محدوده خاص یعنی ۴۸ هزار و ۸۰۰ تا ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان خواهد بود.

شوک نفتی به بازار دلار