افكارنيوز:ناصر ابراهيمي گفت : بيشتر كالاهاي وارد شده، كالاهاي واسطهاي و نيمه كامل است كه در كشور توسط توليدكنندگان داخلي تكميل ميشود.
وی ادامه داد: سال گذشته حدود ۶۰ میلیارد دلار واردات داشتیم که ۲۵ درصد این کالاها برای مصرف مستقیم مردم بود.
مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران تصریح کرد: کالاهای اساسی مانند گندم جزو این دسته از کالاها نیستند و اگر این کالاها را نیز وارد کنیم، حجم واردات افزایش می‌یابد.
ابراهیمی افزود: با تمام کشورهای دنیا به جز رژیم صهیونیستی مراوده داریم و آمریکا نیز محصولات خود را به ایران صادر و یا از ایران کالا وارد می‌کند اما نسبت به کشورهای دیگر این مراوده‌ها کمتر است.
وی ادامه داد: در چهار ماهه نخست امسال بیشترین صادرات فرش از ایران به کشور آمریکا انجام شده و ما تنها کالاهای پیشرفته را از آمریکایی‌ها نمی‌گیریم.
مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران اظهار داشت: از سال ۱۳۸۶ همزمان با ورود کالاهای چینی به کشور که سعی در فریب مردم داشتند و کالاهای خود را با نام دیگر کشورها وارد می‌کردند، طرح مقابله با کالاهای بی‌کیفیت آغاز شد.
ابراهیمی افزود: مرداد همان سال بخشنامه‌ای به گمرک‌های مرزی صادر کردیم و به آنها دستور دادیم تا کالاها را ارزیابی کرده و جلوی واردات کالاهای نامرغوب را بگیرند.
وی ادامه داد: در این راه با یک مبارزه بسیار سخت روبه‌رو بودیم چراکه تاجرها می‌خواستند کالاهای خود را هر طور شده وارد کشور کنند.
مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران گفت: بعد از گذشت حدود سه سال تقریبا موفق شدیم و توانستیم جلوی واردات بعضی از کالاهای نامرغوب را بگیریم.
ابراهیمی افزود: در یک دوره زمانی نیز کارخانه‌داران چینی سعی می‌کردند کالاهای ایرانی را با قیمت تمام شده در ایران در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دهند.
وی ادامه داد: آنها با این کار سعی داشتند تا صنعت کشور را نابود کرده و افراد زیادی را از کار بیکار کنند.
مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران تصریح کرد: دولت سعی دارد تا طرحی آماده کند و در اختیار تولیدکننده‌ها و واردکننده‌ها قرار دهد تا کالاهای مورد نیاز خود را بدون واسطه از کشورهای صادر کننده دریافت کنند.
ابراهیمی افزود: تحریم‌هایی که علیه ایران انجام می‌شود، فقط سبب خواهد شد تا هزینه تهیه مواد و کالا افزایش پیدا کند اما در ورود کالا به کشور مشکلی ایجاد نمی‌کند.
وی ادامه داد: حتی کشور آمریکا هم با هزینه بالاتر تجهیزات مورد نیاز را در اختیار ایران قرار می‌دهد و کالاهای مورد نیاز خود را نیز از ایران می‌خرد.
مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران اظهار داشت: کالایی که وارد یا صادر می‌شود، باید حتما بیمه شود و هزینه بیمه کالا با توجه به تحریم‌ها افزایش یافته است.