تولید برنج به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن می‌رسد

قاسم پیشه ور گفت: علی‌رغم ممنوعیت واردات برنج تا ابتدای آذر، اما ۵۰۰ هزارتن برنج در این مدت وارد شده که همین امر منجر به کاهش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت خرید برنج از کشاورزان شده است.

به گفته او، دلالان به بهانه تنظیم بازار این محصول استراتژیک با واردات ضربه مهلکی به تولید داخل می‌زنند، درحالیکه دولت مکلف به اعمال سیاست‌های حمایتی است.

پیشه ور قیمت خرید هرکیلو برنج طارم محلی و هاشمی از کشاورزان را ۶۵ تا ۷۵ هزارتومان و برنج‌های پرمحصول ۳۳ تا ۴۵ هزارتومان اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی قیمت مصوب کود، افزایش ۲ برابری هزینه آب و برق و ۱۰۰ درصدی هزینه‌های کارگری نیاز است که قیمت خرید برنج مطابق با هزینه‌های تولید اصلاح شود.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ادامه داد: سال گذشته یک میلیون و ۷۹۰ هزارتن برنج وارد کشور شد که واردات مازاد بر نیاز کشور منجر به کاهش  ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت برنج در بازار شده است.

به گفته او، برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال تولید برنج به ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن برسد که با توجه به واردات مازاد برنج در سال گذشته و همچنین واردات ۵۰۰ هزارتن برنج از ابتدای سال نیاز است که مدیریت لازم در این باره اعمال شود.

پیشه ور گفت: با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم و کنترل واردات در سه استان شمالی کشور امکان تولید برنج و رسیدن به خودکفایی وجود دارد.

تولید برنج به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن می‌رسد