تلاش برای کاهش قیمت مسکن ملی

امروز دوازدهمین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست رییس‌جمهور تشکیل شد. رییس‌جمهور در جریان این نشست، «آماده‌سازی و تحویل ۱۰۰ هزار مسکن از ۲۴۰ هزار مسکن مهر نیمه‌تمام به ارث رسیده به دولت»، «شناسایی خانه‌های خالی و پیگیری عرضه و واگذاری آن به بازار مسکن»، «ساماندهی وضعیت بنگاه‌های مشاورین املاک» و «تامین زمین مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن» را از جمله گام‌های مثبت و موثر در عرصه ساخت و تامین مسکن در چند ماهه گذشته عنوان کرد.

حدود ۱.۷۶ میلیون مسکن به مرحله ساخت رسید

مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی نیز با اعلام اینکه تاکنون ۵۰ هزار هکتار زمین در قالب الحاق به محدوده‌های شهری و شهرک‌های جدید تامین شده است، توضیح داد: علاوه بر واگذاری و تامین اراضی برای ساخت مسکن، هم اینک، یک میلیون و ۷۵۹ هزار واحد نهضت ملی در قالب مسکن روستایی، مسکن شهری، زمین‌های تک طبقه واگذار شده به متقاضیان واجد شرایط، تکمیل حدود یکصد هزار واحد مسکن مهر، تولید مسکن و نوسازی در بافت فرسوده و خودمالکی در سراسر کشور در حال اجراست.

تلاش برای کاهش قیمت مسکن ملی

مواخذه بانک‌هایی که به تکالیف خود در قبال بخش مسکن عمل نمی‌کنند

اما در دو سال اخیر نقدهایی به عملکرد سیستم بانکی در پرداخت تسهیلات بخش مسکن وارد می‌شود. در این زمینه رئیس جمهور از وزرای راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و کشور و رئیس کل بانک مرکزی خواست در قالب دو هیئت ضمن بررسی آمارهای ارائه شده از متقاضیان تسهیلات مسکن معرفی شده به بانک‌ها، تعداد قراردادهای منعقده و میزان تسهیلات پرداختی، از مدیران بانک‌هایی که در این زمینه به وظایف قانونی عمل کرده‌اند تقدیر شده و کسانی که به وظایف خود عمل نکرده‌اند، مواخذه شوند.

مقرر شد تا کمیته سه جانبه ای بین وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و بانک مرکزی تشکیل شود تا ظرف دو هفته با بررسی دقیق تر، گزارش عملکرد بانک ها را خدمت رییس جمهور ارایه بدهد. ارایه تسهیلات وظیفه بانک است و بانک ها باید دراین خصوص همکاری بیشتری داشته باشند.

درخصوص کنترل بازار مسکن نیز دولت در ماه‌های اخیر اقداماتی همچون برخورد با مشاوران املاک متخلف، ملزم کردن سامانه‌های اینترنتی فروش مسکن بر رعایت ضوابط نرخ‌گذاری، پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن و اجرای طرح نهضت ملی مسکن را در دستور کار خود قرار داده است.

پلمب ۵۶۰۰ بنگاه مشاور املاک در کشور

از خردادماه امسال تا کنون بیش از ۸۰ هزار بازرسی از بنگاه‌های املاک سراسر کشور انجام و ۵۶۰۰ بنگاه مشاور املاک توسط پلیس امنیت اقتصادی پلمپ شد. درخصوص عرضه املاک نیز در جلسه امروز شورای عالی مسکن، مقررات‌گذاری برای سکوهای انتشار آگهی مسکن و ساختمان به تصویب رسید. سکوهای انتشار آگهی، مقررات را پذیرفته‌اند. سکوهای انتشار آگهی‌ها باید آگهی را بعد از تایید هویت مالکان ملک توسط سامانه املاک و اسکان منتشر کنند.

مجموع اقدامات اخیر در کنار ثبات بازارهای موازی به آرامش بازار مسکن منجر شده است. آن‌طور که وزیر راه و شهرسازی می‌گوید در تمام نقاط کشور خبرهای خوبی از کاهش قیمت مسکن شنیده می‌شود و باز هم باید کاهش پیدا کند.

رشد ۴.۷ درصدی بخش مسکن در بهار امسال

هم‌چنین آمار مرکز آمار ایران حاکی است که رشد بخش ساختمان و مسکن که در بهار سال گذشته منفی بود در بهار امسال مثبت ۴.۷ درصد ثبت شد. بانک مرکزی چند روز قبل اعلام کرد که در بهار امسال رشد منفی بخش مسکن و ساختمان در بهار سال گذشته امسال مثبت شده است. آمارها، حاکی از آن است که رشد شتابانی در بخش ساختمان و مسکن ایجاد شده است.

قیمت مسکن ملی کاهش می‌یابد؟

یکی دیگر از دغدغه‌های متقاضیان، کاهش قیمت تمام شده مسکن است. برآورد می‌شود که هم‌اکنون قیمت تمام شده هر متر مربع از واحد نهضت ملی مسکن ۷.۵ تا ۸ میلیون متر مربع رسیده باشد. وزیر راه و شهرسازی در این زمینه اعلام کرد: با مصوبه جدید مجلس، بخشی از هزینه‌ها که در قالب بیمه و عوارض از صاحبان ملک اخذ می‌شد کاهش چشمگیری خواهد یافت. همچنین موضوع عوارض صدور پروانه ساختمانی که توسط شهرداری‌ها از مردم اخذ می‌شود نیازمند ساماندهی مجدد است که در تلاش برای اصلاح آن هستیم.

بذرپاش هم‌چنین گفت: در خصوص مصالح ساختمانی به ویژه سیمان و فولاد که اصلی‌ترین مصالح ساختمانی در ساخت و ساز به شمار می‌روند، تصمیم داریم تا با قمیت مناسب‌تری به سازندگان عرضه کنیم تا در قیمت تمام شده و کاهش آن تاثیر داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی از واگذاری ۲۰ هزار قطعه زمین از فردا در ۳۱ استان کشور به مدت ۱۰ روز هم‌زمان با میلاد پیامبر اکرم (ص) برای طرح جوانی جمعیت به متقاضیان واجد شرایط خبر داد و افزود: با تحویل این قطعات میزان قطعات اراضی تحویلی برای طرح جوانی جمعیت به ۳۲ هزار واحد می‌رسد.

بذرپاش یکی از سیاست های جدید وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید را واگذاری زمین‌های روستایی عنوان کرد و افزود: تا پایان امسال ۵۰۰ هزار قطعه زمین در قالب طرح نهضت ملی مسکن در روستاها تحویل می‌شود.