جدول حقوق بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۲| جرئیات بیمه بیکاری تامین اجتماعی

کسانی که جزو مشمولین بیمه تامین اجتماعی 1402 هستند ، در صورتی که بدون میل و اختیار خودشان بیکار شوند در صورت حصول شرایط خاصی ، می توانند بیمه بیکاری دریافت کنند . در واقع به بیان ساده تر به منظور حمایت از کارگران و کارمندان این امکان در اختیار آن ها قرار داده شده است تا کمی از نگرانی های این قشر در زمینه بیکاری کاسته شود .

اما سوالی که در اینجا ایجاد می شود آن است که مبلغ بیمه بیکاری ۱۴۰۲ چه میزانی است و به چه کسانی تعلق می گیرد ؟ در واقع برای دریافت بیمه بیکاری ، بیمه شده حداقل باید شش ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد . در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص مبلغ بیمه بیکاری تامین اجتماعی پرداخته شده است .

مشمولان بیمه بیکاری تامین اجتماعی

کلیه کسانی که جزو بیمه شدگان تامین اجتماعی محسوب می شوند و سابقه پرداخت حداقل شش ماه حق بیمه را داشته باشند ، می توانند بیمه بیکاری دریافت کنند . کسانی که برخلاف میل و اراده خودشان بیکار شده اند را می توان به چند دسته تقسیم کرد . اولین دسته کارگران فصلی هستند که در فصل کار اخراج شده باشند .

دسته دوم را می توان کسانی به شمار آورد که طبق قرارداد کار موقت استخدام شده و قبل از اتمام مدت قرارداد به هر علتی اخراج شوند . و دسته سوم کسانی هستند که شغل آن ها ماهیتی دائمی داشته ولی به تشخیص واحد های کار و امور اجتماعی در پایان قرارداد بیکار شده باشند .

شرط دومی که به آن اشاره کردیم آن است که بیمه شده سابقه حداقل شش ماه پرداخت حق بیمه داشته باشد جز در شرایطی که به علت حوادث غیر مترقبه ای مثل سیل ، زلزله ، آتش سوزی و جنگ بیمه شده بیکار شده باشد .

جدول حقوق بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۲| جرئیات بیمه بیکاری تامین اجتماعی

دسته ای از بیمه شدگان بیمه تامین اجتماعی هم وجود دارند که به طور کلی نمی توانند بیمه بیکاری دریافت نمایند و از شمول این بیمه خارج هستند که در ادامه به تفکیک آورده شده است :

1- کسانی که از کار افتاده هستند .

2- کسانی که بازنشسته اند و از سازمان تامین اجتماعی مستمری دریافت می کنند .

3- اتباع خارجی

4- صاحبان حرف و مشاغل آزاد

5- بیمه شدگان اختیاری یا خویش فرما

مبلغ بیمه بیکاری تامین اجتماعی ۱۴۰۲

اولین نکته ای که لازم است قبل از توضیح مبلغ بیمه بیکاری 1402 بیان کنیم آن است که شخصی که با توجه به شرایطی که در بالا بیان کردیم بیکار شده ، باید حداکثر ظرف 30 روز از تاریخ اخراج به اداره کار و امور اجتماعی اطلاع داده شود .

میزان بیمه بیکاری ۱۴۰۲ بر حسب قانون بیمه بیکاری  تامین اجتماعی  به کسانی که جزو مشمولین این بیمه محسوب می شوند تعلق می گیرد ، حداقل 55% متوسط حقوق روزانه شخص بیمه شده است . به مقرری کسانی که متاهل هستند یا کسانی را تحت تکفل خود دارند ، به ازای هر نفر ده درصد حداقل دستمزد اضافه می شود .

البته لازم به ذکر است که مجموع مقرری بیمه بیکاری 1402 که شخص دریافت می کند نباید از حداقل دستمزد وزارت کار در سال ۱۴۰۲ کمتر و از هشتاد درصد متوسط حقوق فرد، بیشتر باشد . از اولین روزی که شخص بیکار می شود می تواند مقرری تعیین شده برای بیکاری را دریافت کند اما بیمه بیکاری ۱۴۰۲، به طور کلی عیدی را در برنمی گیرد .

مدت زمان دریافتی بیمه بیکاری تامین اجتماعی 1402

همانطور که گفته شد بیمه بیکاری ۱۴۰۲، مختص به کسانی است که بیمه شده تامین اجتماعی محسوب می شوند و بدون میل و اختیار خود بیکار شده باشند و از آنجا که بعد از بیکاری پیوسته باید به دنبال شغل جدید و متناسب با تخصص خود باشند بیمه بیکاری 1402، تنها برای مدت مشخصی شامل حال آن ها می شود که زمان آن مطابق با جدول ذیل می باشد :

 

مدت زمان دریافت مقرری بیمه شدگان متاهل و متکفل مدت زمان دریافت مقرری بیمه شدگان مجرد  سابقه پرداخت حق بیمه
دوازده ماه شش ماه از 6 ماه تا 24 ماه
هجده ماه دوازده ماه از 25 ماه تا 120 ماه
بیست و شش ماه هجده ماه از 121 ماه تا 180 ماه
سی و شش ماه بیست و شش ماه از 181 ماه تا 240 ماه
پنجاه ماه سی و شش ماه از 241 ماه به بالا

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مبلغ بیمه بیکاری تامین اجتماعی در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مبلغ بیمه بیکاری تامین اجتماعی پاسخ دهند .