هدایت بازار خودرو به سمت خصوصی‌سازی آرامش‌ساز می‌شود

 برنامه امشب تهران ۲۰ به بررسی سامانه یکپارچه خودرو با حضور کارشناسان صنعت خودرو  پرداخت.

کاکایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: یک میلیون نفر برای واردات خودرو  ثبت نام کرده بودند که پول از ثبت نام‌کنندگان گرفته‌اند  اما  هنوز خودرویی به آنها تحویل داده نشده است. ما موافق راه اندازی سامانه یکپارچه خودرو نبودیم چراکه بازار  خودرو را ساماندهی نکرد.

 شجاعی، کارشناس خودرو در ادامه گفت: در طرح عرضه خودرو ۵۰ درصد خودرو به طرح جوانی جمعیت و ۲۰ درصد به نوسازی خودروهای فرسوده اختصاص  یافت. بنابراین ۳۰ درصد در اختیار خودروساز و به واردات اختصاص یافته است که باعث بهم ریختن بازار شده است؛   ما خودمون مردم را گرفتار کردیم  اما ساماندهی نشد.

 او تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان  ایران خودرو زیان انباشته شده دارد به عبارتی  ساعتی ۳ میلیارد تومان خودروسازها زیان می‌کنند. خصوصی‌سازی در  ایران‌خودرو  و سایپا درست نشده است.  به صراحت یک راه حل  برای بازار خودرو  وجود دارد و آن این است که  دولت  به صنعت خودرو کاری نداشت. سامانه جداگانه ‌ای باید  ایجاد شود که  اطلاعات خودش  را داشته  باشد چرا که این  سامانه پاسخ‌گو نیست و تنها یک راه حل برای برون  رفت از این شرایط وجود دارد و آن   خصوصی‌سازی است.

در ادامه  مرتضی شجاعی، کارشناس صنعت خودرو  گفت:  اصلی‌ترین  هدف از راه اندازی  سامانه یکپارچه خودرو  آن بود که مانع از عرضه خودروهای خارج از عرف شود . عرضه  و پیش فروش گسترده  باید صورت گیرد تا بازار آرام شود. در مقطع فعلی دوستان وزیر جدید صمت تمایل دارند قیمت‌ها به سمت بازار  آزاد برود و  سامانه  یکپارچه خودرو باید تعیین تکلیف شود که چه خودرویی عرضه شود.

هدایت بازار خودرو به سمت خصوصی‌سازی آرامش‌ساز می‌شود