کاهش ۲.۳ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات کشور

محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک در برنامه فرامتن گفت: کل تجارت خارجی ۴۴.۶ میلیارد دلار بوده که معادل  ۸۵ میلیون تن حجمی کالاست که ۵ درصد از لحاظ  ارزش  و از لحاظ وزنی ۲۴ درصد بوده و آمار ترانزیت  از ۷.۷  به ۸.۴ رسیده و  رشد داشته‌ایم.

 به گفته  رئیس کل گمرک کشور  "بزرگترین سبد صادراتی پتروشیمی بوده که ۲۶ میلیون  تن معادل  ۱۰ میلیون دلار  است و در  فرآورده پتروشیمی از لحاظ وزنی ۱۴ درصد کاهش داشته‌ایم."

او می‌گوید:  کالای اساسی ۱۱ میلیون داشته‌ایم که معادل  ۸.۱ میلوین دلار  بوده و ۶۳ درصد وزن کالا  را تشکیل می‌دهد. حجم بزرگی از واردات و صادرات کالا از طریق بنادر است که در حال حاضر  در بندر شهید رجایی۲۴ درصد از حجم تجارت کالا  انجام می‌شود.

او در خصوص دلایل  ایستایی و معطلی کالا در گمرکات بنادر گفت:  زمانی که کالا وارد بندر شده  تخلیه می‌شود. تا زمانی که به گمرک نرود در بندر یا پایانه نگهداری می‌شود   تا ارز را فروشنده کالا بپردازد. یکی دیگر از دلایل، تامین و تخصیص ارز است که ممکن است زمینه ساز معطلی کالا در بنادر شود. بعد از مرحله تشکیل  و رسیدن کالا به صندوق ممکن است صاحب کالا ضمانت نداشته باشد.

رئیس کل گمرک کشور بیان کرد: مجموع کل اظهارنامه‌های گمرکی ۶۱۲ هزار بود که ۱۶۱ هزار اظهارنامه مربوط به واردات و ۳۳۷هزار اظهارنامه هم مربوط به صادرات است  که  هم اکنون ۹ هزار اظهارنامه در جریان است و مابقی تعیین تکلیف شده است. ۶۱۱ هزار  اظهارنامه در ۶ ماه ابتدای سال داشته‌ایم که ۹ هزار در جریان است.

رضوانی فر در خصوص آخرین وضعیت کالاهای اساسی گفت:  در مهر سال گذشته در همه بنادر  ۶۷ درصد گردش کالا داشته‌ایم و ۶.۸ میلیون کالا در بنادر و گمرکات داشته‌ایم که  امسال از ۶.۸ به ۴.۵ میلیون تن کاهش  یافته  است. بنابراین در جریان عملیات تشریفات گمرکی به طور متوسط  ۲.۳ میلیون تن کاهش موجودی در کالاهای اساسی داشته‌ایم.  بخشی از دیرکرد در ترخیص کالا به دلیل  عدم تخصیص و تامین ارز ، طولانی شدن  مقوله استعلامات و نداشتن تمکن مالی برای ارائه ضمانت‌هاست.

 

کاهش ۲.۳ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات کشور