تداوم عرضه بدون محدودیت/ سیمان در بورس کالا می‌ماند

بیش از یک هفته است که موضوع عرضه سیمان در بورس کالا داغ شده است و کارشناسان مختلفی در خصوص آن اظهار نظرات‌ مختلف ارائه داده اند. داستان از آنجا شروع شد که در ۳۱ شهریور مهراد بذرپاش رئیس راه وشهرسازی گفته بود، خروج عرضه سیمان و فولاد از بورس باعث کاهش قیمت مسکن می شود.

نکته‌ای که به سرعت در رسانه های مختلف دست به دست شد و موجی از اظهار نظرات‌ کارشناس را با خود همراه کرد تا این که رئیس سازمان بورس مجید عشقی در واکنش به برخی اظهارات گفت: موضوع تعطیلی بورس کالا در چند سال گذشته همواره مطرح بوده و در چند روز گذشته نیز، بحث خروج سیمان و فولاد از بورس هم مطرح شده است که این مباحث فقط در کوتاه مدت به این صنایع، سهامداران و کلیت بازار سرمایه ضربه می‌زند. قبل از ورود سیمان به بورس حدود ۷۰ درصد سیمان کشور توسط تقریبا ۲۰ نفر دادوستد می‌شد، حال هر کسی بخواهد به راحتی می‌تواند به هر میزان از بورس کالا سیمان بخرد و انحصاری در این زمینه وجود ندارد.

او بیان کرد: سیمان نیم درصد هزینه تمام شده ساخت و ساز را در بر می‌گیرد و خروج سیمان از بورس به بهانه حل مشکلات مسکن آدرس غلط دادن است. چراکه اینکار سیمان را گرانتر به دست مصرف کننده واقعی می رساند. تلاش برای خروج محصولات از بورس، به سرمایه هراسی منجر می شود.

بعد از آن نیز سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جمع خبرنگاران گفت: وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت با ادامه وضعیت فعلی در خصوص عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا موافق هستند و اگر نیاز به اصلاحاتی هست، در داخل همین چارچوب انجام شود.

خرید سیمان از بورس کالا به محدودیت دسترسی مصرف کنندگان واقعی پایان داد

عرضه سیمان در بورس کالا که مدیر نظارت بر بورس ها نیز در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آن گفت: قبل از عرضه سیمان در بورس کالا، یکی از معضلات و نگرانی بزرگ افراد فعال حوزه ساخت و ساز، کمبود سیمان با قیمت منطقی، افزایش ناگهانی قیمت آن در زمان شروع پروژه بود و با عرضه سیمان در بورس این مشکل به نحو مناسبی رفع شد.

این مقام مسئول گفت: خرید سیمان از بورس کالا به محدودیت دسترسی مصرف کنندگان واقعی (به سیمان) پایان داد و به عنوان راهکاری صحیح برای حذف واسطه‌گری و رانت در بازار خرید و فروش این محصول شد.

او در ادامه اظهار کرد: بورس کالا یک ساختار نظام‌مند دارد که به سبب ایجاد بستری مناسب برای تعیین نرخ کالا بر اساس عرضه و تقاضا و ایجاد یک فضای رقابتی، مانع از ایجاد رانت در بازار محصولات تولیدی همچون فولاد، سیمان و سایر محصولات عرضه شده در آن می‌شود. همان طور که مطلعید و ریاست سازمان هم در اظهارات اخیر به آن اشاره داشتند، شایعه خروج برخی از محصولات از بورس کالا در چند سال گذشته بعضاً مطرح بوده که با توجه به نقش با اهمیت بورس کالا در حذف واسطه گری، ایجاد شفافیت در قیمت، حجم و خریدار و فروشنده و تامین کالای استاندارد بر اساس نظام عرضه و تقاضا، این موضوع خوشبختانه ابداً به نتیجه نرسیده است.

در ادامه هم کارشناس ارشد بازار سرمایه احمد زاده اصل با اشاره به شفافیت و حذف واسطه ها در حوزه سیمان با عرضه در بورس کالا به باشگاه‌ خبرنگاران جوان گفت: موافق عرضه سیمان و مدیریت آن از طریق بستر بورس کالا هستم تا این روند مناسب عرضه که قابل پیش‌بینی است برای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تداوم پیدا کند و دیگر شاهد التهاب در بازار این محصول حساس و مهم نباشیم.

او گفت: همواره محصول سیمان برای صنعت به سبب افکاری که وجود دارد حساس بوده است. بودن سیمان در بورس کالا یک مزیت برای این کالا و دست اندرکاران آن محسوب می‌شود که راحت واسطه گران و دلالان می‌توانند از این بازار خارج شوند چیزی که اکنون با تداوم عرضه‌ها در بورس کالا نمایان هم شده است.

احمد زاده اصل بیان کرد: عرضه شفاف سیمان در بورس کالا سبب شد پیش‌بینی‌پذیری رقم بخورد و این محصول در دسترس عموم قرار گیرد و انحصار‌ها از بین برود و نقش دلال‌ها به کمترین حالت ممکن خود در بازار این محصول نزول کند. در نهایت خروج سیمان از بورس به سبب حل مشکلات مسکن انحراف از مسیر درست است.

خروج فولاد و سیمان از بورس کالا سبب التهاب بازار می‌شود

در نهایت نیز در حالی که گمانه زنی ها در خصوص عدم تداوم عرضه سیمان در بورس کالا در حال افزایش بود شب گذشته رئیس سازمان بورس با حضور در رسانه ملی از ادامه عرضه سیمان در بورس کالا خبر داد و گفت: معاملات کالاها در بورس کالا بر اساس یکسری مقررات صورت می‌گیرد که البته در دوره های مختلف انتقاداتی به بعضی از فرآیندها وجود داشته است. بازار سهام یک بازار زنده است چون بر اساس عرضه و تقضا قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد.

او افزود: خروج سیمان و فولاد از بورس کالا بازار را متلاطم می‌کند. در این خصوص تصمیمی گرفته نشده و خروج آن منتفی است. از دوستان دعوت کردیم به جای بررسی این مباحث در رسانه‌ها، طی جلسات کارشناسی در خصوص مشکلات و انتقادات نسبت به نحوه قیمت‌گذاری تصمیم‌گیری شود.

به گفته کارشناسان و مسئولان، عرضه سیمان در بورس کالا علاوه بر افزایش شفافیت  سبب حذف بسیاری از محدودیت ها در دسترسی به این محصول شود تداوم عرضه هایی که با توسعه  ابزارهای گوناگون و همراهی بخش های مختلف می تواند سبب حفط ثبات و آرامش این بازار شود. 

سیمان