تأمین ۹۳ درصد سوخت تولید برق کشور در تابستان به همت صنعت گاز

سعید عقلی با اشاره به تامین بیش ۷۰ درصدی انرژی کشور به همت صنعت گاز، گفت: شاید گازرسانی در سال‌های گذشته بیشتر در فصل سرد دیده می‌شد اما اکنون تامین گاز در فصل گرم سال هم با همان شدت در همه امور پالایش و انتقال انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در فصل گرم امسال معادل فصل سرد گازرسانی انجام و ۹۳ درصد سوخت تولید برق کشور از سوی صنعت گاز تأمین شد، افزود: این در حالی است که تعمیرات اساسی و اضطراری و بسیاری از عملیات‌ها همزمان در تاسیسات، خطوط انتقال و پالایشگاه‌های گازی انجام می‌شود اما تامین و تولید پایدار گاز بی‌وقفه تا مرزهای کشور ادامه دارد.

سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: پالایش روزانه بیش از ۸۵۰ میلیون مترمکعب نیازمند عملیات و همکاری ویژه فراسازمانی است تا بتوانیم در همه روزهای سال خانه‌های مردم را گرم نگه داریم که به‌نوعی خط قرمز ماست.

افزایش بیش از ۱۶ درصدی گازرسانی به نیروگاه‌ها

عقلی همچنین از افزایش بیش از ۱۶ درصدی گازرسانی به نیروگاه‌های کشور در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ خبر داد و بیان کرد: در این مدت حدود ۸۸ روز بیش از برنامه تکلیفی به نیروگاه‌های کشور گازرسانی  و سبب احیای ظرفیت راهبردی نفت‌گاز و سوخت مایع برای دیگر بخش‌های مصرف‌کننده شد.

وی گفت: محدودیت گازرسانی برای بخش صنایع سبب شد در سال ۱۴۰۰، ۳۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی دریافت کنند اما این مقدار در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۱۳ میلیارد مترمکعبی به ۴۸ میلیارد مترمکعب رسید.

ذخیره‌سازی گاز ۲ برابر شد

سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اشاره افزایش ۲ برابری ذخیره‌سازی گاز در دو مخزن سراجه و شوریجه نسبت به مدت مشابه پارسال، گفت: امید است در زمستان شاهد تامین پایدار گاز باشیم.

بهره‌وری تنها بهینه‌سازی و صرفه‌جویی نیست

عقلی یادآور شد: ایران به‌عنوان دومین مخزن گازی جهان و سومین تولیدکننده گاز طبیعی دنیا نباید به این شکل مصرف گاز داشته باشد و باید بهره‌وری انجام شود که تنها به معنای صرفه‌جویی و بهینه‌سازی نیست بلکه از این حجم انرژی که معادل روزانه ۶ میلیون بشکه نفت خام است باید استفاده بهتری در دستور کار قرار گیرد.

وی اعلام کرد: همه بخش‌های بالادستی و فرادستگاهی باید برای اجرای قوانین مربوط به بهره‌وری فعال شوند و این موضوع فقط دستور کار وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران نیست.

تأمین ۹۳ درصد سوخت تولید برق کشور در تابستان به همت صنعت گاز