ساخت خانه‌های ویلایی منوط به تامین زمین در تمامی شهر‌های کشور

در طرح نهضت ملی مسکن یکی از مهم ترین موارد برای تسریع در روند اجرای پروژه ها تامین زمین و پرداخت تسهیلات ساخت به سازندگان است که در این زمینه برنامه ریزی و تامین اراضی از مهم ترین اقدامات در اجرای این طرح به شمار می رود.

براساس این گزارش طبق آمارهای اعلام شده از ۶ میلیون و ۲۸۳ هزار متقاضی ثبت‌نام‌کننده طرح نهضت ملی مسکن، تنها یک میلیون و ۳۵۷ قطعه زمین تامین و حدود ۴ میلیون و ۹۲۶ هزار قطعه کسری اراضی وجود دارد.

 همچنین طبق برآورده های صورت گرفته از ۶ میلیون ثبت‌نامی، تعداد افراد حائز شرایط (سه استعلام سبز)، ۴ میلیون و ۴۸۶ هزار نفر و افراد تایید شده نهایی تجمعی (۴  شرط) تنها یک میلیون و ۵۸۶ هزار نفر هستند، به همین ترتیب متقاضیانی که آورده بالای ۴۰ میلیون تومان داشته‌اند تنها ۶۰۰ هزار نفر بوده و زمین تامین شده برای این افراد نیز ۵۳۳ هزار قطعه عنوان شده است.

که در همین رابطه پیش از این ارسلان مالکی رئیس سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرده بود:  دولت سیزدهم برای اجرای نهضت ملی مسکن و ایجاد شهرک‌های جدید ۵۱ هزار هکتار زمین تامین کرده است.

او می‌گوید: در قانون جهش تولید مسکن و اجرای طرح نهضت ملی مسکن، از طرق مختلف همچون توافق با مردم، اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی، الحاق زمین‌ها و اراضی حریم شهرها و هماهنگی با منابع طبیعی و جهاد کشاورزی به ویژه در استان‌های شمالی که زمین‌های آنها یا جنگلی و یا کشاورزی از نوع درجه یک یا ۲ است و ممنوعیت تغییر کاربری به مسکونی را دارند، نسبت به تامین زمین اقدام شد.

براساس این گزارش در حال حاضر تامین زمین یکی مهم ترین نیازها در حوزه ساخت مسکن به شمار می رود که در این زمینه باید تمامی دستگاه ها همکاری لازم در خصوص  تخصیص اراضی مازاد را انجام دهند تا شاهد تسریع در روند اجرای هرچه بیشتر پروژه های نهضت ملی مسکن باشیم.

گفتنی است در حال حاضر با گذشت ۲ سال از شروع این طرح تا به امروز  ۴۹۸ هزار و ۵۷۲ قطعه زمین برای متقاضیان تخصیص پروژه تامین شده و همچنان ۵۰ هزار قطعه زمین نیز کسری اراضی وجود دارد که یکی از این شهرها که با کمبود زمین مواجه است پرند است که باید هرچه سریعتر در این شهر  برنامه ریزی برای تخصیص اراضی را انجام دهند.

ساخت واحدهای مسکونی کم طبقه در شهرها در قالب طرح نهضت ملی مسکن نیاز به تامین اراضی دارد که اجرای این طرح همواره در اولویت وزارت راه وشهرسازی است.

ساخت خانه‌های ویلایی منوط به تامین زمین در تمامی شهر‌های کشور