۴۹ درصد بیماری‌ها بین دام و انسان مشترک است

 نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس در مراسم روز ملی دامپزشکی با بیان اینکه نقش دامپزشکان در تأمین سلامت جوامع انسانی کمتر از پزشکان نیست، گفت: در جوامع امروز امنیت غذا به عنوان مؤلفه اقتدار ملی بوده و غذای کافی و البته سالم در طول زمان اهمیت راهبردی بسیار برای کشورها دارد.

او با بیان اینکه ۴۹ درصد بیماری‌ها بین انسان و دام مشترک است، افزود: کنترل و پیشگیری دامپزشکان نقش بسیاری در کاهش هزینه‌های بهداشتی و درمان دارند که با بهبود و تضمین سلامت دام شاهد ارتقای سلامت جامعه خواهیم بود.

نگاهداری ادامه داد: نقش تولید، ارزش افزوده و درآمد مواد پروتئینی در اقتصاد بی‌بدیل است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به دغدغه های موجود در حوزه تامین پروتئین کشور گفت: ورود بی ضابطه دام از مرزهای شرقی کشور از یک سو و عدم اتخاذ تصمیم‌های مناسب در حوزه سویه‌های جدید تب برفکی این دام‌ها نگرانی‌هایی را برای این مرکز به وجود آورده است.

او افزود: در حوزه واکسن شاهد هستیم که برخی از این واکسن‌ها به خاطر کیفیت تولید یا عدم رعایت توزیع و عرضه بهداشت لازم بی تاثیر است.

نگاهداری گفت: بهره‌وری و بهبود فعالیت‌ها در تمام صنایع با برخورداری از فناوری ممکن شده از این رو پیشنهاد می‌شود فعالیت استارت‌آپ‌ها بیشتر از گذشته در حوزه دامپزشکی انجام شود.

۴۹ درصد بیماری‌ها بین دام و انسان مشترک است