حساب این یارانه بگیران پرپول شد

تاریخ واریز یارانه معیشتی مهرماه مشخص شد. یارانه معیشتی چند سالی است که پرداخت میشود. یارانه معیشتی تنها به برخی از افراد تعلق می گیرد. یارانه معیشتی رقم چندانی ندارد. جزئیات جدید یارانه معیشتی مهر ماه را از دست ندهید.

مجلس شورای اسلامی در زمان تصویب قانون بودجه سال جاری مصوب کرد که مستمری مددجویان تحت پوشش سازمان‌های حمایتی به میزان ۴۰ درصد افزایش یابد. اما تاکنون همین نهاد‌ها تنها ۲۰ درصد افزایش حقوق مددجویان را پرداخت کرده و همچنان با این میزان افزایش در حال پرداخت حقوق آن‌ها هستند که نوعی تخلف از مصوبات قانونی به حساب می‌آید.

مجلس در جریان تصویب قانون بودجه امسال مصوب کرد تا مستمری مددجویان تحت پوشش سازمان‌های حمایتی افزایش ۴۰ درصدی داشته باشد اما این نهاد‌ها در سال جاری، تنها ۲۰ درصد حقوق مددجویان را افزایش داد و همچنان با این میزان افزایش در حال پرداخت حقوق آنها بودند که با اعلام مرتضوی وزیر کار، قرار شد تا از شهریورماه ۲۰ درصد مابقی برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد اعمال شود.

علیرضا وحید زاده مدیر کل بهزیستی استان کرمان درباره پرداختی مستمری به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، می‌گوید: تنگناها ومشکلات اقتصادی بر شانه‌های جامعه هدف بهزیستی، سنگینی مضاعفی دارد که برای این منظور، ترمیم حداقل مستمری دریافتی این عزیزان گام کوچکی برای کاهش این مشکلات می‌باشد.

براساس اطلاعات دریافتی، مستمری گروه‌های هدف در بیستم هر ماه واریز می شود، اما این در حالی است که میزان مبالغ سال گذشته با ۴۷ درصد افزایش یافت و قرار بود تا شهریور امسال هم با ۴۰ درصد افزایش اعمال شود.

اما تا این لحظه، اکثریت مستمری بگیران اعلام کرده اند که هنوز مبلغ مستمری را دریافت نکرده اند. البته تعدادی از مستمری‌بگیران کمیته امداد امروز خبر از واریزی بدون افزایش ۲۰ درصدی و مطابق معمول داده اند.

در حال حاضر و بنا بر اعلام برخی منابع، مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد از امروز به صورت معمول در پرداخت برای این عزیزان واریز می‌گردد. اما دلیل اینکه چرا اقدامات پرداختی به مددجویان دیرتر از زمان‌های واریزی در ماه‌های گذشته صورت گرفت و برای دانستن علت اجرا نشدن ۲۰ درصدی مابه‌التفاوت مبلغ مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، توضیحاتی از طرف برخی از منابع اعلام شد که در ادامه آمده است.

استعلام یارانه معیشتی با کد ملی
در حال حاضر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، جامعه تحت پوشش بهزیستی کشور هستند که از این تعداد یک و نیم میلیون نفر مستمری بگیر هستند و در بعد خانوار نیز هفت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش هستند که خدمات مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

بر همین اساس مبلغ مستمری یک نفره از ۶۵۵.۲۰۰ تومان به ۷۸۶.۲۴۰ تومان افزایش یافته و بالاترین مبلغ مستمری نیز برای خانوارهای ۵ نفره به بالاست که از ۲.۰۵۹.۲۰۰تومان به ۲.۴۷۱.۰۴۰ تومان افزایش یافته است.

براساس اخبار و پیگیری‌های انجام شده، مبالغ مستمری مددجویان بهزیستی کمیته امداد و بهزیستی مطابق روال هر ماه و با همان میزان ۲۰ درصدی فعلا به دلیل زمانبر بودن در حال واریز است.

دلیل این امر این است که؛ قرار بود افزایش ۲۰ درصدی از نیمه دوم سال ‍۱۴۰۲ یعنی در واریزی‌های مربوط به مهرماه انجام گیرد، اما با اعلام وزیر کار برای این افزایش در شهریورماه، کار پرداخت مستمری به مددجویان عزیز با مشکلاتی مواجه شد.

طبق شنیده‌ها قرار شد تا در این ماه با افزایش ۲۰ درصدی پس از اعلام وزیر کار، به صورت کامل ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته در شهریورماه ۱۴۰۲ اعمال گردد اما چون واریزی‌ها به تاخیر می‌افتد دو نهاد کمیته امداد و بهزیستی تصمیم گرفتند که واریزی این ماه را همچون روال قبل انجام دهند و درباره افزایش ۲۰ درصدی مابقی نیز در فرصت مقرر و «شاید» تا چند روز آینده این موضوع انجام گیرد.

گفته می‌شود؛ دلیل اینکه بسیاری از مددجویان عزیز در کارتابل‌ها و سامانه شفافیت خود این مبالغ را با افزایش ۴۰ درصدی مشاهده می‌کنند ولی واریزی به صورت روال قبل بوده است اعمال این تغییرات می‌باشد. البته این احتمال می‌رود که واریزی افزایش ۲۰ درصدی طبق اخبار اولیه در نیمه دوم سال اتفاق بیفتد.

پیگیری اعتراض یارانه معیشتی
معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص افزایش ۲۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی گفت: قرار بر این بود از شهریورماه مستمری خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی ۲۰ درصد افزایش یابد، اما اگر به هر دلیلی این موضوع عملی نشد، مستمری مددجویان از مهرماه با افزایش ۲۰ درصدی واریز خواهد شد.

علیرضا عسگریان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اعلام خبر افزایش ۲۰ درصدی مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی از شهریور ماه امسال، اظهار کرد: در تبصره بودجه سال جاری به طور مستقیم اعلام شده بود که مستمری مددجویان ۴۰ درصد افزایش یابد. در دستورالعمل اجرایی تبصره ۱۴ نیز در دو بند اعلام شد که مستمری مددجویان ۲۰ درصد افزایش یابد و افزایش ۲۰ درصد دیگر نیز درصورت تامین منابع انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر این تامین منابع صورت گرفته است و به جز افزایش ۲۰ درصدی که در ابتدای سال بر روی مستمری مددجویان اعمال شده، تامین اعتبار برای افزایش ۲۰ درصد دیگر هم میسر شده است.

معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: قرار بر این بوده است که از شهریورماه مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی به میزان ۲۰ درصد افزایش یابد، اما اگر به هر دلیلی این موضوع عملی نشد، مستمری مددجویان از مهرماه با افزایش ۲۰ درصدی واریز خواهد شد و ان شاءالله که مابه التفاوت مستمری شهریورماه نیز پرداخت خواهد شد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که مقامات مسئول برای رفع سوالات ایجاد شده و علت دیرکرد باید پاسخ‌های قانع‌کننده را برای مردم عزیز جامعه ارائه دهند تا شبهات برطرف شود و رسانه‌ها از منابعی که نمی‌خواهند نامشان فاش شود موضوع را پیگیری و درج نکنند./ خبرجو

واریز یارانه معیشتی 520 هزارتومانی در جیب خانوارها

دولت سیزدهم در راستای کمک به معیشت و افزایش قدرت خرید مردم، از سال گذشته یارانه نقدی را برای دهک‌های مختلف با هدف کاهش فاصله قدرت خرید و تورم افزایش داد و بعد از ۱۱ سال و پنج ماه با یارانه ۴۵ هزار تومانی خداحافظی کرد.

یارانه نقدی راهکاری بود که دولت دهم در سال ۱۳۸۹ در پیش گرفت و به حساب سرپرستان خانوار ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر عضو واریز کرد. در طول ۱۵۳ ماه گذشته دولت‌ها همواره یارانه را بدون وقفه پرداخت کردند که البته این مبالغ هزینه‌ای هنگفتی را روی دوش آن‌ها می‌گذاشت.

البته مبلغ یارانه نقدی در دولت سیزدهم از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۰۰ هزار تومان و ۴۰۰ هزار تومان برای دهک‌های چهارم تا نهم و اول تا سوم رسید که از این حیث دولت فشار مضاعفی را متحمل شد.

چرا که بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود به آن اشاره کرده است، از ابتدای پرداخت یارانه نقدی تا اردیبهشت ماه سال گذشته که یارانه ۳۰۰ هزار تومانی و ۴۰۰ هزار تومانی برای دهک‌های مختلف در نظر گرفته شد، در هر سال دولت حدود ۴۱ هزار میلیارد تومان از منابع خود را صرف پرداخت یارانه نقدی مردم می‌کرد.

اما این مبلغ با افزایش یارانه در سال گذشته ۱۸ برابر افزایش یافت، چرا که دولت سیزدهم فقط در سال ۱۴۰۱ بابت پرداخت یارانه نقدی به مردم حدود ۷۳۸ هزار میلیارد تومان هزینه کرد.

گرچه در سال‌های قبل از دولت سیزدهم نیز تحت عناوین مختلف از یارانه کمک معیشتی تا سبد کالا و وام‌ها و کمک‌های بلاعوض در دوران کرونا دولت گذشته تلاش کرد تا قدری فاصله بین قدرت خرید مردم و تورم را کاهش دهد اما هیچ وقت مبلغ یارانه نقدی افزایش پیدا نکرد.

اما دولت سیزدهم با تحمل فشاری ۱۸ برابر بیشتر از قبل زیر بار افزایش یارانه‌های نقدی رفت و از دو ماه گذشته نیز تحت عنوان طرح کالابرگ یارانه دهک‌های اول تا سوم ابتدا به ۴۸۰ هزار تومان و نهایتا به ۵۲۰ هزار تومان افزایش یافت.

البته شرط این افزایش مبلغ یارانه خرید کالابرگ توسط مشمولان آن و در قالب شرایط اعلامی است اما دولت سیزدهم با این اقدامات سعی کرد فاصله تورم افسارگسیخته سال‌ها و ماه‌های گذشته که به گفته رئیس کل بانک مرکزی وارد کانال بیش از ۴۰ درصدی شده بود را با قدرت خرید مردم کم کند.

چرا که نرخ تورم در سال ۱۳۸۹ یعنی نخستین سالی که یارانه پرداخت شد، ۱۲.۴ درصد بود که در طول سال‌های بعد از آن روند افزایشی پیدا کرد. اما در دولت گذشته و تا سال ۱۳۹۶ نرخ تورم کاهشی شد و از سال ۱۳۹۷ تا سال گذشته همچنان نرخ تورم روند افزایشی داشت و در هر سال شاهد بالارفتن آن بودیم. به همین سبب می‌توان گفت که دولت برای پر کردن گپ بین نرخ تورم افزایش یافته قدرت خرید کاهش یافته مردم افزایش ۱۸ برابری یارانه‌ها را در پیش گرفت. / ایسنا

افزایش ۲۰درصدی‌ای که وزیر کار از آن صحبت کرده در واقع همان مصوبه‌ی مجلس است که بعد از ۶ ماه قرار است اجرایی شود. موضوع مهم در موردِ افزایشِ ۲۰ درصدی، پرداختِ مابه‌التفاوتِ این رقم برای ۶ ماه نخست سال است، که هنوز صحبتی از آن نشده است.

اواسط هفته‌ی جاری، وزیر کار از افزایش ۲۰ درصدی مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی از شهریور ماه امسال خبر داد. بهروز مروتی، فعال حوزه معلولان، در خصوص افزایش ۲۰درصدیِ مستمری مددجویان گفت: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲، مستمریِ مددجویان را ۲۰درصد اضافه کرده بود که بعدا مجلس رقم این مستمری را به ۴۰درصد رساند. البته سازمان برنامه و بودجه رغبتی به این افزایش ۴۰درصدی نداشت و شش ماه مصوبه‌ی مجلس اجرا نشد و مددجویان با همان ۲۰درصد افزایشِ مندرج در بودجه مستمری می‌گرفتند.

مروتی گفت: افزایش ۲۰درصدی‌ای که وزیر کار از آن صحبت کرده در واقع همان مصوبه‌ی مجلس است که بعد از ۶ ماه قرار است اجرایی شود. البته افزایش ۴۰درصدیِ مستمریِ معلولان برای سال جدید، رقم چندانی نیست؛ مثلا اگر کسی سال گذشته ۵۵۰ هزار تومان مستمری دریافت می‌کرد، با افزایش ۴۰درصدی این رقم به ۷۷۰هزار تومان می‌رسد که با توجه به سبد معیشتِ نزدیک به ۲۰ میلیون تومانی و خط فقرِ رسمیِ ۱۵ میلیون تومانی، این افزایش عملا نمی‌تواند باری از روی دوش ما بردارد.

این فعال حوزه‌ی معلولان گفت: موضوع مهم در موردِ افزایشِ ۲۰ درصدی، پرداختِ مابه‌التفاوتِ این رقم برای ۶ ماه نخست سال است، که هنوز صحبتی از آن نشده است.

مروتی افزود: ما در سه نامه‌ی جدا مطالباتِ خود را در خصوص معوقات‌‍‌مان به سازمان برنامه و بودجه مطرح کردیم. متاسفانه در شرایط فعلی جامعه، از محروم‌ترین قشر جامعه همین مستمری را هم ۶ ماه دریغ کردند و اکنون معلوم نیست چه زمانی قرار است مابه‌التفاوتِ این ۶ ماه پرداخت شود. ضمن اینکه ما ۲ ماه حق پرستاری، ۴ ماه مابه‌التفاوت افزایش کمک هزینه لوازم بهداشتی معوق داریم و همچنین کمک هزینه معیشتی خردادماه را دریافت نکرده‌ایم. از طرفی، بودجه‌های دیگری نیز در ردیف سازمان بهزیستی آمده که هنوز از سوی سازمان برنامه و بودجه پرداخت نشده است./ ایلنا

 

حساب این یارانه بگیران پرپول شد