به گزارش افکارنیوز به نقل از مشرق ، در جریان رو شدن سوء استفاده سه هزار میلیارد تومانی از سیستم بانکی، نام چند بانک بر سر زبانها افتاد.بانک آریا، آرین، تات و گردشگری، بانکهایی بودند که به نوعی درگیر این ماجرا بودند. دراین جریان، بانک آریا پیش از تولد لغو امتیاز شد و بانک آرین هم که پذیره نویسی کرده بود، پیش از آغاز فعالیت به کار خود پایان داد.

از سوی دیگر بانک تات به دلیل طی نکردن روال قانونی تاسیس، در دو موسسه مالی و اعتباری دیگر ادغام شد. در این میان بانک گردشگری چند بار به همکاری با این مجموعه متهم شد، اما هنوز موضوعی قانونی علیه آن مطرح نشده است.

با این وجود خبرنگار ما به اسناد جدیدی در رابطه با این بانک دست پیدا کرده است.

روند تاسیس این بانک به پیشنهادی در جلسه مشترک میان مدیران عامل بانک های خصوصی و اسفندیار رحیم مشایی برمی گردد. در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۸ آقای خاص دولت شخصا خبر آغاز پذیره نویسی این بانک را اعلام می کند.

بانک گردشگری در تاریخ ۱۳۸۹/۱۰ / ۰۸ به ثبت رسیده است. این بانک در تاریخ ۱۳۸۹/۱۰ / ۳۰مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخذ و در تاریخ ۱۳۸۹/۰۹ / ۰۲ اقدام به پذیره نویسی سهام کرده است.

سرمایه اولیه این بانک مبلغ ٢ میلیارد ریال است و در مجمع عمومی فوق العاده، افزایش سرمایه بانک به ۴ میلیارد ریال تصویب شد، اما بر اساس پیشنهاد هیات مدیره بانک و با موافقت سهامداران بانک در مجمع عمومی فوق العاده در تاریخ ۱۳۸۹/۱۲ / ۲۲ افزایش سرمایه بانک به ۶ میلیارد ریال با تفویض اختیار به هیات مدیره به تصویب رسید.

شعاری که این بانک برای خود برگزید " فراتر از مرزها " بود. در نخستین ساعات عرضه سهام بانک گردشگری از طریق شعب بانک پارسیان و شرکت فرابورس تمامی ۸۰۰ میلیارد ریال سهام عرضه شده به فروش رسید.

رحیم مشایی به عنوان مشاور عالی و رئیس دفتر رئیس جمهور در پیامی تلفنی، در آغاز مراسم با اشاره به اینکه بهترین راه برای توسعه ایران عزیز، توسعه گردشگری است اعلام کرد: برای توسعه گردشگری این مرز و بوم کارهای گوناگونی انجام شده است که اساسی ترین آن، حمایت های مالی و تأمین منابع مالی برای سرمایه گذاری و ایجاد نرم افزارهای لازم برای ارایه خدمات به گردشگران است.



بابک آجلیان در حال پخش پیام تلفنی مشایی


این بانک با همکاری بخش خصوصی و دولتی تشکیل شد، اما آن را نقطه تلاقی جریان انحرافی، کارگزاران و اصلاح طلبان می دانند؛ ارتباطی که به هر صورت در شرایط سیاسی شاید نقطه امیدی برای اتحاد و یکپارچگی احزاب سیاسی است.

اما فساد در جریان تاسیس و اداره این بانک خیلی زود برملا شد، به طوری که بانک مرکزی اجازه توسعه شعب آن را نداد.

در گزارش حسابرسی که توسط شرکت حسابرسی رهیافت و همکاران به مجمع عمومی این بانک ارائه داده است با کمی دقت می توان به سرنخ یک تخلف ۵۰۰ میلیارد تومانی در موضوع گشایش اعتبارات اسنادی پی برد:

در صفحه ۸۰ این گزارش چاپی که بانک مذکور بر روی سایت خود این صفحات را از گزارش حذف کرده است آمده است:
تعهدات بابت اعتبارات اسنادی داخلی باز شده عبارت است از: ۵۹۹۲۳۳۳۱۵۱۸۶۰۴ ریال




برای رمز گشایی از این رقم نجومی با مراجعه به صفحه بعد گزارش در ردیف ۴۱ آمده است: به علت عدم ایفای تعهدات شرکتهای:
۱ - گسترش فولاد شهریار
۲ - کسترش فولاد سهند
۳ - ماشین سازی یاقوت تبریز
۴ - مجتمع فولاد سهند
۵ - سازه فضایی شاهین
۶ - فولاد شاهین تبریز
۷ - آذر غلطک




در خصوص واریز ارزش ریالی اعتبارات اسنادی گشایش شده با کمی دقت به اسامی شرکتها ردپای «م ز» بزرگترین بدهکار بانکی که در حال حاضر دربازداشت به سر می برد در این شرکتها قابل مشاهده است.