به گزارش افکارنیوز، ایرج ندیمی، نماینده لاهیجان که پیشتر در مجلس هفتم نیز به حمایت از محمود احمدی نژاد و دولت وی معروف بود و در دوره ای هم معاون وزیر صنایع و مشاور رئیس جمهور شد، با بیان اینکه افزایش قیمت ها واقعیت امروز اقتصاد ایران است، به تابناک مجلس گفت: وقتی هزینه و درآمد با هم همخوانی نداشته باشد نتیجه اش کمبودها و مشکلات مردم در تامین نیازهایشان خواهد بود.

وی گفت: مردم مشکل معیشتی دارند. قیمت ها نسبت به سنوات گذشته افزایش غیر قابل باوری داشته است که قابل انکار نیست. بسیاری از کالاهایی که افزایش قیمت داشته اند کالاهای موثر در زندگی و معیشت مردم است؛ مانند خانه، خوراک و پوشاک.

ندیمی گفت: باید بین گرانی و گران فروشی تفکیک قائل شد. گرانی ممکن است علت طبیعی داشته باشد، مانند تحریم‌ها و یا افزایش قیمت کالا به دلیل افزایش قیمت نهاده های تولید. اما چه باید کرد که به مردم فشار وارد نشود؟ یکی از کارها این است که به صورت جبرانی مبلغی به مردم بدهند همانند کاری که در مورد نان انجام شد. اما در مورد گرانفروشی باید گفت که دلیلی برای افزایش قیمت ها وجود ندارد. وارد کننده ای کالایی را با ارز دولتی وارد کرده است اما به قیمت ارز آزاد می فروشد.

وی دبراه علل گرانی ها و عامل دولت در آن گفت: سه نوع ارزیابی می توان داشت. دولت می‌خواسته خدمت کند و سفرها و مصوبات بسیاری داشته است، اما از نظر جامع بودن عملکردها، همانند هدفمندی یارانه ها که دولت این قانون را اجرا کرد اما صنایع را رها کرد و این به معنای گرانی خواهد بود. اگر تدبیر مناسبی وجود نداشته باشد، نباید انتظار داشت تولید بالا برود و قیمت‌ها به خودی خود پایین بیاید. بنابر این از نظر جامعیت عملکرد دولت قابل انتقاد است.

ندیمی افزود: از دیدگاه نتایج نیز انتقاد وارد است چرا که اگر رویکرد و عملکرد مناسب باشد اما نتیجه کار مناسب نباشد، چیزی عاید نخواهد شد. کارها و اقدامات دولت در این مدت باعثایجاد گرانی و خروج ارز از کشور شده است و از این منظر انتقاداتی به دولت وارد است.

وی دربار ه انتقاداتی که به عدم انسجام دولت وجود داردگفت: اینها مباحثگسترده ای است. یک بار گفته می شود که در تصمیم سازی مشارکت وجود ندارد، اما دولت ادعا دارد به راه‌های گوناگون در تصمیم گیری ها از کارشناسان استفاده می کند.

ندیمی درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه؛ آیا وضعیت معیشت مردم راضی کننده و در شان مردم و نظام است؟ گفت: باید قبول کرد مشکلات معیشتی و عدم امید به آینده و بیکاری وجود دارد که برآیند اینها می تواند نارضایتی مردم باشد، اما اینکه آیا می‌‌توان این نارضایتی را نارضایتی از نظام تلقی کرد، ‌ باید گفت که اینگونه نیست. ممکن است درباره شخص اقای احمدی نژاد دیدگاه خاصی وجود داشته باشد و در مورد عملکردش دیدگاه دیگری وجود دارد؛ باید اینها را تفکیک کرد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه، آیا دولت توانسته است شعار ایجاد دو و نیم میلیون شغل را اجرا کند؟ گفت: برای ایجاد این سطح اشتغال لزوما باید متناسب با همین تناسب سرمایه گذاری در کشور انجام شود. اما سرمایه گذاری آدابی دارد. سرمایه گذاری را باید با امید به آینده تعریف کرد که این فاکتور در بین کارآفرینان و تولیدکنندگان ضعیف شده است. ما در تامین قطعات، مواد اولیه و تکنولوژی مشکل داریم.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه، برخی از تولیدکنندگان معتقدند مشکلات که دولت و دستگاه‌های ذی ربط برای آنها ایجاد می‌کنند بیش از مشکلاتی است که تحریم‌ها یا سایر موانع خارجی برای آنها ایجاد می‌کند. گفت: اول اینکه تحریم یک مساله ملی است. مسئولین نظام تصمیم گرفته اند در برابر زیاده خواهی‌های غرب بایستند بنابر این باید موضوع تحریم را از دولت جدا کنیم. دوم اینکه تحریم سه نوع اثر می تواند داشته باشد.

ندیمی افزود: موضوع دیگر مدیریت تحریم هاست که آیا خود تحریم فرصت است یا مدیریت آن. بحث بر روی مدیریت تحریم هاست. باید مدیریت جامعی داشته باشیم تا تحریم ها را مدیریت کند. به عنوان مثال به دلیل بدهی مالیاتی به کارافرینان تسهیلات داده نمی شود و مشخص است که اگر تسهیلات داده نشود سرمایه گذاری نیز صورت نمی گیرد. باید مالیات بگیریم، اما در گرفتن نباید عجله کرد. باید به تولید کننده وقت داد تا کار کند. نباید به بهانه مالیات معوقه تسهیلات لازم برای تامین سرمایه در گردش داده نشود.