فروش چارتری بلیت هواپیما؛ تخلفی که مسافران را گرفتار کرده است

این روزها با توجه به آنکه در اوج سفر نیستیم اما همچنان شاهد کمبود بلیت هواپیما و همچنین فروش چارتری بلیت هواپیما توسط برخی از آژانس‌های مسافرتی هستیم. این درحالی است که از مرداد ماه فروش چارتری بلیت هواپیما به طور کامل لغو شده و همین امر به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مسئولان بخش هوایی زمینه ساز بهبود وضعیت بازار بلیت هواپیما در کشور و در مسیرهای پروازی مختلف شده است.

براساس این گزارش پیگیری های باشگاه خبرنگاران از وضعیت بازار بلیت هواپیما حاکی از آن است که برخی از آژانس ها برای مسیرهای مختلف و پرتردد اقدام به تهیه سهیمه کرده اند و با فروش چارتری بلیت هواپیما به مسافران و یا گروه های مختلف وضعیت بازار بلیت را برای سایر مسافران جهت خرید دشوار کرده اند. به طوری که این آژانس ها با رزرو کردن بلیت برای گروه ها و مسافران خود در ایرلاین ها و بستن صندلی پرواز باعث شده اند که سایر افراد در هنگام تهیه‌ بلیت چه از طریق حضوری و چه اینترنتی با گزینه تکمیل ظرفیت و یا عدم موجودی بلیت مواجه شوند.

با توجه به آنکه ایمن ترین سفر در بخش ناوگان حمل ونقل عمومی پرواز است بنابراین در این شرایط بسیاری از مسافران با مشکلات زیادی روبرو می شوند و با توجه به آنکه سفرهای نیمه دوم سال معمولا کاری است و بنابراین این شرایط مشکل را برای مسافران دو برابر می کند.

پیش از این محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرده بود؛ که با اتمام سفرهای اربعین و افزایش ظرفیت پروازها در مسیرهای داخلی و اضافه شدن صندلی پرواز وضعیت بلیت هواپیما به طور قطع افزایش خواهد یافت و همین امر خود زمینه ساز بهبود وضعیت بلیت پروازها خواهد شد‌. همچنین با ورود ناوگان جدید به بخش هوایی کشور به طور قطع شرایط در پروازهای داخلی و خارجی بهتر خواهد شد.

اما بررسی های میدانی و گفته تعداد زیادی از مسافران حاکی از این است که با وجود آنکه هیچ تعطیلاتی تا چند هفته آینده وجود ندارد اما بلیت همچنان کمیاب است‌.

در همین رابطه خسروی یکی از مسافران در مسیر پرواز ارومیه به باشگاه خبرنگاران گفت: از یک هفته پیش به دنبال پرواز در مسیر ارومیه برای اواسط هفته بودم و این سفر من کاری بود و چندین بار سایت و اپلیکیشن های فروش بلیت را چک کردم اما هیچ بلیتی در سایت ها نبود. به دلیل نبود بلیت در سایت ها به چندین آژانس زنگ زدم که در نهایت یک آژانس گفت بلیت تا ۱۰ نفر هم برای مسیر ارومیه هست اما نرخ های این بلیت ها به دلیل آنکه سهمیه ای است حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان گران تر است و این بلیت ها به صورت چارتری فروخته می شود. نرخ بلیت مسیر ارومیه حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است اما این آژانس هر بلیت رو برای ما یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان فروخت و با توجه به آنکه مجبور بودیم این سفر را انجام دهیم در نهایت آن را خریداری کردیم.

در همین رابطه جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفت: به هیچ عنوان فروش چارتری بلیت هواپیما نداریم و اگر فروشی انجام می شود توسط آژانس های مسافرتی و هواپیمایی است که با گزارشات مردمی و بازرسی بازرسان سازمان هواپیمایی به این تخلفات رسیدگی می شود. به هیچ عنوان نباید مسافران بلیت چارتری خریداری کنند و در صورت مشاهده به سایت سازمان هواپیمایی کشور مراجعه کرده و گزارش کنند.

براساس این گزارش با وجود آن که ندین بار اعلام شده است که جلوی فروش چارتری بلیت را گرفته ایم اما ممنوعیت فروش بلیت چارتری همچنان ادامه دارد بنابراین امیدواریم هرچه سریعتر با ورود سازمان تعزیرات و دستگاه های نظارتی بساط این آژانس های مسافرتی متخلف برچیده شود.

فروش چارتری بلیت هواپیما؛ تخلفی که مسافران را گرفتار کرده است