احتمال صدور بنزین و گازوئیل ایران به سوریه

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، با افزایش تنشها و فشارهای بینالمللی علیه دولت دمشق، در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی در این کشور بحران کمبود سوخت مایع به ویژه گاز مایع و گازوئیل است.

بر این اساس، نزیه جوهره مدیرعامل شرکت پالایش نفت و گاز سوریه اردیبهشت ماه سالجاری در سفری به تهران از ارائه پیشنهادی به ایران به منظور خرید سالانه ۹۰۰ هزار تن گاز مایع خبر داده و اعلام کرده است: دولت دمشق قصد امضای قرارداد خرید بنزین و گازوئیل از ایران را در دستور کار قرار دارد.

با گذشت حدود ۲ ماه از ارائه این پیشنهاد نفتی سوریه به ایران، حجم صادرات گاز مایع برخی از پالایشگاه‌های نفت، پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی و واحدهای پتروشیمی ایران به سوریه افزایش یافته است. علاوه بر این، پیش بینی می‌شود در آینده امکان صادرات بنزین و گازوئیل توسط ایران به سوریه فراهم شود.

جلیل سالاری در گفتگو با مهر درباره برنامه‌های افزایش صادرات گاز مایع ایران به سوریه، گفت: در حال حاضر ایران با درخواست‌های متعددی از کشورهای همسایه، حاشیه خلیج فارس و منطقه خاورمیانه برای خرید فرآورده‌های نفتی روبرو است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید و صادرات فرآورده‌های مختلف نفتی در ایران، تصریح کرد: در شرایط فعلی احتمال افزایش صادرات گاز مایع واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه‌های گاز به کشور سوریه وجود دارد.

این مقام مسئول ظرفیت تولید گاز مایع در پالایشگاه‌های نفت را بین ۵ تا ۶ هزار تن اعلام کرد و افزود: هم اکنون به دلیل آغاز تعمیرات تابستانی برخی از پالایشگاه‌ها و شرایط گرم آب و هوایی درخواست های خارجی برای خرید سوخت مایع از ایران افزایش یافته است.

برآورده ها حاکی از آن است که سوریه سالانه دو میلیون تن بنزین و گازوییل وارد می کند، ضمن آنکه علاوه بر ایران، کشور ونزئلا هم محموله‌های فرآورده نفتی به این کشور عربی صادر می کند.

این در حالی است که بر اساس تحریم‌های غیر قانونی اتحادیه اروپا تحویل هر نوع سوخت خودروهای سنگین همچون سوخت دیزلی به سوریه ممنوع است.

در همین حال، صوفیان العلاو وزیر نفت سوریه اخیرا با انتقاد از اعمال تحریمهای ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا برای تحت فشار قرار دادن حکومت سوریه تاکید کرده است: تامین گاز و نفت برای مصارف خانگی از جمله کپسولهای گاز خانگی که برای پخت و پز مصرف دارد سخت تر شده است.