به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، محمد حسن برخوردار پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری اظهار داشت: بدون تردید روشن است که هدف تحریم های اقتصادی فشار بر مردم است همچنان که ران پال، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعتراف کرده است"تحریم ها بطور موثر نوعی اقدام جنگی علیه مردم ایران است" و ما باید با ایجاد اتاق فکر متشکل از نخبگان اقتصادی راه را بر خواسته دشمان سد کنیم.

وی در پاسخ به سوال فارس در خصوص اینکه تحریم کره برای واردات کالاهای کره ای چه تاثیری در تجارت خارجی کشور دارد، گفت: این تحریم ها هنوز اجرا نشده است.

برخوردار در پاسخ به این سوال که هدف سفر هیئت تجاری کره ای در هفته گذشته به تهران بودند و نتیجه مذاکرات چه بوده است، گفت: دو هلدینگ هیوندایی و اسکای که در واقع خریدار نفت ایران هستند هفته گذشته برای مذاکره به تهران آمدند و انچه مسلم است این است کره ای ها علاقمند به برقراری ارتباط با ایران هستند.

وی افزود: بهر حال نمی توان انکار کرد که تحریم ها هزینه هایی را بر فعالان حوزه تجارت خارجی وارد می سازد که با هوشمندی و تدبیر مسلما می توان آنها را مدیریت کرد. اما نباید در این خصوص بزرگنمایی کرد. خصوصا در شرایط فعلی که اقتصاد دنیا با بحران و رکود دست و پنجه نرم میکند، پایداری این تحریم ها برای خود تحریم کنندگان هزینه بیشتری به بار خواهد آورد.

برخوردار گفت: یکی از مشکلات جدی کشور در بحثتنظیم بازار خصوصا در حوزه کالاهای اساسی کم توجهی ها به آمار و اطلاعات تولید و نیاز و رفتار بازار است. واضح است که بازار را نمی توان بدون آمار و اطلاعات واقعی کنترل کرد.

وی افزود: هر گونه نادیده گرفتن آمار و اطلاعات در مسیر تنظیم بازار، نتیجه ای جز آشفته ساختن بازار از یک سو و از دست دادن فرصتهای طلایی در حوزه تجارت خارجی از سوی دیگر بدنبال نخواهد داشت. بعد از گذشت این همه سال باید اطلاعات و آمار درست و قابل اتکایی از میزان تولید کالاهای اساسی در فصلهای پر باران و کم باران در اختیار سیاستگزاران حوزه تولید کالاهای اساسی باشد تا بر اساس آن نسبت به برنامه ریزی برای تامین کسری تولید داخل از طریق واردات بهینه اقدام به موقع کنند. ولی متاسفانه چندان به این آمار و اطلاعات اعتنا نمی شود.

رئیس مجمع واردات گفت: نکته بسیار مهم دیگر که در خصوص واردات کالاهای اساسی باید مد نظر باشد آن است که واردات این کالاها اولا بدلیل حجم سرمایه در گردش آن موضوعی کاملا تخصصی و حساس است که باید توسط شرکتهای حائز شرایط و توانمند صورت پذیرد و بصورت یکپارچه مدیریت شود تا موجب تحمیل هزینه های ناخواسته به مردم نشویم و دوم اینکه باید بمنظور جلوگیری از رانت و یا سوء استفاده های احتمالی از ابزارهای نظارتی قوی و معتمد بر این شرکتها استفاده کرد

وی افزود: عده ای واسطه از حفره های نظام توزیع فرصت بهره جویی برای خود دست و پا کرده اند. روشن است که امروزه نقطه رخنه واسطه ها در نظام اقتصادی کشور، تشنگی و نیاز مفرط فعالان اقتصادی شناسنامه دار به نقدینگی و سرمایه در گردش است و در این میان آنچه که تکمیل کننده این چرخه گزنده است عدم بهینه سازی سیستم بانکی کشور در خصوص چگونگی تخصیص تسهیلات است.

به گفته وی، این نکته ای است که نظام بانکی کشور باید هر چه زودتر برای آن چاره اندیشی کند چراکه که با قفل شدن چرخه ارائه تسهیلات به بخش های قانونی و مولد اقتصاد، تنها کسانی که از این وضعیت منتفع میشود شبکه دلالها هستند و بدون شک این به‌معنای تخریب تولید ملی و تجارت قانونی کشور است و نه رونق بخشیدن به آن.

برخوردار گفت: بطور کلی بهترین شیوه برای کنترل قیمتها استفاده از ابزارهای عرضه و تقاضا در بازار است. در حلقه بعدی باید این موضوع را به تشکل ها سپرد. چرا که تشکل محوری پیام جدی اقتصاد امروز جهان است ولی بهر حال در شرایط امروز که قیمتگذاری برخی کالاها توسط دولت صورت می پذیرد باید به این نکته توجه داشت که برخی هزینه ها به شرکتهای تامین کننده کالا تحمیل شده است که در بحثقیمتگذاری از سوی سازمان حمایت لحاظ نشده است و این موضوع ممکن است که آسیب جدی به تنظیم بازار وارد خواهد نمود. بهمین جهت قیمتگذاری کالاها نیازمند یک فرمول جدید است که مجمع واردات پیشنهادات کاربردی در این خصوص ارائه خواهد کرد

وی افزود: در سالهای ۸۸ و ۸۹ موضوع واردات گوشت و تنظیم بازار آن مکررا در کمیته تنظیم بازار طرح و نهایتا واردات گوشت به یک گروه حدودا ۱۰۷ شرکتی واگذار شد که طبق شرایط و مقررات اقدام به واردات گوشت کنند که نقطه ضعف این برنامه آن بود که این گروه مستقیما زیر نظر مجمع واردات نبودند که خوشبختانه بنظر میرسد این موضوع در حال تجدید نظر است.