روزانه ۲۵۰ تن گوشت قرمز در بازار توزیع می‌شود

 

در میز اقتصاد امروز موضوع تنظیم بازار گوشت قرمز با حضور پیمان پاک قائم مقام وزیر جهادکشاورزی و مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران مورد بررسی قرار گرفت.

پیمان پاک گفت: تلاش وزارت جهاد، واردات مدیریت شده،تولید و تامین مستمر نهادهای دامی است که ثبات در بازر ایجاد شود. بیشترین تمرکز ما تامین مواد اولیه تولید در کشور است.

او گفت: خوشبختانه باتوجه به واردات گوشت، قیمت گوشت کاهش یافته است همچنین برنامه ریزی داریم که تثبیت بازار گوشت و کاهش قیمت را داشته باشیم.

پیمان پاک گفت: اگر تامین نهادهای دامی کنترل شود، قیمت گوشت کاهش می‌یابد. در حوزه دام ،امسال جو برای دام وارد کرده ایم و این کار توسط وزارت جهاد دنبال خواهد شد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت:  مذاکرات با کشورهای اوراسیا انجام شده که قیمت نهاده های دامی کاهش یابد. برنامه داریم ۲۵۰ تن گوشت گرم روزانه وارد بازار کنیم اولویت اصلی توزیع گوشت در استان تهران است. روزانه ۱۰ هزار راس گوسفند برای پایتخت وارد می کنیم.

او افزود: دولت باید تصدی گری در بحث گوشت کند نه تنظیم گری. به طور کلی باید زنجیره های تولید افزایش یابد.در چند ماهه گذشته که نهاده وارد شد توزیع به عهده انجمن ها بود که از این رو توزیع مطلوب بوده است.

روزانه ۲۵۰ تن گوشت قرمز در بازار توزیع می‌شود

او گفت: در حوزه تخم مرغ،مرغ و گوشت توزیع باید بر عهده انجمن ها باشد تا ثبات بازار تامین شود. ۳۹ درصد در ۶ ماهه اول سال افزایش نهاده های تولید را داشته ایم .۷۰ درصد کاهش قیمت شکر و را مرغ داشته ایم.

به گفته پیمان پاک،تمرکز جهاد کشاورزی  واردات مواد اولیه تولید و نهاده های دامی به کشور  است.

همچنین در ارتباط زنده  عالی پور رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای گفت: ما در حوزه گوشت گوسفند مشکلی نداریم ولی در عرضه گوشت گوساله نزدیک به دوماه است مشکل داریم و در این خصوص نامه نگاری با جهاد کشاورزی داشته ایم.

در ادامه پیمان پاک در خصوص کمبود گوشت گوساله و چرخ‌کرده گفت: واردات گوشت گوساله به گونه ای است که به  صورت وکیوم وارد کشور می شود و در این خصوص باید سلامت گوشت محرز شود  چرا که سلامت مردم برای ما مهم است.

او گفت: در دوهفته گذشته واردات گوشت گوساله افزایش یافته است و تا هفته های آینده ۲۵۰ تن گوشت گرم در بازار توزیع خواهد شد. 

کاهش قیمت گوشت محقق می شود

پیمان پاک گفت: تا پایان ماه رمضان وفور نهاده و گوشت را در برنامه داریم و همچنین تا دو سه هفته آینده کاهش قیمت گوشت محقق شود به طوری که حدودا در هر کیلو ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان قیمت گوشت کاهش پیدا می کند.

سید احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: بنابر آمار، توان تولید بیش از یک میلیون تن گوشت قرمز در کشور وجود دارد که واردات بی‌رویه گوشت منجر به نابودی تولید داخل می‌شود.

وی راهکار تنظیم بازار گوشت را اقتصادی کردن تولید اعلام کرد و افزود: گرچه واردات گوشت به‌طور مقطعی می‌تواند بازار را به تعادل برساند، اما راهکار اساسی نیست.

مقدسی نرخ کنونی هر کیلو گوساله را ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: براین اساس عرضه هر کیلو گوشت با نرخ بالاتر از ۴۷۰ هزار تومان اجحاف در حق مصرف‌کننده است.

رئیس انجمن صنفی گاوداران اظهار کرد: دولت با واردات بی‌رویه گوشت به جای پرداخت یارانه به تولیدکننده خارجی به تولیدکننده داخلی باید یارانه دهد که در این صورت بازار متعادل می‌شود.

او گفت: ما در بحث جو و ذرت مشکلی نداریم،۷۵ درصد نیاز گوشت کشور از دام سنگین است.

مقدسی گفت: قیمت گوشت گوساله ۲۰۰ هزار تومان است ولی قیمت ران گوسفندی بیش از ۴۰۰ هزار تومان است.

در ادامه، ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت:باتوجه به فصل سرما مصرف پروتئین رو به بالا است که امیدواریم روند واردات گوشت افزایش یابد.

ملکی گفت: در تهران قیمت گوشت بالا است ولی در شهرستان ها کیلویی ۱۹۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است.

ملکی همچنین با اشاره به توزیع گوشت تنظیم بازار به‌ عنوان یکی از عوامل کاهش فروش گوشت در بازار داخلی، گفت: باتوجه‌ به اینکه در حال حاضر گوشت تنظیم بازاری هم وارد بازار شده، مردم بیشتر به خرید گوشت تنظیم بازاری تمایل دارند.

او  افزود: قیمت گوشت تنظیم بازار مناسب‌تر است و مردم باتوجه ‌به بودجه‌ای که دارند، تمایل دارند به این سمت حرکت کنند. در نتیجه بازار گوشت داخلی کمی کساد می‌شود. این مسئله ۳۰ تا ۳۵ درصد خرید گوشت را کاهش داده است.