اجرای الگوی جدید نظارتی بانک مرکزی چه اهمیتی دارد؟

دوم آبان بود که رئیس کل بانک مرکزی از اجرای الگوی جدید نظارتی در شبکه بانکی از این هفته خبر داد.

الگویی که محمد رضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در خصوص آن گفت: براین باور هستیم که پول بانک‌ها متعلق به مردم و سپرده گذار است؛ بانک مرکزی به عنوان نماینده سپرده گذاران هر کجا و در هر شرکتی پول بانک ترزیق می‌شود باید بتواند بر آن نظارت کند.

او افزود: بانک مرکزی مطلوب، بانک مرکزی است که بتواند روی تک تک ریال‎ های مردم که در نظام بانکی سپرده می‌شود نظارت کند و با وحدت نظر موجود در ارکان نظام و عزم جزم نظام بانکی و با بهره گیری از تجارب موجود در زمینه مسائل و مشکلات رایج در سیستم بانکی امیدواریم بتوانیم نظام بزرگ بانکی و پولی کشور را که تاثیر به سزایی در اقتصاد کشور دارد بهتر مدیریت کنیم.

نظارت جدی تری که الگوی جدید نظارتی بانک مرکزی می‌تواند آن را تکمیل‌ کند اقدامی در خصوص اهمیت آن کارشناس امور بانکی اصغر بالسینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: اهمیت این مسئله از این حیث است که هر چقدر ابزار‌های نظارتی بانک مرکزی از کارآمدی بیشتری برخوردار باشد عملا امکان نظارت دقیق‌تر بر بانک‌ها و مدیریت جدی‌تر نظام بانکی فراهم می‌شود.

او افزود: چند معضل جدی بر نظام بانکی وجود دارد که عملا باعث شده بخش مهمی از اهداف نظام بانکی برای رشد و توسعه اقتصادی با چالش جدی مواجه باشد اولین مسئله این است که نوع نگاه بانک‌ها به سپرده‌ها و پول مردم شکلی است که انگار نظام بانکی مالک پول مردم هستند در حالی که واقعیت این است که پول بانک‌ها متعلق به سپرده گذاران و مردم است. بانک مرکزی هم نماینده سپرده گذاران است. بانک مرکزی برای این که نظارت بر نحوه هزینه کرد این منابع داشته باشد در این الگوی نظارتی جدید به عنوان نمایندگان سپرده‌گذاران حداکثر تلاش خود را برای صیانت از پول مردم و سپرده سپرده‌گذاران در بانک‌ها می‌کند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: این صیانت به این معناست که انحراف از محل هزینه کردن سپرده سپرده‌گذاران باید به حداقل کاهش پیدا کند نظام بانکی تمایل بسیار زیادی دارد که سپرده‌های مردم در راستای آن آنچه که خودش تشخیص می‌دهد هزینه کند در حالی که لزوما این منافع به معنی منافع اقتصادی نیست در دهه‌های اخیر شاهد این بودیم که نظام بانکی با دخالت‌های بی مورد، تخصص منابع سپرده‌گذاران در حوزه‌های نامولد اقتصاد عملا نقش بسیار جدی در انحراف منابع داشته است فراموش نمی‌شود نقش برخی از بانک‌ها در خرید املاک و مستغلات و دامن زدن به نابسامانی‌هایی که در حوزه مسکن ایجاد شد همین حال بخشی از دارایی‌های نظام بانکی دارایی‌های فریز شده است و به این سبب به سمت بنگاهداری رفتند و این عملا باعث شده منابع ارزشمند سپرده‌گذاران که می‌توانست در فرآیند توسعه اقتصادی نقش آفرین باشد عملا از این چرخه خارج شده است.

بالسینی می‌گوید: نظام بانکی به سبب ناترازی‌های مختلفی که شکل گرفته اقدام به خلق پول می‌کند و خود این‌مسئله مشکلات را تشدید می‌کند در چنین شرایطی بانک مرکزی باید بتواند نظارت دقیق، جدی و کارآمدی را بر عملکرد نظام بانکی داشته باشد اگر بانک مرکزی از توان نظارتی کافی برخوردار باشد قطعا هم منافع سپرده‌گذاران بهتر حاصل می‌شود و هم اقتصاد ملی از منابع ارزشمند بهتر منتفع خواهد شد و این که خود بانک‌ها نیز دچار ناترازی کمتری خواهند شد بر این اساس اگر الگوی جدید نظارتی بانک مرکزی به شکل دقیق اجرا شود کمک به رفع نابسامانی‌ها خواهد کرد.

در ادامه هم دیگر کارشناس اقتصادی سیاوش غیبی پور با اشاره به افزایش شفافیت به سبب اجرای الگوی جدید نظارتی در رابطه با دیگر مزایای نظارت بیشتر بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: اجرای الگوی جدید نظارتی بانک مرکزی بر بانک‌ها علاوه بر جدی‌تر شدن نظارت بر بانک‌ها با استفاده از ابزار‌ها و روش‌های جدید، سبب آسان سازی بیشتر اجرای بخشنامه‌های اجرایی و تکالیف قانونی از جمله روند پرداخت تسهیلات ازدواج و قرض‌الحسنه خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: علاوه بر موارد مطرح شده با اجرای الگوی جدید نظارتی در حوزه‌های مختلف دیگر هم شاهد شفافیت‌های بیشتر که به سود اقتصاد ملی و مردم است خواهیم بود در کل با عمیق بخشی به نظارت کارآمدی بانک مرکزی هم افزایش خواهد یافت.

به گفته کارشناسان، اجرای الگوی جدید نظارتی بانک مرکزی که  از این هفته آغاز شده اقدامی در جهت افزایش نظارت بر شبکه بانکی خواهد بود حرکتی که اگر دقیق اجرایی شود می تواند اثر مثبتی بر اقتصاد کلان کشور داشته باشد.

اجرای الگوی جدید نظارتی بانک مرکزی چه اهمیتی دارد؟