هوشمندسازی صنعت برق با هدف تسهیل خدمت‌رسانی به مشترکان

هوشمندسازی در صنعت برق دنیا جزو اولویت‌های اصلی قرار دارد و این موضوع در کشور ما نیز به عنوان یکی از اهداف مهم در صنعت برق از سوی وزارت نیرو دنبال می‌شود.

استفاده از ابزار‌ها برای هوشمندسازی امکان پیش‌بینی مصرف و تحلیل داده‌ها در بخش کنترل و مصرف انرژی را مهیا و ارائه خدمات به مشترکان شبکه برق را تسهیل می‌کند. همچنین هوشمندسازی در دیگر بخش‌های این صنعت افزایش امنیت شبکه را در پی خواهد داشت.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در این خصوص گفت: هوشمندسازی امن مهم‌ترین اقدام در حوزه پدافند غیرعامل است و بیش از ۵۰ درصد مصرف برق مشترکان را به کنتور‌های هوشمند تجهیز شده است. برنامه وزارت نیرو، تجهیز بقیه مشترکان به کنتور‌های هوشمند است.

سخنگوی صنعت برق افزود: صنعت برق یکی از زیرساخت‌های اصلی کشور است که اگر در آن اختلالی ایجاد شود موجب تداخل در سایر زیرساخت‌های کشور خواهد شد و به دلیل وابستگی زیرساخت‌ها به برق مشکلاتی به کشور تحمیل می‌شود.

وی ادامه‌داد: شبکه‌های توزیع فعال که دارای مولد‌های خود تامین هستند، از مهم‌ترین عوامل برای مصونیت در برابر اختلالات هستند. به همین خاطر، در گام نخست نگهداری نیروگاه‌ها و شبکه برق موجود کشور و سپس ایجاد شبکه‌های توزیع فعال در گام بعدی که توانایی اداره خود به صورت مستقل از شبکه را داشته باشند و با عنوان ریزشبکه نقش بازی می‌کنند، اهمیت ویژه‌ای دارند. هوشمندسازی، زیرساخت استفاده همه مشترکان از برق در شرایط اضطراری است و به‌کارگیری مولد‌های خودتامین در مراکز حساس و حیاتی امری اجتناب‌ناپذیر است.

او با اشاره به گستردگی شبکه برق گفت: با توجه به این موضوع نگهداری شبکه امری تخصصی و مشکل است. بیش از۸۰ درصد کارکنان صنعت برق، وظیفه بهره‌برداری و نگهداری از شبکه و نیروگاه‌های موجود را بر عهده دارند و بقیه هم در سایر بخش‌ها همانند توسعه و پشتیبانی فعالیت می‌کنند و نگهداری از شبکه موجود مهم‌تر از توسعه و مقدمه‌ای برای تامین برق در همه بخش‌ها است.

آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر در خصوص اهداف برای پیشرفت هوشمندسازی گفت: تا رسیدن به هدف غایی در دستیابی به استانداردها، راه زیادی داریم، اما تلاش شده با استفاده از تجربیات سازمان پدافند غیرعامل، به شکلی حرکت کنیم که حداکثر بهره وری را داشته باشیم.

کردی ادامه داد: بخشی از موفقیت امسال در عبور از پیک تابستان استفاده از مولد‌های خود تأمین بود که نزدیک به ۹۰۰ مگاوات تولید برق داشتند. برای تولید این میزان از برق نیاز به ۱۱۲۵ مگاوات واحد نیروگاهی است. اگر این اقدامات و همراهی مشترکان انجام نمی‌شد، ناترازی برق می‌توانست در بخش‌های مختلف نمود پیدا کند.

به گفته کردی در آخرین وضعیت آماده بکاری مولد‌های برق اضطراری در کشور تعداد مراکز بازدید شده به بیشتر از ۱۷ هزار مرکز رسیده است.

کردی در ادامه به اهمیت بهره گیری سیستم‌های ذخیره سازی برق در کشور به عنوان یکی از راه‌های امنیت شبکه برق کشور اشاره کرد و گفت: سیستم ذخیره انرژی مبتنی بر باتری، کمتر از یک دهه است که در جهان مطرح شده و در کشوری مثل چین ۴۰ هزار مگاوات منصوبه ذخیره سازی وجود دارد. ما هم باید تغییر رویکردی در این زمینه داشته باشیم و سیستم‌های ذخیره سازی را به کشور وارد کنیم که یک نوع پدافند غیرعامل است.

هوشمندسازی صنعت برق با هدف تسهیل خدمت‌رسانی به مشترکان