افزایش ۶۰ درصدی دارایی شرکت‌ها بعد از انتشار صورت‌های مالی

محمد عنبری مدیر کل  دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد گفت: شرکت‌های دولتی قبل از سال ۹۸ تاریک خانه بودند و حتی نمایندگان مجلس هم به صورت‌های مالی دسترسی نداشتند و این شرکت‌ها تنها به مجمع‌های عمومی خود دسترسی داشتند.

وی ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ به بعد به سمت شفافیت مالی حرکت کردیم و بعد از پیگیری‌های دولتی انتشار صورت‌های مالی تبدیل به قانون شد و دولت مکلف شد که تمامی صورت‌های مالی در سامانه کدال قابل دسترسی باشد.

وی ادامه داد: سال ۱۴۰۰ تعداد شرکت‌های دولتی شناسایی شده به ۳۱۱ مورد رسید و سال ۱۴۰۱ به یک هزار و ۱۰۴ مورد و امسال هزار مورد را شناسایی کرده‌ایم و تا پایان سال تعداد شناسایی را به ۲ هزار مورد می‌رسانیم.

عنبری با بیان اینکه برای شرکت‌های زیان ده با انتشار صورت‌های مالی تصمیاتی گرفته شده است، گفت: بسیاری از شرکت‌های زیان ده بعد از انتشار صورت‌های مالی سود ده شدند و مشکل مالی آن‌ها بعد از شفافیت رفع شد.

او گفت: ۴۸ شرکت دولتی که  صورت‌های مالی و شفافیت مالی آن‌ها در سال ۱۴۰۱ منتشر شد زیان ده بودند، اما بعد از انتشار و بررسی مشکلات در حال حاضر این شرکت‌ها سود ده شدند که تعدادی از آن‌ها بانک‌های دولتی هستند.

وی افزود: ۲۷۳ شرکت زیان ده زیر مجموعه شرکت‌های دولتی هستند، ۲۱ مورد زیر مجموعه مناطق آزاد و ۳۸۰ مورد هم زیر مجموعه موسسات هستند، اما خوشبختانه روند ۱۸۳ مورد از شرکت‌های زیان ده بهبود یافته و زیان انباشته آن‌ها کم شده است، اما ۲۸۰ مورد همچنان زیان ده هستند.

وی تاکید کرد: صورت‌های مالی دارای چندین جدول است و اگر در حسابرسی مشخص شود که  شرکتی تخطی کرده طبق  قانون باید به مجمع عمومی شرکت‌ها گزارش داده شود.

او گفت: در صورت‌های مالی تخلف شرکت‌ها هم اعلام می‌شود و در تلاش هستیم تا پایان سال صورت مالی ۲ هزار شرکت منتشر شود، اما در مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ شرکت دولتی صورت‌های مالی آن‌ها مشهود است.

مدیر کل  دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد تصریح کرد: دولت تمام سعی خود را به کار گرفت که  صورت‌های مالی قابل فهم برای تمامی عامه مردم باشد که در این شرایط اقدام به انتشار کتاب سالانه به زبان ساده کردیم.  

وی بیان کرد: خوشبختانه بعد از انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی درآمد آن‌ها تغییر کرده است؛ به طوری که شاهد افزایش  ۶۰ درصدی دارایی شرکت‌ها بوده‌ایم و در سال ۱۴۰۱ صورت مالی هزار شرکت نشان می‌دهند که ۵۰ درصد سود داشته‌اند.

افزایش ۶۰ درصدی دارایی شرکت‌ها بعد از انتشار صورت‌های مالی